بیانیه جمعی از روزنامه نگاران مستقل استان:
جمعی از روزنامه نگاران استان بوشهر، در انتقاد به آن چه «رواج مدیحه نویسی از مسئولان و نقض بی طرفی در خبرنویسی» خوانده اند، بیانیه ای صادر کردند.
کد خبر: ۹۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸ 07 September 2015

به گزارش «تابناک بوشهر»، در این بیانیه که نام جمعی از روزنامه نگاران از جمله تنی چند از مدیران مسئول مطبوعات، خبرنگاران، نویسندگان و فعالان پایگاه های خبری استانی در آن به چشم می خورد، نویسندگان ضمن ابراز ناخشنودی از رفتار کسانی که «خبرهایشان را سرشار از عناوین و اوصاف غیر لازم و غیر مرتبط با اصل رویداد و القاب بدون دلیل برای مدیران می کنند»، از آنان خواسته اند که به آن چه امضا کنندگان این بیانیه، «مشی ضربه زننده به شأن و اعتبار روزنامه نگاری» خوانده اند، پایان دهند.

متن بیانیه جمعی از روزنامه نگاران استان بوشهر به شرح زیر است:

                                                                        به نام خدا

افتخار روزنامه نگاری مستقل در همه دوره ها، رعایت اصل بی طرفی در اطلاع رسانی، داشتن مشی غیر مغرضانه، برخورد ناصحانه با صاحبان قدرت و اتخاذ روش منتقدانه در برابر آنان، دفاع از حقوق اساسی انسان ها و انعکاس صحیح و غیرجانبدارانه اخبار و دوری از هر گونه آلودگی به تملق و مدیحه بوده است.

پیشینه پرافتخار روزنامه نگاری در استان بوشهر به ویژه در دوران جدید روزنامه نگاری این استان نیز که شامل حدود دو دهه می شود، پای بندی به اصول بالا را نشان می دهد. نشریات با سابقه استان در سال های گذشته همواره شاهد حضور قلمزنان شریفی بوده اند که دل مشغولی اساسی شان دفاع از حقوق مردم و ارائه رهنمود و راهکار برای توسعه متوازن این دیار بوده است و اگر به اقتضای موقعیت کشوری و استانی در کسوت خبرنگار یا روزنامه نگار بازتاب دهنده اخبار مربوط به مسئولان محلی نیز بوده اند، شیوه نگارش و مخابره چنین اخباری تا حد امکان مبتنی بر رعایت اصل بی طرفی و حفظ حرمت و عزت کسوت روزنامه نگاری و خبرنگاری بوده است.

اما شوربختانه مدتی است که عده ای از نوخاستگان عرصه خبرنویسی، بدون توجه به اصولی که تضمین کننده حفظ حرمت و جایگاه کسوت شریف روزنامه نگاری است، به ویژه در دو سال اخیر با رفتارهایی که حتی در دوران حاکمیت اصول گرایان نیز بی سابقه بوده است، قلم خود را نه در جهت انعکاس بی طرفانه اخبار و عملکرد مسئولان بلکه در جهت مدیحه نگاری و ستایش نویسی برخی مسئولان محلی قرار داده و بدون توجه به این که رفتارشان به پای همه جریان روزنامه نگاری در استان نوشته خواهد شد، به نوعی در نوشتن مدح و ثنای مسئولان با یکدیگر مسابقه می دهند. اینان متاسفانه خبرهایشان را سرشار از عناوین و اوصاف غیر لازم و غیر مرتبط با اصل رویداد و القاب بدون دلیل برای مدیران می کنند و روز به روز نیز در پی گیری چنین روشی بر زیاده روی هایشان می افزایند و از این طریق، اصل مهم بی طرفی در خبر نویسی را نقض می کنند؛ عجیب و تاسف بار این که چنین رفتارهایی را هم در قالب حمایت از دولت توجیه می کنند در حالی که در این نوشته ها آن چه مشاهده می شود، نه دفاع منطقی و البته مشفقانه از دولت بلکه تاکید بر دادن القاب و اوصاف به افرادی خاص و بزرگ نمایی های بی وجه در انعکاس رویدادهای مربوط به آنها است. با وجود چنین رفتارهایی سرانجام روزنامه نگاری استان که با همه سختی ها و مرارت ها تاکنون صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته تا عزت و اعتبار روزنامه نگاری این دیار پابرجا بماند، معلوم است.

بنابر این ما جمعی از روزنامه نگاران استان بوشهر ضمن ابراز ناخشنودی از چنین رفتارهایی از سوی عده ای کم شمار و بعضا کم سابقه در عرصه روزنامه نگاری که غالبا در سایت ها و فضاهای مجازی نیز قلم می زنند،دوستانه و مشفقانه از آنان می خواهیم که به این مشی ضربه زننده به شأن و اعتبار روزنامه نگاری پایان دهند و بدانند که اگر چه ممکن است امروز صدای مدح و ثنا پراکنی شان به مدد برخی حمایت ها و رانت ها و پاداش ها بلند باشد، چنین رفتارهایی، ستم به حیثیت و حرمت همه روزنامه نگاران به ویژه روزنامه نگاران شریف استان بوشهر و مهم تر از همه ستم به سابقه خودشان است. بدیهی است که هیچ کس نمی خواهد نامش در شمار مدیحه سرایان تاریخ به ویژه مدیحه سرایان قدرت های زودگذر ثبت شود.

اسامی امضا کنندگان بیانیه:

حمید آب آذر، علی احمدی، اسکندر احمدنیا، سیامک برازجانی، صدیقه جمالی، مهدی جهان بخشان، هوشنگ حیدری، نوید خرم خورشید،خضر خلیلی، مریم خویینی، حسین حشمتی، زهرا رکنی، لیلا زیرک، رسول سعادت‌نیا، نصرالله سلیمی فرد، محمود صادقی، ،عبدالکریم شیخی‌شتان،عباس عاشوری نژاد، حسین غلامی، اسفندیار فتحی، احمد فکر اندیش، پوریا فولادی، مختار فیاض، عبدالحسین قاسمی، غلامعلی قاضی زاده،حیدر کاشف، مجید کمالی پور،محمد محمدراده فرد، مصطفی محمد زاده فرد، نرگس محمدزاده فرد، رضا معتمد، اسماعیل منصورنژاد، زهرا میگلی نژاد،ایمان ندومی، غلامرضا احمدی، فاضل قنبرپور، علی دانشمند، نامجو زحمتکش، عبدالرسول حیدری، مسعود باستی، عبدالرضا کللی، حسن غریبی، وحید امیر

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بوشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
1. مفهوم مستقل برای این دوستانی که تلفنی سفارش کرده بودند که اسمشان زیر این بیانیه که توسط یکی از آقایان به سمت نرسیده پیشنهاد شد، چه می باشد؟
2. بسیاری از این آقایان از قافله عقب افتادند. و هر چند روز با یک عنوان و یک نام بیانیه مجانی صادر می کنند.
3. چند نفرشان اصلا روزنامه نگار نیستند
4. برخی از این افراد از یک سازمان هزینه های روزنامه نگاری و حقوق دریافت می کنند. اسمش هم گذاشتند هدیه
5. عکس نشست برخی از این افراد با استاندار قبل آقای حسنوند در فضای مجازی منتشر شد. روزنامه نگار مستقل عزیز حقوق و درآمد و جذب آگهی شما از یک سازمان، منطقه اقتصادی است. چرا از محل کار خود انتقاد نمی کنید؟ اخراجتان می کنند؟!!! مستقل این نیست که دیروز با حسنوند نشستید و امروز با یک مسوول دیگر نمی شینید...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار