"هاتین خوش هاتین، صفا هاوردین"، "آمدید، خوش آمدید، صفا آوردید" نوای کُردی یادآور بازگشت آزادگان به میهن است که آن سالها نه فقط در مرز خسروی، بلکه در گوشه گوشه خاک ایران اسلامی طنین‌انداز بود.
کد خبر: ۸۸۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰ 16 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،26 مرداد 1369، مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین قدمگاه ورود نخستین گروه از آزادگان سرافرازی بود که پس از تحمل سال‌ها رنج اسارت و دوری از میهن اسلامی به آغوش وطن بازگشتند.

به گزارش ایسنا، پس از گذشت ماه‌ها از آتش بس میان جمهوری اسلامی ایران و عراق، توافقی برای تبادل اسرا انجام گرفت و در همین رابطه ستاد رسیدگی به امور آزادگان تشکیل شد.

این ستاد با همراهی دیگر دستگاه‌ها به تبادل ۴۰ هزار آزاده با همین تعداد اسیر عراقی پرداخت و در همین راستا بود که در ۲۶ مرداد سال ۶۹ اولین گروه آزادگان ایرانی در میان استقبال پرشور مردم و مسئولان از مرز خسروی وارد خاک ایران اسلامی شده و با صلابت و مقتدرانه به آغوش وطن بازگشتند.

حجت الاسلام هادی عسگری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه به مناسبت سالروز آغاز بازگشت آزادگان به میهن در گفت و گو با ایسنا، ضمن تبریک این روز به تمامی آزادگان و خانواده‌های آنها، با بیان اینکه آزادگان نماد ایستادگی و مقاومت ملت هستند و در تمام مدت اسارتشان زیر بار خواری و ذلت نرفتند، افزود: آزادگان با صبر و استقامت خود بهترین دوران زندگی خود را در سخت‌ترین شرایط و در اسارت و زیرشکنجه سپری کردند تا در نهایت سرافرازی ایران اسلامی را به ارمغان آوردند.

عسگری راز صبر و استقامت ایثارگران را در ایمان بالای آنهان عنوان کرد و گفت: آزادگان با الهام از مکتب تشیع و آموزش صبر و بردباری از حضرت زینب(س)، دوران سخت اسارت را با توکل به خدا سپری کردند و با افتخار به میهن اسلامی بازگشتند.

وی در ادامه پاسداشت آزادگان را ارج نهادن به ارزشها دانست و افزود: ارج نهادن به شهدا، جانبازان و ایثارگران می‌تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه داشته باشد.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه در ادامه بر ضرورت ثبت و ضبط خاطرات آزادگان تاکید کرد و گفت: آزادگان خاطرات زیادی ازسال‌های دفاع مقدس و دوران اسارتشان دارند که باید برای ثبت و ضبط و انتقال آنها به آیندگان برنامه‌ریزی شود.

عسگری با اشاره به در معرض فراموشی بودن خاطرات آزادگان و ایثارگران، گفت: ضمن اینکه در گذر زمان برخی از این خاطرات به فراموشی سپرده می‌شوند، بخش زیادی از این خاطرات نیز به دلیل فوت آزادگان عزیز از دسترس خارج می شود.

وی سپس با اشاره به در برنامه بودن ثبت و ضبط خاطرات سال های دفاع مقدس، ادامه داد: در حوزه ثبت و ضبط خاطرات سال‌های دفاع مقدس نیاز به کار زیادی داریم و باید آثاری در سطح ملی و بین المللی در این حوزه برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان، آیندگان و جهانیان تهیه شود.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه در ادامه گفت: درطول سال‌های جنگ تحمیلی ۴۲ هزار نفر در سراسر کشور به اسارت رژیم بعث عراق در آمدند که حدود ۱۸۰۰ نفر از آنها کرمانشاهی بودند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
آخرین اخبار