مصائب و مسائل نوسازی تاکسیرانی در مشهد
بیش از 6 هزار تاکسی فعال در کلانشهر مذهبی جهان مشهد، بیش از 10 سال سابقه تاختن یا عمر کاری دارند از میان 13 هزار تاکسی خدمت‌رسان به زائر و مجاور در مشهد اما سئوال این‌است که بالاخره چه زمانی تاکسی‌های فرسوده ما نو می‌شوند؟!
کد خبر: ۸۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲ 05 September 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، نوسازی تاکسی‌ها موضوعی است که در یک دهه اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته زیرا سبب کاهش آلودگی  شهر و هزینه اضافی و در نهایت رفاه شهروندان می‌شود.

از زمان تأسیس سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد یعنی در 17 سال پیش تا نیمه سال گذشته بیش از 2 هزار و 800 تاکسی در شهر مشهد نوسازی شده است که این رقم با توجه به حجم بالای تاکسی در شهر مشهد رقمی ناچیز است اما در سفر هیئت دولت در تابستان سال 93 و بر اساس مصوبه این سفر قرار بر این شد که 5 هزار تاکسی در شهر در طی مدت کوتاهی نوسازی شود.

بر همین اساس با تأکید ویژه سید صولت مرتضوی شهرداری مشهد از ابتدای مهرماه سال گذشته استارت نوسازی تاکسی‌های فرسوده در پایتخت معنوی ایران اسلامی زده شد اما به دلایلی دیوارهای بتنی بزرگی در این مسیر در برابر تاکسیرانان و مدیریت شهری ایجاد می‌شد که تخریب این دیوارها کاری بس دشوار بود!

اولین مشکل تاکسیرانان درروند نوسازی ارائه دو ضامن کارمند یا دارای پروانه کسب به بانک عامل، بود که این اتفاق برای تاکسیرانان کاری بس دشوار و در بسیاری از موارد غیرممکن به نظر می‌رسید که بر همین اساس شهرداری مشهد در قالب طرحی به شورای شهر خواهان ضمانت شهرداری مشهد از تاکسیرانان شد که این موضوع با رای اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید.

بعد از این اتفاق و تحول ارزشمند در مدیریت تاکسیرانی که تغییر عطارزاده را درپی داشت، همه منتظر جولان تاکسی‌های سمند ای اف 7 در خیابان‌های شهر مشهد بودند که ناگهان دیوار بتنی دیگر که درواقع سدی بزرگ در اجرای روند نوسازی بود شکل گرفت.

قطعاً یکی از بزرگ‌ترین معضلات نوسازی تاکسی در مشهد این است که فقط تاکسیرانان حق انتخاب یک خودرو و آن‌هم سمند ای اف 7 را دارند و اجازه خرید هیچ خودروی دیگری را ندارند و بر همین اساس شرکت ایران‌خودرو به‌یک‌باره به یاد تمام بدهی‌های خود از ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت افتاد و اعلام کرد تا زمانی که بدهی‌های ستاد حمل‌ونقل و سوخت به ایران‌خودرو داده نشود به‌هیچ‌وجه تاکسی سمند ای اف 7 را به تاکسیرانان نخواهد داد.

اما بار دیگر مدیرت شهری مشهد باید چاره‌ای می‌اندیشید  بر همین اساس با گذاشتن وثیقه در اختیار شرکت ایران خودرو به مبلغ 25 میلیارد تومان درواقع ضامن ستاد حمل‌ونقل سوخت در برابر شرکت ایران‌خودرو شد و این مسئله نیز  با تمام مشکلات خود حل شد.

در حالی که بعد از این مهم مدیرعامل وقت سازمان تاکسیرانی یعنی علی‌اصغر نیشابوری اعلام کرده بود که تا پایان خرداد 94 تمام تاکسی‌های فرسوده نوسازی می‌شود  اما این بار بعد از دیوارهای بتونی و سد بزرگ، کوهی بزرگ جلوی این نوسازی را گرفت.

این بار نوبت خودنمایی بانک عامل بود و بانک صادرات درحالی‌که سود تسهیلات برای نوسازی 15 درصد را اعلام کرده بود به‌یکباره بحث سود 22 درصدی را مطرح کرد که این اتفاق سبب ناامیدی شهرداری و تاکسیرانان در این مسیر شد.

اما شهرداری مشهد این بار نیز مجبور به ارائه راه‌حلی بود و بر همین اساس ما بالتفاوت سود که 7 درصد بود را متقبل شد البته بر این اساس که سپرده بانکی در اختیار بانک عامل قرار دهد و بانک از سود آن سود خود را تأمین کند و بر همین اساس قراردادی برای ارائه تسهیلات به 750  تاکسی با شهرداری مشهد بسته شد که روند نوسازی این تعداد تاکسی از ابتدای ماه جاری آغاز شده است.

سید صولت مرتضوی شهردار مشهد نیز بعد از این اقدامات و این اتفاقات بود که بالاخره لب به شکوه گشود که « در بحث نوسازی تاکسیرانی در شهر مشهد بانک عامل و سایر دستگاه‌های اداری، شهرداری مشهد را به‌خوبی همراهی نکردند و ما در خصوص نوسازی تاکسیرانی همه راه‌های ممکن را دور زدیم»

شهردار مشهد بیان کرد: بعد از حل مشکل خودروساز، بانک عامل اعلام کرد که ما تسهیلات پرداخت نمی‌کنیم اما با تفاهم‌نامه‌ای که شهرداری مشهد با بانک عامل داشته حدود 750 دستگاه تاکسی نوسازی می‌شود.

مرتضوی اظهار تاسف کرد: در زمینهٔ نوسازی تاکسیرانی در شهر مشهد هیچ دستگاه دولتی به کمک ما نیامد و با توجه به اینکه تاکسیرانان جزو قشر زحمتکش جامعه هستند و ناوگان تاکسیرانی نیز زیبنده شهر مشهد نیست لذا از منابع شهرداری سپرده‌گذاری کردیم و همچنین تضمین‌های لازم را به خودروساز دادیم تا ناوگان خود را نوسازی کنیم.

جالب اینکه ماجرا به این‌جا ختم نشد! عدم همکاری دستگاه‌های مرتبط همچنان وجود داشت و هیئت دولتی که در سفر خود به شهر مشهد قول نوسازی 5 هزار تاکسی را داده بود فقط در این مسیر نظاره‌گر اقدامات شهرداری بود تا شتاب واگذاری تاکسی‌ها به تاکسیرانان همچنان کم باشد!
و اما دود این اقدامات - یا اقدام نکردن‌ها و اهمالات! دستگاه‌ها - در چشم تاکسیرانان و به تبع آن مردم ، رفته است ...
بنا بر برخی آمارها تا به امروز بیش از 1500 تاکسی نوسازی شده که با نوسازی 750 تاکسی دیگر در مجموع ، بیش از 2 هزار تاکسی در یک سال اخیر  (یعنی از مهرماه 93 تا مهرماه 94 ) در شهر مشهد نوسازی می‌شود و این در حالی است که در 17 سال گذشته تنها 2800 تاکسی در شهر مشهد نوسازی شده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار