مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه گفت: تفاهم‌ علمی بزرگ حوزه و وزارت علوم برای توسعه حرکت علمی کشور منعقد می‌شود.
کد خبر: ۹۲۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 16 December 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرسول هاجری اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی رویکردی مهم در رفع بسیاری از موانع و مشکلات است که توسط حوزه و حوزویان پیگیری می‌شود.

دبیر انجمن علمی حوزه افزود: در سال 57 بسیاری از استعدادهای جوان به عشق امام خمینی(ره) و جایگاه اجتماعی حوزه به کسب علوم دینی پرداختند و این فرزندان معنوی امام با شروع جنگ تحمیلی درصحنه حاضر شدند و در اواخر جنگ نیز حس کردند که دروس حوزوی در آن دوران آن‌ها را اقناع نمی‌کند و اسلام را پاسخگوی تمام سؤالات در عرصه‌های مختلف دانستند.

هاجری افزود: به همین دلیل به سمت رشته‌های تخصصی رفتند تا بتوانند در جایگاه حوزه به نیازهای جامعه پاسخ بدهند.

وی تصریح کرد: پس از بازگشت این جوانان به عرصه علمی، از دهه هفتاد تغییرات مهمی در حوزه علمیه رقم خورد و رشته‌های مرتبط به علوم انسانی گسترش یافت.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: نهالی که در ابتدای انقلاب شکل گرفت به رشته‌ها و گروه‌ها و پژوهشکده‌های متعددی مبدل شد و در ادامه پژوهشگاه‌ها و حوزه‌ها و دانشگاه‌های دیگری شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تولید آثار و مقالات باارزش مرتبط با مباحث تخصصی از سال 75 آغاز شد و نگاه تمدنی به تربیت عالمان سالها طول کشید و اثرگذاری این نخبگان و شاگردان را در این سالها دیده‌ایم، این مباحثات باید نقد و بررسی شود و از مباحثات جریان و در ادامه نظریه و سپس نظام فکری شکل می‌گیرد.

هاجری ادامه داد: انقلاب ما با همه موانعی که در مسیر داشت توانست جریانات مهمی را با حضور نخبگان آغاز کند و نشان دهد که اسلام حرفی جدید است که برای رسیدن به بلوغ نیاز به کار دارد.

وی نظریه‌پردازی و گفتمان پردازی را رویکردی مهمی برشمرد و عنوان کرد:ما به‌اندازه‌ای که در تولید اثر و عالم سرمایه‌گذاری می‌کنیم در عرضه و تبلیغ و معرفی آن‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم و ویترینی برای عرضه آثار نداریم.

دبیر انجمن علمی حوزه بیان کرد: چون چنین ظرفیتی را تبلیغ نکرده‌ایم حوزه به این متهم می‌شود که دانشی برای عرضه ندارد و ازاین‌رو گفتمان دین پس از چهار دهه هنوز گفتمان انقلاب نیست.

وی ادامه داد:طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی کارش از جایی شروع می‌شود که دیگران تمام کردند، در این طرح تلاش می‌کنیم خلأها را پرکنیم.

هاجری خاطرنشان کرد: در این طرح در ابتدا کتاب‌ها و مقالات فاخری که در حوزه علوم اسلامی و انسانی انجام‌شده است را شناسایی کرده‌ایم و در ابتدای مسیر از 12 دانشگاه و پژوهشگاه کار آغاز شد و امروز به 24 مرکز رسیدیم.

وی عنوان کرد: تولید بیش از 2 هزار کتاب و اثر فاخر و بالغ‌بر 4 هزار مقاله علمی و پژوهشی ازجمله این دستاوردهای مهم است، ما از هر اثری که ارائه‌شده است دو نسخه دریافت کردیم و نمایشگاه تخصصی را نیز با این آثار در قالب نمایشگاه عرضه کردیم و امسال در ایام‌الله دهه فجر دومین شعبه پس از مدرسه فیضیه در مدرسه مروی رونمایی می‌شود.

دبیر انجمن علمی حوزه گفت: یکی از دستاوردهای مهم تولید مجموعه بیست‌ودو جلدی کتاب شناخت است که کتاب، چکیده و مؤلف و مقالات در این زمینه با عنوان کتاب شناخت گفتمان انقلاب اسلامی منتشرشده است.

وی افزود:سامانه کتاب شناخت  گفتمان انقلاب اسلامی در روز بیست و هفتم آذرماه سال جاری با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و دکتر غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری رونمایی می‌شود، همچنین تفاهم‌ علمی بزرگ حوزه و وزارت علوم برای توسعه حرکت علمی کشور منعقد می‌شود.

هاجری در مورد وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دشمنان درصدد ایجاد تقابل میان حوزه و دانشگاه هستند درحالی‌که شعار وحدت حوزه دانشگاه از شعارها و راهبردهای امام راحل و انقلاب اسلامی است و ما نیاز داریم که از دو بال حوزه و دانشگاه استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: تأسیس حدود سیصد رشته علوم انسانی به معنی وحدت حوزه دانشگاه است و امروز جمع کثیری از محققان و اساتید دو ساحتی داریم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار