شیوع آنفلوآنزا در هم‌نشینی خطرناکش با کرونا در کنار سفرهای شهریور ماه و دورهمی‌های خانوادگی اوضاع آرام‌‌تر روزهای گرم تابستان را مشوش کرد تا روزهای زرد و نارنجی پاییز، روزهای سیاه فارس لقب گیرد.
کد خبر: ۹۱۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹ 07 November 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:ماسک، جزیی از زندگی‌مان شده و کرونا که حالا چیزی تا یکسالگی‌اش باقی نمانده هم‌چنان می‌تازد تا قربانیان بیشتری را راهی دیار ابدی کند.

خانواده‌های بسیاری داغدار عزیزانشان شده‌ و پیر و جوان، کوچک و بزرگ و مرد و زن در مقابلش به زانو درآمده‌اند. پزشکان و پرستاران مبتلا، روز به روز به تعدادشان اضافه شده و در بیمارستان‌ها تخت خالی پیدا نمی‌شود. اکسیژن کم آمده است، هزینه‌ها بالا است.

انگار طعم گس و تلخ پاییز امسال به زیبایی‌هایش می‌چربد تا غم‌انگیزترین پاییز رقم بخورد. سخن از ویروسی ناشناخته است که بیش از ۹ ماه در ایران هم مانند جهان یکه‌تازی می‌کند و هنوز تلاش‌ها برای کشف دارو و درمان قطعی برای نابودی‌اش بی‌نتیجه مانده است.

روزهای آغازین شیوع، درک خانه نشینی کمی سخت بود و یک‌‌ماهی گذشت تا مردم با پی بردن به عمق فاجعه‌ای که در راه است، ترجیح دهند تعطیلات نوروز را در قرنطینه خانگی سپری کنند.

اما کم‌کم که ماجرا کمی عادی جلوه کرد و کارها از سر گرفته شد، عده‌ای با بی‌مبالاتی‌شان آتش این زنجیره را تندتر کردند و تلاش کادر درمان در فارس که بیماری را بسیار خوب مدیریت کرده بود، با ورود به پاییز و آغاز پیک سوم نادیده گرفتند.

شیوع آنفلوآنزا در هم‌نشینی خطرناکش با کرونا در کنار سفرهای شهریور ماه و دورهمی‌های خانوادگی اوضاع آرام‌‌تر روزهای گرم تابستان را مشوش کرد تا روزهای زرد و نارنجی پاییز، روزهای سیاه فارس لقب گیرد.

شیوع آنفلوآنزا در هم‌نشینی خطرناکش با کرونا در کنار سفرهای شهریور ماه و دورهمی‌های خانوادگی اوضاع آرام‌‌تر روزهای گرم تابستان را مشوش کرد تا روزهای پاییز، روزهای سیاه فارس لقب گیرد

امروز آمار مبتلایان و نیز قربانیان این ویروس لحظه‌ای بالا می‌رود، ۳۰ کشته امروز فارس، فردا به چهل می‌رسد و روز بعد پا را از ۵۰ فراتر می‌گذارد، که اگر به همین منوال پیش رود روزهای تلخ‌تری را نیز شاهد خواهیم بود.

راه درمانی نیست، اما می‌توان در خانه ماند، سختی قرنطینه را تحمل کرد و جان عزیزان را نجات داد، می‌توان قید دورهمی‌ها را زد و منتظر روزهای بهتر بود. می‌توان ماسک زد و به قطع زنجیره شیوع ویروس کمک کرد.

آری، هریک از ما تنها با رعایت همین موارد اولیه می‌توانیم کمک بزرگی به خودمان، خانواده‌مان، همشهریان و هم‌وطنان‌مان کنیم و از همه مهم‌تر گام بزرگی برای کاهش آلام و خستگی‌های کادر درمان و پیشگامان عرصه سلامت که این روزها حال و روز خوشی ندارند برداریم.

برای اطلاع از آخرین وضعیت محدودیت‌ها و شرایط استان با معاون استاندار فارس در ستاد استانی پیشگیری از کرونا، گفت‌و‌گویی انجام شده است.

 

بی‌توجهی عموم، مهم‌ترین دلیل افزایش شیوع ویروس در پیک سوم

عبدالرضا قاسمپور، از تمدید محدودیت‌های کرونایی هفته‌ای که گذشت در مورد گروه‌های سه و چهار در هفته جاری نیز، خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش‌های مجازی، بر ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم، تجمع، همایش و برنامه‌های دسته‌جمعی تاکید کرد.

تمدید تعطیلی مترو و اتوبوس تا پایان هفته جاری نیز از دیگر محدودیت‌های کرونایی است که قاسمپور به آن اشاره کرد.

آژیر قرمز در ۲۶ شهرستان از جمله شیراز به صدا درآمده و ده شهرستان دیگر نیز در وضعیت هشدار هستند

معاون استاندار فارس، با اشاره به وضعیت ۲۶ شهرستان استان گفت: آژیر قرمز در ۲۶ شهرستان از جمله شیراز به صدا درآمده و ده شهرستان دیگر نیز در وضعیت هشدار هستند.

وی با اشاره به اینکه اگه روند به همین منوال پیش رود، تدابیر سختگیرانه‌تری اتخاذ خواهد شد گفت: با این روند شاهد تعطیل صنوف گروه دوم شامل پاساژها و مراکز خرید غیرغذایی نیز خواهیم بود.

قاسمپور با بیان اینکه شیراز نیز در وضعیت قرمز قرار دارد، عنوان کرد: تعطیلی مترو و اتوبوس که ۳۰ درصد شیوع از این طریق است فعلا تعطیل خواهد بود و در برخی شهرستان‌ها چون مرودشت، کازرون و فسا که تست‌ها بالای ۷۰ درصد مثبت می‌شوند، محدودیت‌ها شدیدتر است.

وی بی‌توجهی مردم را مهم‌ترین عامل افزایش شیوع دوباره ویروس دانست و از شهروندان خواست تا با رعایت دستورالعمل‌ها به قطع زنجیره انتقال کمک کنند.

قاسمپور با تاکید بر اینکه تعطیلی راهکار اصلی نبوده بلکه رعایت توسط مردم مهم‌ترین راهکار است، نرفتن به سفر، عدم برگزاری دورهمی، عدم حضور در مراکز خرید و ...را راهکار اصلی کاهش ابتلا به ویروس کرونا عنوان کرد و ادامه داد: مسئولان نیز ملزم به رعایت دستورالعمل‌ها و عدم برگزاری جلسات غیرضروری هستند.

ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل بوده و تخت خالی برای بستری مبتلایان وجود ندارد بنابراین انتظار می‌رود همه مردم با رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک، به قطع زنجیره انتقال کرونا کمک کنند

معاون استاندار فارس افزود: همچنین دور کاری نیز در ادارات به جد مد نظر است و ادارات باید همکاری لازم را جهت دورکاری کارمندان اجرا کنند. تیم‌های بازرسی نیز روزانه این موارد را رصد و با متخلفین برخورد می‌کنند.

وی شرایط فعلی را شرایطی خطرناک عنوان کرد و گفت: تا چند هفته پیش دود ۲۴ درصد تست‌ها مثبت بود در حالی‌که امروز این آمار به ۵۰ درصد رسیده است، ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل بوده و تخت خالی برای بستری مبتلایان وجود ندارد بنابراین انتظار می‌رود همه مردم با رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک به کاهش و قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کنند تا به زودی شاهد از بین رفتن این بیماری باشیم.

حالا همه امیدها به خداوند قادر و توانایی‌ گره خورده که تنها یک اشاره‌اش کافی است تا همه چیز به یک چشم بر هم زدن تمام شود، بیماری رخت بربندد و جهان پاک شود از هرآنچه آلودگی است.

برچسب ها: کرونا ، فارس ، فوتی ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار