این روزها و در آستانه فرا رسیدن یلدای باستانی سخن از برگزاری یلدای مجازی است، یلدایی که تنها به اعضای درجه یک در هر خانه ختم می‌شود و تعدادش از انگشتان دست تجاوز نمی‌کند تا خطر دورهمی‌های یلدایی هم از بیخ گوشمان بگذرد؛ چه بسا حالا که با قرنطینه سه هفتگی و تعطیلی اصناف آمار ابتلا و مرگ و میر کمی فروکش کرده است، برای یک شب شادی تب و تاب کرونا را به جامعه باز نگردانیم چرا که کرونا همچنان در کمین بوده و با عبور از پیک سوم پاییز برای ورود به زمستان آماده خودنمایی است.
کد خبر: ۹۲۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳ 16 December 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: دیرزمانی است یلدا، اتفاق خوب زندگی ایرانیان و یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایران باستان و گرمابخش جمع‌های خانوادگی در دل سرد زمستان است، جشنی به سادگی یک پیاله یاقوت سرخ، طعم گس خرمالوهای نارنجی و به شیرینی هندوانه‌های سبز و سفید!

سنت دیرینه یلدا، از دیرباز یادآور خصلت نیکو و پسندیده ایرانی‌ها در گرد هم آمدن و گفت و شنودهای شیرین است، سنتی که بر اساس آن کوچک و بزرگ و پیرو جوان دور هم جمع می‌شوند، حافظ و شاهنامه می‌خوانند و در زیر یک کرسی گرم، غم‌هایشان را به دست برگ‌های پاییز می‌سپارند.

 

 

این روزها اما شرایط کمی فرق می‌کند، برخلاف سنت دیرینه ایرانیان مبنی بر تاکید بر صله رحم و رفت و آمد و اصل سادگی در برگزاری مراسم شب یلدا و دلهای نزدیک به هم، ماجرا کمی ماهیتش را تغییر داده و به سمت تجمل و گاهی چشم و هم‌چشمی سوق یافته است!

 

 

گمان می‌رود، عکس‌های پر زرق و برق یلدایی، سفره‌های آنچنانی و خورد و خوراک‌های مجلل جای کرسی‌های گرم و جمع صمیمانه و پیاله نخودچی را بدجوری تنگ کرده است!

 

از اینها که بگذریم امسال اما، ویروسی ناشناس میهمان ناخوانده شهر و دیارمان است که هم‌نشینی و دورهمی خطرناک‌ترش می‌کند، ویروسی که چند صباحی است در جای جای دنیا رخنه کرده و همه چیز حول محورش می‌چرخد، برای کمک به نابودی این ویروس همین بس که امسال دور یلدای پر و پیمان را خط بکشیم و به شیوع زنجیره انتقال کمک نکنیم.

منع ترددهای شبانه، تعطیلی اصناف و از رونق افتادن کسب و کارها طی یک سال اخیر بدون شک آسیبی بزرگ بر پیکره اقتصاد است، اما گمان نمی‌رود همه اینها عزیزتر از جان شیرین باشد پس بدیهی است افزایش تاب‌آوری در برابر حذف این ویروس امر واجبی است که باید همگی نسبت به آن همت گماریم.

این روزها و در آستانه فرا رسیدن یلدای باستانی سخن از برگزاری یلدای مجازی است، یلدایی که تنها به اعضای درجه یک در هر خانه ختم می‌شود تا خطر دورهمی‌های یلدایی از بیخ گوشمان بگذرد

این روزها و در آستانه فرا رسیدن یلدای باستانی سخن از برگزاری یلدای مجازی است، یلدایی که تنها به اعضای درجه یک در هر خانه ختم می‌شود و تعدادش از انگشتان دست تجاوز نمی‌کند تا خطر دورهمی‌های یلدایی هم از بیخ گوشمان بگذرد؛ چه بسا حالا که با قرنطینه سه هفتگی و تعطیلی اصناف آمار ابتلا و مرگ و میر کمی فروکش کرده است، برای یک شب شادی تب و تاب کرونا را به جامعه باز نگردانیم چرا که کرونا همچنان در کمین بوده و با عبور از پیک سوم پاییز برای ورود به زمستان آماده خودنمایی است.

تحملش شاید سخت باشد اما درسی که کرونا برایمان داشت، قدردانی از نعمت سلامتی و مهم شمردن لحظات با هم بودن بود، در آغوش گرفتن عزیزانی که برخی‌شان با ابتلای به این بیماری جان دادند و داغ‌شان را برای همیشه بر دلها باقی گذاشتند.

 

 

کوچه‌ها و خیابان‌ها خلوت‌تر از همیشه است، بازار رونق همیشگی را ندارد، توان خرید رو به افول است و گرانی در مورد همه اقلام به وضوح دیده می‌شود.

در این میان اما امید همچنان زنده است و به سنت هر سال دلها به همین یک دقیقه بیشتر گذراندن و قصه گفتن و شنیدن‌ها خوش است، حالا اگر انار و آجیل و شیرینی هم چاشنی‌اش شود که چه بهتر!

اصناف قیمت‌های جدید ارائه می‌دهند و برخی هم در این میان با گران‌فروشی از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند!

خلیل ترابی، گرانی و کمبود روغن و همچنین گرانی خامه را از عوامل مهم عدم تعادل در قیمت بازار شیرینی عنوان کرد و گفت: نرخ جدیدی برای فروش در این صنف اعلام نشده است و مغازه داران خود بر اساس تهیه مواد اولیه و نرخ آنها، قیمت را توافقی اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش مشتری های این صنف از ابتدای کرونا تا به امروز به یک چهارم از اوضاع نابسامان صنف قنادان و تعطیلی بسیاری از مغازه‌ها یاد کرد و از بی رونقی کسب‌و‌کارهای شیرین سخن گفت.

نگاهی گذرا به قیمت‌های مصوب خشکبار و آجیل هم داغ دلمان را تازه می‌کند، چرا که در اوضاع بی سر و سامان این روزها گمان نمی‌کنم قشر متوسط از پس خرید خشکباری جز تخمه آفتاب‌گردان برآیند چه رسد به پسته خندان!

قیمت‌های مصوب اتحادیه در مورد خشکبار از پسته کله قوچی درجه یک با نرخ هر کیلو ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود تا انواع و اقسام تخمه‌ها که حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است.

در بازار آجیل و خشکبار هم جز تعداد معدودی که از مرفهین به حساب می‌آیند، سایرین را قدرت خرید نیست و این بازار هم زرق و برق چندانی برای مردم ندارد.

بازار میوه اما پر رفت‌و‌آمدتر است و مردم کم و بیش مجبور به خرید میوه و تره‌باری هستند که روزانه تغییر قیمت می‌دهد و رنگ عوض می‌کند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس مطابق آمار ۲۵ آذر ماه قیمت هر کیلوگرم انار میخوش بین ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان است که بسته به میزان مرغوبیت تا ده درصد امکان افزایش قیمت دارد.

حالا اجاره بالای شهر و پایین شهر بماند به کنار!

مسئول بازرسی سازمان صمت فارس از شدت نظارت‌ها سخن می‌گوید. تشکیل گروهی متشکل از بازرسان صمت و اصناف و تعزیرات حکومتی برای القای آرامش به بازار و برخورد با سوء‌استفاده‌گران!

حمید زارع معتقد است: قیمت خشکبار که اعلام رسمی شده است و کسی حق ندارد ریالی از نرخ مصوب گران‌تر بفروشد.

بحث شیرینی هم که با نابسامانی‌های موجود کمی نامنظم‌تر است و برای شیرینی‌های پرطرفدار فروش بیش از نرخ مصوب خلاف قانون است و منجر به ثبت تخلف می‌شودو اما درمورد سایر شیرینی‌ها قیمت باید معقول و منطقی و با هماهنگی کمیسیون نظارت افزایش یابد.

به گفته زارع، قیمت میوه نیز روزانه اعلام می‌شود و در سامانه 124.ir قابل رویت است و مشاهده تخلف نیاز به اطلاع‌رسانی توسط مردم از طریق همین سامانه دارد.

جان کلام اینکه در این روزهای کرونایی ترجیح آن است که برای سلامت خود، خانواده و هم‌وطنان‌مان در خانه بمانیم و در جمع کوچک و صمیمی خانواده خود در کنار سفره‌های پُر و خالی یلدا، طولانی‌ترین شب سال را به سپیدی صبح برسانیم گرچه عکس‌های اینستاگرامی‌مان خوب از آب در نیاید!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار