شامگاه پنجشنبه ۲ مرداد یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی در مسیر حرکت به مقصد لبنان با مزاحمت دو جنگنده آمریکایی روبرو شد که این مزاحمت هواپیمای ایرانی را مجبور به کاهش ارتفاع سریع و شوک آور برای مسافران کرد .
کد خبر: ۸۷۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹ 24 July 2020

یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان که فرودگاه امام خمینی را به مقصد فرودگاه بیروت در لبنان ترک کرده بود شامگاه پنجشنبه دوم مرداد در آسمان سوریه مورد مزاحمت دو فروند جنگنده آمریکایی قرار گرفت که واکنش خلبان این هواپیما و کاهش ارتفاع سریع و خطرناک آن باعث مصدومیت چند نفر  و شوک و اضطراب شدید مسافران شد.

برخی منابع خبری در ابتدا از اسراییلی بودن این جنگنده ها خبر دادند اما ساعاتی بعد مشخص شد که این دو جنگنده متعلق به آمریکا هستند.

‏‬  دو مقام آمریکایی در بامداد روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفتند دو جت «اِف -۱۵ ایگل» آمریکا با حفظ فاصله ایمن به هواپیمای مسافربری ماهان نزدیک شدند. خبرگزاری ایسنا نوشت که خبرگزاری رویترز پیشتر از اسراییلی بودن این جنگنده ها خبر داده است. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) هم اعلام کرد که جنگنده های متخاصم متعلق به ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تحت امر آمریکا بوده اند و بر فراز منطقه التنف سوریه که در اشغال ارتش آمریکاست برای هواپیمای غیر نظامی ایرانی ایجاد مزاحمت کردند.

این دو فروند جت جنگنده  به صدمتری هواپیمای مسافربری ماهان نزدیک شدند که این امر سبب شد خلبان ایرانی این هواپیما تصمیم به کاهش ناگهانی ارتفاع بگیرد.


یک منبع آگاه در یکی از نهادهای رصد ترافیک هوایی به خبرنگار مهر گفت  « در اثر این کاهش ارتفاع تعدادی از مسافران لبنانی به دلیل نبستن کمربند دچار مصدومیت شدند ولی مسافران ایرانی میان مصدومان نبودند.

این مقام آگاه گفت: مشخص نیست که آیا به خلبان هواپیمایی ماهان از سوی این دو جنگنده هشدارهای فرود یا شلیک داده شده یا خیر »

در نهایت پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان به سلامت در فرودگاه بیروت لبنان به زمین نشست.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ساعتی پس از این حادثه گفت: «جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.

وی افزود: چنانچه هر حادثه‌ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد، جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسؤول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سوئیس در تهران نیز داده شده است.»

بر اساس اعلام فرودگاه امام خمینی، هواپیمای ماهان که قرار بود ۱:۳۰ بامداد امروز در این فرودگاه به زمین بنشیند، بالاخره با تأخیر در ساعت ۲:۴۵ بامداد به سلامت در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :