کد خبر: ۹۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶ 07 September 2015
رشت - ایرنا - رییس فدراسیون سوارکاری با اشاره به نقش توسعه ورزش سوارکاری در جامعه گفت : استفاده از ظرفیت وجود اسب کاسپین در سوارکاری به توسعه ورزش و صنعت توریسم کمک می کند.
[ظرفیت وجود اسب کاسپین به توسعه ورزش و صنعت توریسم کمک می کند]

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مسعود خلیلی روز دوشنبه در چهارمین همایش بین المللی و پنجاهمین سالگرد معرفی اسب کاسپین با بیان این که به نظر می رسد تاکنون شان و جایگاه این اسب را در کشور نتوانستیم، تبیین کنیم، افزود : در یکسال گذشته فدراسیون سوارکاری و جهاد کشاورزی تلاش کردند تا اسب های بومی کشور را شناسایی کنند.
وی با یادآوری این که این اسب با همت خانم فیروز 50 سال پیش به دنیا معروف شد ، اظهار کرد : این اسب در جمعیت نسبتا کوچک در داخل و خارج از کشور پرورش پیدا می کند که خاستگاه آن گیلان است.
خلیلی با تاکید بر ضرورت تبیین کاربری های این اسب برای استفاده بیشتر آن در بخش های مختلف اظهار کرد : یکی از وظایف فدراسیون سوارکاری معرفی اسب و کاربری های ورزشی آن است که این امر موجب پرورش و افزایش جمعیت آن و بهره گیری در بخش هایی همچون ورزش و توریسم و در نهایت کمک به رونق اقتصادی می شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان نیز در این همایش 40 در صد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی را نشان دهنده فاصله انسان ها از ورزش دانست و گفت : پرداختن و سرمایه گذاری در ورزش هایی همچون سوارکاری هزینه های ما را در سلامت روانی و جسمی کاهش خواهد داد.
محمد حسین اصغریان با اشاره به تاکیدات دین مبین اسلام به ورزش سوارکاری گفت : ورزش سوارکاری ، ورزش و فعالیتی بسیار مفید برای نوجوانان و جوانان است و در فعالیت های اقتصادی نیز می تواند مورد توجه قرار بگیرد.
وی به ظرفیت ها و پتانسیل گیلان برای توسعه پرورش این اسب ها اشاره و تصریح کرد : شرایط آب و هوایی ، فرهنگ و طبیعت شرایط مناسبی را برای پرورش اسب و صنعت توریسم بوجود آورده است.
وی اظهار امیدواری کرد که این همایش ها زمنیه ای برای پرداختن به این مقوله در زمینه گردشگری و اشتغالزایی و ورزش و سلامت مردم باشد.
اصغریان خاطرنشان کرد : استانداری گیلان برای حمایت از فعالیت هایی که برای رونق این صنعت صورت بگیرد، آمادگی دارد ؛ چرا که اعتقاد دارد که چه از نظر اقتصادی و چه لحاظ سلامت مردم موثر خواهد بود.
چهارمین همایش بین المللی و پنجاهمین سالگرد معرفی اسب کاسپین، روز دوشنبه با حضور نمایندگان برخی استان های کشور و 16 کشور خارجی در رشت آغاز به کار کرد و تا هجدهم شهریورماه جاری ادامه دارد.
کشورهایی همچون انگلستان، آمریکا، ایرلند، کانادا، سوئد، فرانسه، بلژیک و سوییس از جمله کشورهای شرکت کننده در این همایش هستند.
در این همایش ، 35 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته که دو مقاله آن در قالب پوستر است.
به گفته ایرج بنیادی رییس کمیته اجرایی چهارمین همایش بین المللی و پنجاهمین سالگرد معرفی اسب کاسپین، کتاب تبارنامه اسب کاسپین برای نخستین بار در کشور، در جریان این همایش رونمایی می شود.
***
تاریخ و پیشینه شناسایی شده اسب خزری یا کاسپین
اسبچه خزر یا اسب کاسپین که به عنوان اسب ایران یا اسب آمل هم شناخته می شود، قدیمی ترین نژاد اسب موجود در جهان است که تا حدود پنج دهه قبل فقط در ایران وجود داشت و در آن زمان توسط خانم لوییز فیروز شناسایی و به جهان معرفی شد.
در همان زمان تعدادی از این نژاد اسب برای تکثیر و پرورش به انگلستان فرستاده شد.
نژاد اسب کاسپین جد اولیه همه اسب های خونگرم دنیا است که بعد از شناسایی و معرفی آن توسط خانم لوئیز فیروز، انجمن های ملی حمایتی در بیش از ۱۵ کشور و انجمن جهانی اسب کاسپین در انگلیس تأسیس شد.
تصویر این اسب ها در نگاره های پلکان آپادانای تخت جمشید موجود است.
در مهر داریوش کبیر، در گنجینه آمودریا در موزه بریتانیا و در نقش رستم و داراب گرد اسب کوچکی مشاهده می شود که بنا بر مطالعات فسیل شناسی بر روی بقایای اسکلت های یافت شده در اطراف همدان، همان اسبچه خزر است.
نسل اسبچه خزر مدتی در خطر انقراض قرار داشت، اما در سال 1343 توسط خانم لوئیز فیروز به صورت تصادفی در اطراف آمل با انگیزه آموزش سوارکاری به کودکان و نوجوانان شناسایی شد.
لوییز فیروز که در این زمینه اطلاعات زیادی داشت، توانست به خصوصیات منحصر بفرد این نژاد اسب پی ببرد و آن را ثبت جهانی کرد.
* خصوصیات ظاهری اسب کاسپین
سر کوچک، چشم های درشت و برجسته، پیشانی کمی محدب و گوش های کوچک از ویژگیهای اسبچه خزر است.
پوزه آن ها معمولاً کوچک و دارای منخرین باز هستند ، گردن اسب خزر معمولاً قوس دار، باریک و متناسب است.
یال و دم پرپشت و زیبا، کمر تا حدودی کشیده و بدن آن ها تقریبا باریک است، اندام حرکتی در عین ظرافت دارای استخوان بندی بسیار قوی و محکمی است، سم این نژاد بسیار سفت و بیضی شکل است که احتیاج به نعل بندی ندارد.
اسب کاسپین یا خزر به رنگ های سفید، سیاه، نیله یا خاکستری، کرنگ، کهر همانند رنگ کرنگ دیده می شود، یال، دم، دست و پای این اسب به رنگ سیاه دیده می شود، در این نژاد تا کنون اسب ابلق دیده نشده است، قد اسبچه خزر کمتر از 120 سانتیمتر است.
اسبچه خزر با اینکه اسب ریزجثه ای است اما تناسب اندام یک اسب بزرگ را دارد و برخلاف بسیاری از پونیها که دست و پای کوتاه و تنه درشت دارند، دقیقا یک اسب مینیاتوری است که شناخت آن از روی عکس و تصویر به راحتی امکان پذیر نیست و از آن جا که شباهت زیادی با اسب نژاد عرب دارد، باید آن را در کنار یک شاخص قرار داد تا بتوان آن را تشخیص داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار