کد خبر: ۸۷۸۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰ 22 July 2020

 

 
تابناک گیلان/ پاسخ لاوروف به ادعای بولتون درباره حضور ایران در سوریه، رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در مورد ایران، تکذیب میانجی‌گری بغداد بین ایران و آمریکا و آماده باش نظامی اسرائیل پس از شهادت یک عضو حزب الله، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به رایزنی ظریف در مسکو برای تمدید توافق ۲۰ ساله ایران با روسیه نیز اشاره کرد.
 

به گزارش «تابناک»؛ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به مسکو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مارس سال آینده بیستمین سال توافقات ایران و روسیه است و آیا ایران برنامه‌ای برای تمدید این توافق دارد، گفت: تمدید قرارداد در دستورکار ماست و اگر دوستان روسی آماده باشند قرارداد بلندمدت دیگری داشته باشیم، قابل بررسی است، ولی حتماً تمدید قرارداد در دستورکار ماست.

ظریف اضافه کرد: متعاقب گفت‌وگوهای آقایان روحانی و پوتین قرار شد گفت‌وگوهایی اینجا صورت بگیرد.

رایزنی ظریف در مسکو برای تمدید توافق ۲۰ ساله ایران با روسیه/پاسخ لاوروف به ادعای بولتون درباره حضور ایران در سوریه/ رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در مورد ایران/ تکذیب میانجی‌گری بغداد بین ایران و آمریکا

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه راهبردی است و در شرایط کنونی که تحولات عمده‌ای در سطح بین‌المللی در حال وقوع است، نیاز است این گفت‌وگوها مرتب بین ما و دولت روسیه و همین طور سایر دوستان ما مثل دولت چین صورت بگیرد و این سفر به همین دلیل انجام شده و ان‌شاءالله نتایج خوبی برای کشور داشته باشد.

پاسخ لاوروف به ادعای بولتون درباره حضور ایران در سوریه

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با «محمد جواد ظریف» به ادعای «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتاب خود که گفته بود «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفته که مسکو به حضور ایران در سوریه نیازی ندارد، پاسخ داد.

به گزارش «راشاتودی»، لاوروف در این زمینه گفت: «گمان می‌کنم که آقای بولتون هیچ گونه مدرکی برای انتساب این سخنان به پوتین ندارد و این نوع اظهارات متعلق به رئیس جمهور روسیه نیست.»

وی اضافه کرد: «مشی ما اینطور نیست و خط مشی پوتین هم انجام چنین رفتارهایی پشت سر شریکانش نیست.»

رایزنی ظریف در مسکو برای تمدید توافق ۲۰ ساله ایران با روسیه/پاسخ لاوروف به ادعای بولتون درباره حضور ایران در سوریه/ رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در مورد ایران/ تکذیب میانجی‌گری بغداد بین ایران و آمریکا

جان بولتون در کتابش به نام «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» که به تازگی منتشر شده ادعا کرده که ولادیمیر پوتین گفته روسیه به حضور ایران در سوریه نیازی ندارد.

لاوروف تاکید کرد که روسیه به صورت نزدیک با ایران و ترکیه در تلاش برای حل بحران سوریه است.

ظریف تأکید کرد: روابط دوجانبه، منطقه و برجام از جمله مواردی است که در این سفر درباره آن گفت‌وگو می‌شود.

رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در مورد ایران

«دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در لندن گفت با او درباره مسائل مختلف بین‌المللی از جمله ایران رایزنی کرده است.

یکی از محورهای مهم سفر پامپئو به لندن، تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد است

یک رسانه انگلیسی‌زبان دیروز از اختلاف بر سر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در آستانه سفر پامپئو به لندن خبر داده بود.

رایزنی ظریف در مسکو برای تمدید توافق ۲۰ ساله ایران با روسیه/پاسخ لاوروف به ادعای بولتون درباره حضور ایران در سوریه/ رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در مورد ایران/ تکذیب میانجی‌گری بغداد بین ایران و آمریکا

پایگاه «نشنال» گزارش داده پامپئو قرار است روز سه‌شنبه برای رایزنی درباره تمدید قطعنامه آمریکا در راستای تمدید این تحریم‌ها در رأس یک هیأت دیپلماتیک وارد لندن شود. او چهارشنبه روانه دانمارک خواهد شد.

نشنال نوشته، سفر پامپئو در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا با احتمال شکست قطعنامه خود در شورای امنیت برای تمدید این تحریم‌ها روبه روست. 

چین و روسیه علناً مخالفت خودشان را با تمدید این تحریم‌ها اعلام کرده‌اند. کشورهای اروپایی هم در جلسه شورای امنیت که چندی پیش برگزار شد، تلویحاً با تلاش آمریکا در این زمینه مخالفت کردند.

تکذیب میانجی‌گری بغداد بین ایران و آمریکا

«عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجه مجلس نمایندگان(پارلمان) عراق روز سه‌شنبه گفت که سفر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور به تهران، ریاض و واشنگتن هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارد بلکه در هر سفری پرونده‌های خاص با آن کشورها بررسی می‌شود.

الفایز در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» هر گونه میانجی‌گری عراق بین ایران و آمریکا را بعید دانست.

او گفت بر خلاف ادعای برخی‌ها، به تعویق افتادن سفر الکاظمی به ریاض، هیچ ارتباطی به سفرش به تهران و واشنگتن ندارد.

این عضو کمیسیون امور خارجه پارلمان عراق تصریح کرد، پرونده‌هایی که تهران و بغداد بررسی می‌کنند با پرونده‌های مورد بررسی در سفر به عربستان و آمریکا متفاوت است و با هر کشوری پرونده خاصی را بررسی می‌کنیم.

وی افزود اگر میانجی‌گری الکاظمی بین تهران و ریاض وجود داشت، علنی یا تلویحی آن را اعلام می‌کردیم.

آماده باش نظامی اسرائیل پس از شهادت یک عضو حزب الله 

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند، نهاد امنیتی اسرائیل از ترس واکنش حزب‌الله لبنان در مرزهای شمالی به حالت آماده باش درآمده است.

به گزارش المیادین، این آماده باش اسرائیل در پی شهادت یکی از اعضای حزب‌الله لبنان در حمله شب گذشته رژیم صهیونیستی در سوریه است.

رسانه وابسته به حزب الله لبنان از شهادت علی کامل محسن در حمله شب گذشته رژیم صهیونیستی به اطراف فرودگاه دمشق خبر داد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند که اعلام خبر شهادت این عضو حزب‌الله به منزله واکنش این حزب‌ در آینده خواهد بود.

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، موسسه نظامی این رژیم در مرزهای مشترک با لبنان به حالت آماده باش درآمده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار