در جلسه شورای اسلامی شهر مشهد روی داد ؛
" فياضي" عضو شوراي شهر مشهد گفت: استفاده ابزاري از روزنامه شهر آرا در مقابله با انتقاد يکي از اعضاي شوراي شهر از شهردار کار درست و خوبي نيست زيرا منتقدان شهردار در شوراي شهر بايد بتوانند انتقادات خودرا مطرح کنند.
کد خبر: ۹۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱ 09 September 2015


فياضي: در صورت قانع نشدن ، درخواست استيضاح شهردار ارائه مي‌شود

عضو ناظر شوراي شهر در جمع خبرنگاران مدعي شد شهردار مشهد در واگذاري اختيارات خود به مشاور عالي اش بر اساس ماده 54 قانون شهرداري ها تخلف کرده است و به همين دليل سوال از شهردار به هيئت رئيسه ارائه شده است.

" سيد جلال فياضي " عضو ناظر شوراي شهر مشهد روز گذشته در حاشيه جلسه علني شوراي شهر به خبرنگاران گفت: در صورت قانع نشدن، درخواست استيضاح شهردار ارائه مي شود. وي درباره سوال از شهردار اظهار کرد:شهردار مشهد برخلاف قانون شهرداري ها اختيارات خود در شوراي عالي سازمان هاي شهرداري را به مشاورعالي خود تفويض کرده است .

وي افزود: براساس تبصره ماده 54قانون شهرداري ها اگر شهردار بخواهد اختياراتي را به غير از معاونان خود که داراي چارت تشکيلاتي هستند به يکي از کارکنان شهرداري تفويض کندبه دليل نداشتن چارت سازماني بايد از شوراي شهر مجوز دريافت کند در غير اين صورت تفويض اختيار غير قانوني است.

وي اضافه کرد: شهردار مشهد بدون مجوز شورا رياست شوراي سازمان ها که وظيفه مهم تصويب بودجه، تفريغ بودجه و بسياري از تصميمات کلان سازمان هارا به عهده دارد، به مشاور عالي خود تفويض اختيار کرده است که اين امر خلاف قانون است. وي با بيان اين که اين تخلف شهردار اعتراض تعدادي از اعضاي شورا ي شهر را به همراه داشته است افزود: ابتدا قرار بود اين موضوع با تعامل حل شود که دراين رابطه با حضور شهردار در هيئت رئيسه موضوع مطرح و به شهردار مشهد تاکيد شدکه نه تنها بايد مجوز شورا را دريافت کند بلکه طبق قانون تشکيل شوراي سازمان و تصميمات گرفته شده بدون حضور شهردار غير قانوني است.

فياضي تصريح کرد: متاسفانه برخلاف تذکرات متعدد و حضوري امسال نيز شوراي سازمان ها بدون حضور شهردار مشهد تشکيل شد به همين دليل سوال کتبي از سوي من به عنوان عضو ناظر به هيئت رئيسه ارائه شده که شهردار در صحن علني توضيح دهد چرا بدون مجوز شوراي شهر و برخلاف ماده 54قانون شهرداري ها اختيارات خود را در شوراي سازمان ها به مشاور عالي خود تفويض کرده است.

عضو ناظر شوراي شهر اظهار کرد: بر اساس آيين نامه شوراها شهردار بايد بعد از 10روز در اولين جلسه علني شوراي شهر پاسخ سوال ما را بدهد که اگر اين جواب قانع کننده نباشد منجر به استيضاح وي خواهد شد. وي گفت: براساس ماده 73آيين نامه در صورتي که عضو شوراي شهر اعتراضي به عملکرد شهردار داشته باشد تذکر داده و اين تذکر به صورت شفاف به شهردار ارائه مي شود و در صورتي که اين تذکر رعايت نشود به صورت سوال ارائه مي شود و شهردار موظف است بعد از 10روز در جلسه علني به سوال مطرح شده جواب دهد.

وي با اشاره به تذکر ديگر خود به شهردار درخصوص اجرا نشدن مصوبه شوراي شهر درباره سال 2017 پايتخت فرهنگي جهان اسلام گفت: متاسفانه بخشي از مصوبه شورا در اين خصوص اجرا نشده و جلسات شوراي راهبردي آن نيز مرتب برگزار نمي شود.

فياضي اضافه کرد: همچنين بودجه شوراي راهبردي نيز که بايد در اين شورا مطرح بشود بررسي نشده و نمايندگان ناظر بر عملکرد شورا نيز انتخاب نشده اند و اين درحالي است که پس از گذشت 8 ماه از تصويب لايحه بسياري از تبصره هاي آن اجرايي نشده که اگر شهردار به اين تذکر توجه نکند در آينده تبديل به سوال خواهد شد.

جوادي: اتفاق خوبي نيست که به جاي توجه به نقد، از رسانه عليه عضو شورا استفاده کرد

همچنين سيد" عبدالکريم جوادي" رييس کميسيون اقتصادي شوراي شهر در حاشيه جلسه علني شورا در جمع خبرنگاران با توجه به تذکر کتبي خوددر خصوص اعتراض به گزارش روزنامه شهرآرا درباره يک موسسه مالي به شهردار مشهد گفت: اين روزنامه در تقابل با مصاحبه اي که در آن از برخي عملکرد هاي شهردار انتقاد کرده بودم اقدام به چاپ گزارشي مغرضانه کرد، در حالي که يک عضو شوراي شهر حق دارد که اگر لازم ديد از عملکرد شهردار انتقاد کند.

وي افزود : اين درحالي است که من از عملکرد شهردار در خصوص حاشيه شهر و فعاليت هاي فرهنگي خوب انجام شده دفاع و حمايت کردم اما از اين که در حوزه هاي سرمايه گذاري ، مديريت داخلي شهر و بحث هاي عمراني کمي ضعيف عمل کرده اند انتقاد کردم آيا حق و رسالت من به عنوان عضو شوراي شهر و نماينده مردم نيست که انتقاد کنم .

جوادي تصريح کرد: اين که به جاي توجه به نقد هاي انجام شده از رسانه در اختيار خود عليه عضو شوراي شهر و نماينده مردم که وظيفه نظارت بر عملکرد مديريت شهرداري را دارد استفاده کنند اتفاق خوبي در مديريت شهر نخواهد افتاد به همين دليل براي دفاع از حق انتقاد اعضا و ساير منتقدان تذکري کتبي را براي پاسخ گويي شهردار مشهد به هيئت رئيسه ارائه کرده ايم.

وي گفت: اگر شهردار پاسخ گو نباشد موضوع را به صورت سوال مطرح مي کنيم واگر قانع نشويم درخواست استيضاح خواهيم کرد.

رييس کميسيون اقتصادي شوراي شهر اظهار کرد: مطرح شدن استيضاح در صحن علني نياز به امضاي يک سوم اعضاي شوراي شهر دارد که مي توانيم نظر اين تعداد از اعضاي شوراي شهر را به دست آوريم.

وي افزود: نکته قابل توجه اين است که مجوز و پروانه پروژه "جهان مال" را در حالي که مي دانند تجاري در اين منطقه اشباع شده است، همين مديريت شهرداري کنوني صادر کرده و پول هاي پروانه صادر شده نيز به حساب شهرداري واريز شده است چرا آقايان زمان صدور پروانه اقدامي انجام ندادند و زماني که يک عضو شوراي شهر از شهردار انتقاد مي کند اقدام به انتشار مطلبي کذب مي کنند.

استفاده ابزاري از شهر آرا درست نيست

" فياضي" عضو شوراي شهر نيز گفت: استفاده ابزاري از روزنامه شهر آرا در مقابله با انتقاد يکي از اعضاي شوراي شهر از شهردار کار درست و خوبي نيست زيرا منتقدان شهردار در شوراي شهر بايد بتوانند انتقادات خودرا مطرح کنند و اگر بخواهيم از رسانه اي که در اختيار داريم عليه منتقدان خود استفاده کنيم قابل قبول نيست.

وي افزود: اگر آقاي جوادي نسبت به عملکرد شهردار انتقاد نمي کرد اين گزارش را منتشر نمي کردند در صورتي که تغيير کاربري زمين مذکور 20سال پيش انجام شده اما مجوز و پروانه ساخت آن در همين مديريت شهرداري صادر و بخش عمده اي از پول پروانه نيز توسط شهرداري دريافت شده است .

وي اضافه کرد: طبق قانون شورا اعضا حق مشارکت در پروژه هاي شهرداري را ندارند که آقاي جوادي نيز در اين پروژه مشارکتي نداشته و يک موسسه با مشارکت آستان قدس اين پروژه را انجام خواهد داد و تنها اتفاقي که افتاده قطع تعداد اندکي درخت بوده که هرفردي تخلف کرده است بايد کميسيون ماده 14درباره آن تصميم گيري کند اما استفاده از رسانه عليه عضو شوراي شهر به دليل انتقاد از شهردار کار اخلاقي نيست.

انتخاب اعضاي کميسيون ها

همچنين روز گذشته و در هشتادو دومين جلسه علني شوراي شهر، اسامي اعضاي کميسيون هاي تخصصي شوراي شهر که در جلسه رسمي اما غير علني انتخابات آن ها برگزار شده بود اعلام شد البته فقط اسامي اعضاي منتخب بدون تعداد آراي اخذ شده اعلام شد.

لازم به ذکر است که در جلسه روزگذشته طرح دوفوريتي تمديد مهلت تاخير تاديه اسناد نکول شده موديان شهرداري، لايحه واگذاري زمين به صورت عاريه به سپاه امام رضا(ع) براي ساخت، تکميل و بهره برداري اماکن ورزشي و لايحه افزايش بهاي خدمات زائران در کمپ غدير نيز در صحن علني بررسي شد و به تاييد شوراي شهر رسيد.

عکس: صادق ذباح / گزارش : خبيري - خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار