دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه از رونمایی از سامانه نرم افزاری «کتاب شناخت» به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه خبر داد.
کد خبر: ۹۲۴۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ 16 December 2020

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول هاجری با اشاره به ضرورت و اهمیت شناسایی و معرفی آثار فاخر علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: صاحبان آثارِ فاخر با نقطه تلاقی علم و دین، معتقدان به حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی اند که تلاش آنان در هر دو ساحت حوزه علمیه و دانشگاه به ثمر نشسته است.

وی افزود: باید گفت این نسل از حدود سال 1375 به بعد خود را تثبیت کرده و تلاش داشته تا با تأسیس و گسترش رشته های علوم انسانی و همچنین فعالیت علمی شاخص در پژوهشگاه ها به خلق آثار فاخر علمی مبادرت کند.

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه ادامه داد: البته تردیدی نیست که این تلاش ها و کوشش ها بیشتر در تربیت برخی افراد اندیشمند و تولید برخی آثار علمی فاخر باقی مانده و کمتر به سمت و سوی معرفی و ویترین سازی از آثار فاخر تولید شده حرکت کرده است.

حجت الاسلام هاجری اضافه کرد: به همین دلیل است که بسیاری از افراد دوستدار علم و پژوهش در سراسر جهان، نام فردی مانند فوکویاما را شنیده اند و یا آثار او را نیز می شناسند، اما حتی نام دانشمندان و بزرگانی مانند آیت الله جوادی آملی همچنان در سطح جهان ناشناخته باقی مانده است.

وی تصریح کرد: همین امر سبب شده که برخی، حوزه های علمیه را متهم به نداشتن آثار علمی فاخر کنند.

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه گفت: بر این اساس و با همراهی مدیر حوزه های علمیه، طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی از سال گذشته و با هدف شناسایی و معرفی روشمند آثار فاخر در نقطه تلاقی علم و دین بویژه در موضوع علوم انسانی اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

دبیر طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی گفت: در این طرح و تاکنون، آثار فاخر علوم انسانی اسلامی در بیش از 24 دانشگاه و پژوهشگاه در قالب 2 هزار عنوان کتاب و همچنین بیش از 4 هزار عنوان مقاله رصد و استخراج شده و این آثار و صاحبان آن ها در معرض شناخت دیگر جریان های علمی و ایجاد گفتمان علمی با آنان قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی در سال گذشته کتابخانه و نمایشگاه دائمی این گفتمان را در مدرسه فیضیه قم و با حضور مدیر حوزه های علمیه و وزیر علوم افتتاح کرد و امسال نیز دومین شعبه در مدرسه علمیه مروی تهران و در روز پنج شنبه بیست و هفتم آذر ماه همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه افتتاح می شود.

حجت الاسلام هاجری جمع آوری مجموعه 22 جلدی «کتاب شناخت»، راه اندازی پایگاه اینترنتی www.ketabshenakht.com و برپایی سلسله نشست های علمی تخصصی را از دیگر برنامه های انجام شده و در دست انجام این طرح عنوان کرد و گفت: در روز بیست و هفتم آذر ماه همچنین سامانه نرم افزاری «کتاب شناخت» با حضور مدیر حوزه های علمیه و وزیر علوم رونمایی می شود تا فرصتی جدید برای محقّقان و پژوهشگران در جهت استفاده از منابع فاخر و برگزیده علوم انسانی اسلامی پدید آید.

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه در عین حال مراسم روز وحدت حوزه و دانشگاه در سال جاری را متفاوت از مراسم سال های قبل خواند و بیان داشت: در این مراسم، همه مدیران حوزه های علمیه و دانشگاه های سراسر کشور به صورت وبینار حضور خواهند داشت تا اساسنامه تشکیل شورای راهبری و همکاری های بنیادین حوزه های علمیه و دانشگاه ها به بحث و بررسی گذاشته شود.

دبیر طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره کُند بودن روند ثبت آثار فاخر در این طرح خاطر نشان کرد: این طرح به عنوان یک نیاز در جامعه علمی کار خود را آغاز کرد و ردیف بودجه یا ساختاری در آغاز راه نداشت، اما به نظر می رسد ادامه این راه با معرفی آثار برگزیده و فاخر به جامعه علمی و تداوم فرضیه سازی، نظریه پردازی و گفتمان سازی صاحبان آثار فاخر، مسیری روشن تر و سهل تر باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار