کد خبر: ۹۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷ 14 September 2015
رشت- ایرنا- آنان که از ذوق سفر سرشارند نیک می دانند گیلان، سفرنامه ای است بی انتها؛ اما در این هیاهوی کج سلیقگی گردشگری، 'سقالکسار' یکی از مناطق نمونه گردشگری استان به قوت اجرای یک طرح زیست محیطی فارغ از خراش زباله نفس می کشد.
['سقالکسار' تمیزترین گردشگاه گیلان به قوت اجرای یک طرح]

به گزارش خبرنگار ایرنا، دریاچه آبی سقالکسار یکی از مناطق نمونه گردشگری است که به قوت طرح تحویل زباله و بازگشت بخشی از سهم ورودی گردشگران، اندکی بیش از نقاط جنگلی چون قلعه رودخان از آسیب گردشگران در امان مانده است.
بنا به تعاریف استادان گردشگری؛ اکوتوریسم (طبیعت گردی) سفری است مسوولانه به مناطق طبیعی که منجر به حفظ محیط زیست شده و موجب بهبود کیفیت زندگی مردم محلی می شود؛طبیعت را درک کنیم.
کلمه سقالکسار به معنای محل آب خوردن پرندگان است؛ در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می آمدند و از چشمه موجود در آن آب می خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است و امروز این منطقه تعریف واقع اکوتوریسم را به نمایش گذاشته است،و دلیل آن هزینه ای است که مسافران برای ورود به جاده منتهی به این دریاچه باید بپردازند و همچنین کیسه زباله هایی که در ابتدای جاده به هر مسافری داده می شود تا آن را پر کرده و دوباره در زمان بازگشت به متصدیان برگردانده شود و در ازای آن دو سوم ورودی پرداخت شده را پس بگیرند.
دریاچه سد سقالکسار در روستایی به این نام در استان گیلان، 15 کیلومتری جنوب شهر رشت قرار دارد؛که دقیق تر آن می شود بین راه آقاسید شریف تا جیرده، این دریاچه که آب آن از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود یکی از دیدنی ترین نقاط گیلان است که این روزها به نظیفی اش معروف شده است.
ارتفاع دریاچه سقالکسار از سطح دریا 64 متر، طول دریاچه در حدود 600 متر و عرض آن 500 متر است اما اگر بخواهید از روستای سقالکسار بدانید باید بگوییم که طبق سرشماری سال 1390 این روستا 307 خانوار با حدود 900 نفر جمعیت دارد که بیشترشان به زراعت برنج و پرورش ماهی گوشتی و قرمز مشغول هستند.
زمین های سبز، بافت روستایی دست نخورده و مردم خوش برخورد و پذیرایی که شما را بی بهانه پای سفره هایشان دعوت می کنند، می توانند زیباترین سفر شمالی شما را رقم بزنند.
دسترسی به این روستا از طریق 10 کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای توریستی سقالکسار امکانپذیر است؛ همچنین از جاده قزوین به رشت، بعد از پلیس راه، تقاطع روگذر به سمت فومن، آقاسید شریف (که موزه میراث روستایی در این مسیر واقع شده است) از دیگر مسیرهای دسترسی است.
کار سختی نیست فقط باید کوله را جمع کرد ، به روی دوش انداخت به راه افتاد و زد به جاده های خوب...
گیلان را بایستی در چهار فصل دید و حظ جنگل و باران، برنج و شالی، رودهای خروشان و پامچال، زیستگاه قو و مرغابی، خروش روز و شب امواج دریا، جشن رنگ در لباس های محلی و رسوخ طعم طبیعت در غذاهای محلی و جشن ها و آیین ها و هزاران جاذبه طرح به طرح را حس کرد.
بر اساس بررسی های اعلام شده از سوی استانداری گیلان؛ بدون در نظر گرفتن حضور گردشگران، در هر ثانیه 650 گرم زباله در استان تولید می شود که این میزان، در روز به یک هزار و 800 تن می رسد.
تولید زباله در گیلان با احتساب حضور گردشگران، به سه هزار تن هم می رسد.
هم اکنون روزانه 800 تن زباله شهری به بدترین شیوه در گیلان دفن می شود و از 600 تن زباله تولید روستایی نیز 30 درصد جمع و به مراکز دفن حمل می شوند و بقیه در رودخانه ها، جنگل و طبعیت گیلان رها می شوند.
در ابتدای فعالیت دولت جدید ، تفکیک زباله از مبدأ در گیلان 10 درصد بود که هم اکنون با تاکید استاندار، این رقم به 50 درصد رسیده و با به میدان آوردن شهرداری ها توسط استاندار، این رقم در پایان سال افزایش می یابد.
بااین همه؛ کاش طرح هایی چنین ، دیگر مکان های گردشگری گیلان را بیارایند تا ریشه هیرکانیان هزاران ساله قلعه رودخان هم در محیطی پاک نفس بکشند.ک/4
گزارش از : مرضیه ضامن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار