هر وقت ثابت شود چک‌های بلامحل بابت معاملات نامشروع یا بهره ربوی صادر شده، صادر‌کننده چک مشمول مجازات صدور چک بلامحل نخواهد بود که تبصره ماده ۷ قانون صدور چک در این خصوص مقرر داشته: «این مجازات‌ها شامل مواردی که ثابت شود چک‌های بلامحل بابت معاملات نامشروع و یا بهره ربوی صادر شده، نمی‌باشد.»در این بین، اما نکته مهم آن است که چطور می‌توان به نامشروع‌بودن چک استناد کرد.
کد خبر: ۸۹۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵ 04 September 2020
چک از اسناد مهم و معتبر تجاری است که در ایران در مقایسه با سایر اسناد تجاری (برات و سفته) کاربرد بسیار بیشتری دارد. در چنین وضعی بررسی تخلف‌های صورت‌گرفته در مراحل مختلف کارکردن با این سند تجاری عمل حایز اهمیتی به نظر می‌رسد، خاصه این‌که عمومیت استفاده از چک، بر حجم مشکلات ایجادشده و پرونده‌های در جریان محاکم دادگستری هم افزوده است.
 
به گزارش تابناک سمنان: هر وقت ثابت شود چک‌های بلامحل بابت معاملات نامشروع یا بهره ربوی صادر شده، صادر‌کننده چک مشمول مجازات صدور چک بلامحل نخواهد بود که تبصره ماده ۷ قانون صدور چک در این خصوص مقرر داشته: «این مجازات‌ها شامل مواردی که ثابت شود چک‌های بلامحل بابت معاملات نامشروع و یا بهره ربوی صادر شده، نمی‌باشد.»در این بین، اما نکته مهم آن است که چطور می‌توان به نامشروع‌بودن چک استناد کرد. 
 
نحوه‌ی اثبات ربوی بودن چک

صدور چک‌های متعدد با سریال‌های پشت سر هم

چنانچه در یک تاریخ مبلغی از حساب شخصی به حساب شخص دیگری کارت به کارت شده و یا از طریق سیستم شبا منتقل شده است. مدتی بعد از این انتقال تعدادی چک‌ها با سریال‌های پشت سر هم و با مبالغ یکسان قرار می‌گیرد مثلاً از یک ماه بعد از انتقال وجه؛ چک‌های دو میلیون تومانی به صورت سری و پشت سر هم صادر می‌شود. زمانی که کارشناس مبلغ این چک‌ها را جمع می‌کند متوجه می‌شود که مجموع مبلغ چک‌ها برابر با مجموع مبلغی است که شخص نخست به حساب شخص ثانی انتقال داده اس؛ بعلاوه اسکنت عرفی آن.در چنین شرایطی نظر کارشناس یک اماره محکم در خصوص ربوی بودن چک‌ها به حساب خواهد آمد.

صدور چک ضمانت و صدور چک با سریال‌های پشت سر هم و مبالغ یکسان:

اگر شخص الف در یک تاریخ مبلغی مثال معادل صد میلیون تومان به حساب شخص ب واریز کند و بابت آن یک چک صد میلیون تومانی برای یک سال بعد و همین طور دوازده عدد چک دو میلیون تومانی دریافت کند (معمولا چک‌ها برای اول هر ماه تعریف می‌شوند) در این جا این چک‌های دو میلیون تومانی به خودی خود نشان دهنده‌ی ربوی بودن بوده؛ چرا که مقرر است مبلغی مازاد بر اصل پول به شخص اول داده شود.

قرارداد‌های پوششی:

مثلاً ممکن است دو نفر قرارداد «اجاره طلا» بنویسند در حالی که اجاره طلا اصلا معنا ندارد طلا قابل اجاره نیست، چون عین مال باقی نمی‌ماند و فروخته می‌شود. چنین قرارداد‌هایی هم نشان می‌دهد که دو طرف معامله جهت پوشش ربا صورت سازی ظاهری کرده اند.حال سوال آنست که که اثبات ربوی بودن معامله اجاره طلا از چه راهی ممکن است و آیا نفس این معامله اماره و دلیل اثبات دعوی است؟ خود این قرارداد نشان دهنده ربوی بودن معامله است، چون اجاره طلا به طلافروش اصلا معنا ندارد در قرارداد‌های اجاره؛ مستاجر می‌تواند عین مستاجره را استفاده کند و بعد آن را به موجر برگرداند، ولی در قرارداد اجاره طلا؛ طلافروش در پایان مدت اجاره می‌خواهد سعی کند معادل طلا را به اجاره دهنده برگرداند و این غیرقانونی است. چرا که اجاره بهایی که به جهت آن چک صادر و پرداخت شده است همان سود پول است.برای چنین معامله‌ای از بحث ادله عمومی نظیر شهادت شهود میتوان بهره برد.
 
چگونه می توان ربوی بودن چک را اثبات کرد؟
 
 
رد دادخواست مطالبه وجه چک به دلیل ماهیت ربوی قرارداد

استدلال رای: از آنجایی که ربا (قرض) یکی از معاملات مخل نظم عمومی و مغایر با موازین شرعی طبق اصول ۴۳ و ۴۹ قانون اساسی هیچ گونه تعهدی برای طرفین ایجاد نمی‌کند و، چون حقی ایجاد نشده دیگر نمی‌تواند اقامه دعوا نماید.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار