مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت : خرید گندم مازاد کشاورزان شهرستان ساوه از ابتدای خردادماه در شهرستان ساوه آغاز شده و پیش بینی می شود بیش از ۲۰ هزار تن محصول مازاد بر مصرف کشاورزان توسط مراکز خرید جذب شود که این میزان نسبت به سال گذشته ۵۵ الی ۶۰ درصد کاهش خواهد داشت.
کد خبر: ۹۶۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴ 31 May 2021

 


به گزارش تابناک مرکزی،مهندس شریفی در بازدید از سیلوی خرید گندم شهید راستگو افزود: مقدار ۱۰ هزار هکتار از محصولات گندم دیم به دلیل کیفیت ناچیز مورد چرا قرار گرفته و پیش بینی می شود از ۲۰ هزار هکتار از زمینهای دیم این شهرستان به ازای هر هکتار به طور میانگین ۲۵۰ کیلو گندم برداشت شود.
وی یادآورشد:همچنین پیش بینی می شود برای زمینهای آبی به دلیل کاهش نزولات جوی در پاییز و زمستان گذشته عملکرد در هر هکتار تا ۳۰ درصد کاهش یابد و ۸۰۰ هکتار از مزارع آبی نیز که انحصارا از سد الغدیر مشروب میشد به دلیل کیفیت ناچیز قابل برداشت نخواهد بود. مهندس شریفی گفت: امر برداشت گندم توسط ۵۰ دستگاه کمباین در حال انجام است در حالیکه تعداد کمباینهای فعال ۱۰۰ دستگاه می باشد. وی تعداد مراکز خرید در این شهرستان را سه مرکز خریداعلام کردوافزود: دو مرکز قدس و بیات نقش مباشر داشته و عمده خرید توسط سیلوی گندم شهید راستگو انجام می شود.
شایان ذکر است در ابتدای این دیدار تعدادی از کشاورزانی که برای تحویل گندم خود به این سیلو مراجعه کرده بودند مشکلات خود را با مهندس شریفی مطرح کردند و به افزایش سرسام آور هزینه های بخش کشاورزی نسبت به سال گذشته، و در مقابل از قیمت پایین خرید گندم گلایه داشته و خواستار طرح این مساله با مقامات استانی و کشوری شدند.
در ادامه این دیدار مهندس کیشانی مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی درباره مساحت زمینهای زیر سطح کشت در این استان گفت: کل سطح زیر کشت در این استان ۲۴۵هزار هکتار است که ۴۵ هزار هکتار آن آبی و ۲۰۰هزار هکتار آن به صورت دیم است.
وی افزود: در این استان سالانه ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزار تن گندم برداشت میشود که در سال جاری پیش بینی می شود ۲۲۰ هزار تن گندم برداشت شود که بیشترین افت کاهش به دلیل شرایط جوی و در کشتزارهای دیمی بوده هر چند که این کاهش در کشتزارهای آبی نیز محسوس است.
وی یادآورشد:کار برداشت گندم در استان مرکزی از اوایل خرداد در شهرستان ساوه آغاز و تا پایان مرداد در سایر نقاط استان ادامه دارد، همچنین خرید گندم در سیلوهای این استان تا اواخر شهریور ادامه دارد.
مهندس قدمی مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان هم درباره مبارزه با آفات گفت: با توجه به اینکه هنوز در سایر نقاط استان کار برداشت گندم آغاز نشده، بنابراین زمان مبارزه با آفات سن تمام نشده و لازم است کشاورزان بخصوص طی روزهای باقی مانده تا برداشت، کار مبارزه با آفات را ادامه دهند.
وی گفت: در سال زراعی جاری کار مبارزه با سن در ۱۰۰ هزار هکتار از زمینهای این استان انجام شده که ۵۵ هزار هکتار مبارزه با سن مادر و ۴۵ هزار هکتار به صورت مبارزه با سن پوره بوده است.
وی ادامه داد: همچنین کار مبارزه با علفهای هرز در سطح ۴۰ هزار هکتار از زمینهای زراعی این استان انجام شده است.
وی اظهارداشن:با توجه به افت تولید به دلیل شرایط خشکسالی، مبارزه با آفات برای کاهش افت تولیدات توصیه می شود.
مهندس ذاکر رییس مجتمع ذخیره سازی گندم شهرستان ساوه گفت : ظرفیت این سیلو ۶۰ هزار تن است که پیش بینی می شود بیست هزار تن در سال جاری خریداری شود که در حال حاضر ۳ هزار تن خریداری شده است.
در ادامه این بازدید معاونین و مدیران جهاد کشاورزی استان از آزمایشگاه این سیلو بازدید کرده و با بررسی نمونه های برداشت شده مواردی را درباره رطوبت و سن زدگی به مسئولین خرید شهرستان یادآور شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار