تولیدکنندگان قم به‌دلیل مشکلات حمل و نقل و گمرکات، محصولات خود را از سایر استان‌ها صادر می‌کنند. قطعا در این مسئله، مشکل اساسی عدم زیرساخت‌های لازم است چرا که با وجود شبکه ریلی در استان و نزدیکی آن با مراکز صنعتی، بخشی از تولیدات کفش، مبلمان و سایر محصولات قم به نام استان‌های دیگر صادر می‌شود.
کد خبر: ۹۲۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶ 08 December 2020

به گزارش تابناک قم، مدتی است اقتصاد کشورمان اوضاع نابسامانی را می‌گذراند که دلایل مختلفی دارد و یکی از مهم‌ترین دلایل حضور ویروس منحوس کروناست. بخش اعظمی از اقتصاد به صادرات وابسته است و متاسفانه از آغاز سال 99 بخاطر بسته شدن مرزها با کاهش صادرات روبه‌رو شدیم.

برای نمونه ارزش صادرات گاز کشور در 3 ماهه ابتدای سال 98 به کشور ترکیه حدود 2 میلیارد دلار بود، این در حالی است که امسال این صادرات را به دلیل شیوع کرونا صورت نگرفته است. بررسی صادرات غیرنفتی ایران در 4 ماه اول سال 99 نیز نشان می‌‌دهد که صادرات غیرنفتی کشور در این برهه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل، 41 درصد کاهش یافته است.

اگر از مبحث کلی صادرات کشور فاصله بگیریم، متاسفانه صادرات محصولات تولیدی استان قم هم درگیر معضلاتی شده است. جدا از مسئله شیوع کووید19 که قطعا بر روی صادرات قم هم اثر گذاشته، مسئله صدور کالاهای تولید استان قم، از سایر استان‌ها به کشورهای دیگر هم مشکلی است که گریبانگیر تولیدکنندگان قمی و در کل شهر ما شده‌ است.

در حال حاضر بخشی از تولیدکنندگان استان قم به‌دلیل مشکلات حمل و نقل و گمرکات، محصولات خود را از سایر استان‌ها صادر می‌کنند. قطعا در این مسئله، مشکل اساسی عدم زیرساخت‌های لازم است چرا که با وجود شبکه ریلی در استان و نزدیکی آن با مراکز صنعتی، بخشی از تولیدات کفش، مبلمان و سایر محصولات قم به نام استان‌های دیگر صادر می‌شود.

معاون امور اقتصادی استاندار قم در این خصوص با اشاره به آمارهای متفاوت صادرات تولیدات قم گفت: آمار نشان می دهد صادرات قم در سال 99 و تا این تاریخ حدود 120 میلیون دلار است اما آمار گمرک استان رقمی در حدود 80 میلیون دلار را نشان می‌دهد.

مهرداد غضنفری با اشاره به اینکه شایسته نیست صادرات تولیدات استان قم از استان دیگری صورت گیرد، بیان کرد: لازم است تا هدفگذاری بخش های مختلف در زمینه صادرات مشخص باشد تا بتوان انجام یا عدم انجام تعهدات هر بخش را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.

هم‌اکنون خوشه‌های صنعتی فرش، کفش ماشینی، سنگ، مبلمان، چوب و سوهان در قم فعال است و خوشه‌های پسته، انگشترسازی، پوشاک، سیمان، فناوری اطلاعات و محصولات پلاستیکی به‌زودی کار خود را آغاز خواهند کرد که این نشانه از رشد صنعتی استان است.

سال 98 بود که 24 واحد صنعتی و معدنی راکد و غیرفعال با اشتغال 240 تن در زمینه تولید صنایع غذایی، کفش و دمپایی، محصولات پلاستیکی، فلزی، شیمیایی، سلولوزی، صنایع معدنی و برق و الکترونیک فعال و خوشبختانه به چرخه تولید بازگشت.

با وجود صنایع مختلف فعالی که در قم وجود دارد اگر صادرات مستقیم از خود استان انجام شود، امتیازات قابل توجهی نصیب قم می‌شود و قطعا اگر مشکلات زیرساختی در حمل و نقل و شبکه ریلی و دیگر مسائلی که باعث می‌شود تولیدکنندگان محصولات خود را از استانهای دیگر صادر کنند، برطرف شود، آمار و امتیازات صادرات استان قم رشد کرده و با وضع مطلوبی روبه‌رو خواهیم شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار