آنغوزه گیاهی دارای خواص متعدد و مؤثر در درمان بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای کبدی و انگلی است.
کد خبر: ۹۴۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳ 16 March 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: جواد صداقت جعفری رئیس جهاد کشاورزی گفت : آنغوزه با نام علمی feluraاز طبقه سرده و رده بندی چتریان و راسته کرفسانان گیاهی است که بین ماه های خرداد تا تیر دوره زندگی خود را سپری می کند و در ارتفاع ۱۲۰۰ تا۱۷۰۰ متر از سطح دریا می روید.

او افزود:این گیاه در درمان بیماریهای کبدی و انگلی و برونشیت و سیاه سرفه و ضد نفخ مؤثراست.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بایگ ادامه داد: کشور اصلی تولید کننده آن افغانستان و ایران است و کشور هند از وارد کنندگان اصلی آن به شمار می رود .

 

جواد صداقت جعفری در خصوص برداشت این گیاه بیان کرد: بعد از زرد شدن برگها در اوایل تیرماه از بریدگی های روی ریشه گیاه بدست می آید و معمولا گیاه ۳ ساله به بالا ریشه های بسیارضخیم و گوشتی می دهد.

او تصریح کرد: قسمت بالای ریشه برهنه شده و ساقه در نزدیکی تاج بریده می ‌شود که سطح آن توسط ساختار گنبد شکل و شاخه های کوچک پوشانده شده است.

رئیس مرکز جهادکشاورزی بایگ تأکید کرد:بعد از برش آب شیری رنگی از سطح برش آن ترشح شده و برداشت می‌شود و هر۶ روز تیغ زده می شود و یک سطح نازک برداشت می گردد و این کار می تواند تا ۱۵ بار انجام شود.

صداقت جعفری اظهار کرد: آنغوزه حاوی ۶۰ درصد رزین و ۲۵ درصد صمغ و ۱۰ درصد روغن اسانس و اسید فرولیک و ترکیبات دیگر است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بایگ گفت: در هر هکتار یک کیلوگرم بذر برای کاشت لازم است که حدود ۴۴هزار دانه است،آنغوزه یک گیاه فوق العاده ارزشمند و کم آب و بدون استرس و ارز آور است که اکنون حدود۱۷ کیلوگرم بذر آن در مرکز بایگ موجود است و مقداری هم بین متقاضیان در سطح بخش توزیع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار