پیشرفته‌ترین آزمایشگاه بیومولکولی منطقه شمالغرب کشور در آیینی با حضور رئیس مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور و جمعی از مسئولان استانی در اردبیل گشایش یافت.
کد خبر: ۹۷۳۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹ 23 June 2021

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح این آزمایشگاه گفت: با پیگیری‌های انجام شده تجهیزات و دستگاه‌های این آزمایشگاه با اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال از سوی سازمان دامپزشکی کشور تامین شده است.

بهلول تکلوی افزود: با افتتاح و آغاز فعالیت این آزمایشگاه در کنار صرفه‌جویی در زمان و جلوگیری از هزینه‌های اضافی، حمل و نقل نمونه‌های آزمایشگاهی سالانه افزون بر ۱۰ میلیارد ریال در هزینه‌های آزمایشگاهی صرفه‌جویی خواهد شد.

وی با اشاره به پیگیری ایجاد چنین آزمایشگاهی از سال ۹۵ در استان اردبیل بیان کرد: دیگر نیازی به ارسال نمونه‌های مرضی و آزمایشگاهی اخذ شده در جریان رصد و پایش بیماری‌های ویروسی مختلف دام و طیور از جمله بیماری مهم و خطرناک آنفولانزای فوق حاد پرندگان به آزمایشگاه‌های مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل جواب‌دهی آزمایش‌ها بدون اتلاف پول و زمان، دقت بالای آزمایش‌ها، تسریع در معدوم‌سازی نمونه تایید تشخیص بیماری و جلوگیری از هزینه‌های اضافی حمل و نقل را از مهم‌ترین مزیت‌های ایجاد این آزمایشگاه پیشرفته عنوان کرد.

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف دام و طیور، تشخیص سریع و قطعی بیماری‌ها در راستای واکنش سریع و اقدام به هنگام در کانون کوبی باید به سمت تجهیز و ایجاد چنین آزمایشگاه‌هایی حرکت می‌شد؛ چنان که در حال حاضر طیف گسترده‌ای از آزمایش‌ها در بخش‌های سرولوژی، میکروبیولوژی، انگل‌شناسی، کنترل کیفی مواد غذایی، آنالیز خوراک دام و طیور در آزمایشگاه مرکزی این اداره‌کل انجام می‌شود.

تکلوی یادآور شد: علاوه بر آزمایشگاه مرکزی اداره‌کل دامپزشکی استان اردبیل به عنوان آزمایشگاه مرجع، در حال حاضر چهار باب آزمایشگاه دولتی دامپزشکی در شهرستان‌های بزرگ و چهار باب آزمایشگاه بخش خصوصی دامپزشکی در راستای آزمایش‌های تشخیصی و پایش بیماری‌ها در این استان فعالیت دارند.

به گفته وی، در سه ماهه نخست سال جاری ۲۴ هزار و ۸۰۹ مورد آزمایش‌های مختلف تشخیصی در آزمایشگاه مرکزی اداره‌کل دامپزشکی استان اردبیل انجام شده است.

استان اردبیل با وجود بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری در صنعت دامداری، رتبه هفتم در پرورش گوسفند و گاو بومی، رتبه سوم در پرورش گاومیش، رتبه ۱۵ کشوری در پرورش گاو اصیل دورگ دارد و میانگین کشتار روزانه گوشت مرغ در این استان به نزدیک ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار