رئیس پلیس فتا استان ازافزایش ۱۰۴ درصدی پرونده هاي كلاهبرداري سايبري در سال گذشته دراستان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
کد خبر: ۹۶۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲ 28 April 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،سرهنگ‌ احسان آنقی افزود: ۵۰ درصد این جرایم سایبری مربوط به سایت دیوار بوده است.
وی اظهار داشت: با توجه به رشد روز افزون استفاده کاربران از فضای مجازی و عدم داشتن اطلاعات کافی از مخاطرات این فضا ، شرایط را برای سوء استفاده مجرمان و افراد سودجو بیش از پیش فراهم ساخته است.
این مقام انتظامی با تحلیل آماری جرایم به وقوع پیوسته اینترنتی و اشاره به روند افزایشی۱۰۴ درصدی جرایم كلاهبرداري رايانه اي در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ ادامه داد: ۴۲ درصد از کل جرایم به وقوع پیوسته در این بازه زمانی مربوط به کلاهبرداری اینترنتی ،۲۶درصد مربوط به برداشت غیر مجاز ، ۲۰درصد جرائم مربوط به۸ هتک حیثیت و نشراکاذیب و۱۲ درصد از این جرایم نیز مربوط به سایر جرائم از قبیل دسترسی غیر مجاز ، تهدید ، اخاذی و... است.
سرهنگ آنقی یادآورشد: در سال گذشته با راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف (OTP) از سوی بانک مرکزی، جرم برداشت غیر مجاز از حساب افراد در سطح استان مرکزی، که بیش از این در حدود ۷۰ درصد از جرائم سایبری را به خود اختصاص داده بود، روند کاهشی به خود گرفته است.
وی با بیان افزایش جرایم سایبری مربوط به سایت دیوار در سطح استان مرکزی ادامه داد: عدم احراز هویت در سایت دیوار ، مهمترین دلیل تبدیل این سایت به بستر وقوع اغلب جرایم رایانه ای در استان بوده و تحقیقات کارشناسان این پلیس نیز گواه آن است که برخی از آگهی های درج شده در سایت دیوار، بدون هیچ پشتوانه بوده و تنها به قصد کلاهبرداری از سوی افراد سودجود در آن به ثبت می رسد .
وی اضافه کرد: در بیشتر معاملات صورت گرفته در سایت دیوار، افراد کلاهبردار پس از درج آگهی و گرفتن مبلغی به عنوان بیعانه از طعمه های خود، هیچ گونه کالایی به مقصد آنان ارسال نمیکنند و در برخی مواردی هم، مشاهد شده که اجناس ارسال شده، با کالای تبلیغ شده در آگهی تفاوت داشته و کالای تقلبی یا معیوب به خریداران تحویل داده شده است.
این مقام مسئول یادآور شد: گرچه، فضای سایبری استان مرکزی به دقت زیر نظر چشمان تیز بین کارشناسان پلیس فتا است و پیوسته کنترل می شود اما بی تردید تنها راه غلبه بر کلاهبرداری های اینترنتی، افزایش روز افزون مهارت اینترنتی شهروندان است.
سرهنگ آنقی با اشاره به اینکه مهمترین عامل کلاهبرداری های اینترنتی، اعتماد نابه‌جا ی خریداران به افراد ناشناس در فضای مجازی است، افزود: کارشناسان پلیس فتا در نیروی انتظامی، عیب مهم و اساسی عدم احراز هویت افراد در سایت دیوار و نیز دیگر راهکار های اساسی برای پیشگیری از وقوع جرایم رایانه ای را به مسئولان دستگاه قضائی انعکاس داده اند و امیدمی رود با تعامل و همفکری مشترک، پلیس و دستگاه قضا، بتوانیم از روند افزایشی جرایم رایانه ای در سایت دیوار پیشگیری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار