مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان با اشاره به تحولات اقتصادی استان در دولت تدبیر و امید گفت: کاهش 20‌درصدی نرخ تورم و 4‌درصدی نرخ بیکاری، افزایش 90‌درصدی اعتبارات عمرانی و افزایش 60‌درصدی حجم معاملات از مهم‌ترین تحولات اقتصادی در دولت یازدهم است.
کد خبر: ۸۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 02 September 2015

به گزارش تابناک یزد، «علی نمازی» در نشست خبری مدیران دستگاه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی دراستان به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: تحولات اقتصادی استان در دولت تدبیر و امید با مقایسه شاخص‌های اقتصادی به دست آمده در پایان سال‌های 91 و 93 شامل کاهش 22درصدی نرخ تورم از 36/7 به 14/7درصد، کاهش 2/5درصدی نرخ بیکاری از 10/2 به 7/8درصد و افزایش یک‌درصدی نرخ مشارکت اقتصادی از 35/4 به 36/5درصد است.

وی افزود: افزایش بیش از 2/5برابر درآمدهای گمرکی استان از 411میلیارد به 970میلیارد تومان، افزایش 90درصدی اعتبارات عمرانی تخصیص یافته به استان از 31میلیارد تومان به 58 میلیارد تومان، افزایش 60درصدی حجم معاملات سهام از 1817میلیون سهم به 2895میلیون سهم، افزایش 45درصدی مانده تسهیلات بانک‌های دولتی از 5671 میلیارد تومان به 8208 میلیارد تومان، افزایش 25درصدی سهم بخش صنعت از تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی از 45/8درصد به 57/23درصد، افزایش 40درصدی ارزش بیمه نامه‌های صادره توسط بیمه‌های دولتی از 170 میلیارد تومان به 238 میلیارد تومان از دیگر تحولات اقتصادی استان در دولت یازدهم به شمار می‌آید.

سیاست‌های اقتصادی استان
این مسئول مهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی استان را بهبود فضای کسب و کار، تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش جلب مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های زیربنایی، تحقق برش استانی اهداف اقتصاد مقاومتی، استفاده از شرایط و فرصت ایجاد شده در پساتحریم عنوان کرد.
نمازی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای بهبود فضای کسب‌وکار در استان خاطر نشان کرد: یزد اکنون رتبه سوم فضای کسب و کار را در کشور به خود اختصاص داده که نشان دهنده قابل توجیه بودن سرمایه گذاری در استان است.

عزم استان برای جذب سرمایه گذاری خارجی
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد به آخرین وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی در استان اشاره کرد و گفت: اخذ 19 مجوز سرمایه گذاری خارجی و ورود 30‌میلیون دلار سرمایه خارجی از کشورهای هندوستان، ایتالیا، استرالیا و آلمان، راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری، تدوین 80 فرصت سرمایه گذاری در حوزه صنعتی، کشاورزی، عمران شهری و میراث فرهنگی و صنایع دستی، طراحی سایت جدید مرکز خدمات سرمایه گذاری متناسب با ویژگی‌های جدید و تدوین محتوا و طراحی لوح فشرده «یزد، سرزمین فرصت‌های سرمایه گذاری» از جمله اقدامات انجام شده برای جذب سرمایه گذاری بوده است.
نمازی همچنین کمبود اعتبارات مورد نیاز استان، وجود بیش از 1400 طرح نیمه تمام استانی، بیکاری جوانان تحصیلکرده و عدم تامین مالی بخش تولید را به عنوان مهم‌ترین تنگناهای اقتصادی استان عنوان کرد.
دبیر ستاد سهام عدالت استان درباره آخرین وضعیت ثبت نام سهام عدالت گفت: حدود 620 هزار نفر در استان مشمول سهام عدالت هستند که 97درصد آنان ثبت نام کرده‌اند که حدود 60درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

اولویت‌های راهبردی
نمازی به هفت اولویت راهبری اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد بر اساس برش استانی سند راهبردی اشاره کرد و گفت: این اولویت‌ها شامل بهبود محیط کسب و کار، تحقق درآمدهای مصوب، افزایش جلب مشارکت بخش خصوصی در طرح‌ها و پروژه ها، ساماندهی اموال تمامی دستگاه‌های اجرایی، گسترش پژوهش‌های اقتصادی و کاربردی، توسعه سیستم‌های نظارت بر بودجه استانی و راهبری استقرار نظام حسابرداری بخش عمومی با رویکرد تعهدی در استان است.
وی افزود: برای سایر دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان شامل سیستم بانکی، صنعت بیمه و ادارات کل امور مالیاتی، گمرک، بورس منطقه ای، جمع آوری و فروش املاک تملیکی نیز اولویت‌های راهبردی تدوین شده است.

رشد 24درصدی صادرات استان
مدیر كل گمرك استان از رشد 24درصدی صادرات استان به لحاظ وزن و 12درصدی از نظر ارزش خبر‌داد.
«سید اصغر چاووشی‌زاده» با اشاره به ثبت 11‌هزار و 500 اظهارنامه صادراتی در گمرك استان طی 5ماه اول امسال، تصریح كرد: در این مدت 702‌هزار تن كالا به ارزش 224‌میلیون دلار از استان یزد به سایر كشورها صادر شده كه از لحاظ وزنی 24درصد و از نظر ارزش 12درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وی كشورهای هدف كالاهای صادراتی استان را در این مدت 45 كشور ذكر كرد كه عمده ترین آنها عراق با اختصاص 74درصد وزن و 58درصد ارزش صادرات استان است و بعد از آن كشورهای افغانستان، پاكستان، هلند، امارات و هندوستان و گرجستان را شامل می‌شوند.
چاووشی زاده در ادامه گفت: تنها كالاهای صادراتی استان بیش از 100 قلم است كه از مهم‌ترین آنها كاشی و سرامیك است كه 87درصد از وزن و 56درصد از ارزش صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
وی شیشه ساختمانی، میلگرد، نایلون، پسته و مغز پسته، و سیم و كابل را از دیگر اقلام صادراتی استان برشمرد.
به گفته مدیر كل گمرك استان، در كشور 121 گمرك وجود دارد كه گمرك یزد به لحاظ عملكرد در رده یازدهم قرار دارد و این در حالی است كه بخشی از كالاهای صادراتی استان مانند سنگ‌آهن و محصولات گلخانه‌ای استان از دیگر گمركات كشور صادر می‌شود.
وی با اشاره به ناموفق بودن رایزنی‌های صورت گرفته مسئولان استان برای صادرات این بخش از كالاهای صادرات استان از گمرك یزد، علت این ناكامی را وجود دلالان و مشكلات حمل و نقل در بخش هوایی و جاده‌ای و یك‌سری مسائل دیگر ذكر كرد.
چاووشی زاده در ادامه به عملكرد بخش واردات استان در 5ماه اول امسال نیز اشاره كرد و گفت: در این مدت 15‌هزار تن كالا به استان وارد شده است كه 38درصد رشد وزنی را نشان می دهد ولی علت عمده این رشد واردات ماشین آلات سنگین خطوط تولید در این مدت بوده است.
وی عنوان كرد: گمرك استان برای مبارزه با كم اظهاری در گمرك، سال گذشته 1/5میلیارد تومان مطالبه‌ی كسر دریافتی با جریمه 630 میلیون تومان و در پنج ماه گذشته از سال نیز یك میلیارد تومان مطالبه با جریمه‌ای بالغ بر 450 میلیون تومان را از تجار اخذ كرده است.

وصول ۳۷۲ میلیارد تومان مالیات در 5ماه
مدیرکل امور مالیاتی استان گفت: در 5ماه نخست امسال، قرار بود 420 میلیارد تومان وصول مالیات داشته باشیم اما 372 میلیارد تومان وصول شده که 88درصد از درآمدهای مالیاتی استان است.
به‌گزارش ایرنا «سیدرضا نوربخش» با اشاره به فعالیت 500 نیروی انسانی فعال در اداره کل امور مالیاتی استان یزد گفت: این نیروها وظیفه تشخیص، مطالبه و وصول مالیات‌های دولت را بر عهده دارند.
وی تامین درآمدهای دولت را یکی از اهداف و وظایف اصلی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد و افزود: 92درصد درآمدهای استان باید از محل درآمدهای مالیاتی تامین شود و اداره کل امور مالیاتی باید به گونه ای مالیات را وصول کند که سبب ناراحتی مردم نشود.

افزایش 88درصدی حجم معاملات
مدیر بورس منطقه ای یزد با اشاره به ثبات اقتصادی و امید و نشاط ایجاد شده در 2 سال گذشته گفت: این موضوع در بازار سرمایه نیز اثر مثبتی داشته است.
«علی اکبر جعفری» افزود: در 2 سال اخیر نسبت به 2 سال پیش از آن شاهد افزایش 88درصدی حجم معاملات، 60درصدی ارزش معاملات و 85درصدی سهام داران و سرمایه گذاران جدید بورس و توسعه بورس در شهرستان‌ها بودیم.
وی ادامه داد: تعداد کارگزاران فعال بورس که مهم‌ترین ارکان اداره کننده بورس محسوب می‌شوند در 2سال اخیر نزدیک به 30درصد در استان یزد افزایش پیدا کرده است و اکنون حدود 40 کارگزار در سطح استان فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: در 2 سال گذشته بر تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اضافه و سه شرکت بزرگ فولادی وارد بورس شدند و زمینه تامین مالی و خرید و فروش اوراق بهادار آنها فراهم شد.
مدیر بورس منطقه ای یزد گفت: در 2سال فعالیت دولت تدبیر و امید، 6 میلیارد و 500 میلیون سهم به ارزش 22 هزار و 816 هزار میلیارد ریال در بورس منطقه ای یزد مورد معامله قرار گرفت.

تحویل ۱۰۹ میلیارد ریال کالای قاچاق
مدیر سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان با بیان این‌که ارزش کالاهای قاچاق ورودی به کشور نزدیک 25 تا 30 میلیارد دلار است، گفت: در سال‌های 92- 1390 ارزش پرونده‌های قاچاقی که به این سازمان در یزد داده شده 63 میلیارد ریال بوده و در سال94-92 به 109میلیارد ریال رسیده که نشان‌دهنده روند مثبتی در این خصوص است.
«منصور طالبی» اظهار کرد: سازمان اموال تملیکی به عنوان بزرگ‌ترین برگزار کننده مزایده به صورت الکتروینکی و اینترنتی به حساب می‌آید که این مزایده‌ها را در سایت سازمان انجام می‌دهد.
وی افزود: این سازمان طبق قانون موظف به تعیین‌تکلیف و فروش کالاهای در اختیار با رعایت ضوابط قانونی مربوطه است و تمام کالاها را با طی مراحل قانونی، اخذ مجوزهای مربوط و تایید ادارات مربوطه در چرخه عرضه و برخی را در چرخه انهدام قرار می‌دهد.
مدیر سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان گفت: این سازمان به رغم عده دار بودن وظایفی از جمله انهدام کالاهای غیر بهداشتی و بی کیفیت، به نوعی مامور وصول درآمدهای دولت نیز محسوب می‌شود.
طالبی افزود: طبق قانون 60درصد مبلغ فروش کالاهای قاچاق به واحدهای کاشف تعلق می‌گیرد و زمینه مبارزه بیشتر با قاچاق را در کشور فراهم می‌کند.

معوقات 7300 میلیارد ریالی یزدی‌ها به شبكه بانكی استان
سرپرست امور شعب بانك ملی و دبیر شورای هماهنگی بانك‌های استان اعلام كرد: به‌رغم رشد 3/4درصدی سپرده‌های بانكی استان تا پایان خردادماه، شبكه بانكی استان شاهد رشد 14درصدی مطالبات خود از مشتریان است.
«محمد رضایی» مجموع این معوقات را 7300‌میلیارد ریال ذكر كرد و افزود: متاسفانه مردم و فعالان اقتصادی به پرداخت دیون خود در سر رسید مقرر اقدام نكرده‌اند و شبكه بانكی استان به دنبال تعامل با مشتریان خود برای دستیابی به راه‌حلی برای بازپرداخت تسهیلات آنها و احیای این دیون برای پرداخت تسهیلات بعدی به مشتریان خود است.
وی از رشد پرداخت تسهیلات بانكی در استان خبر داد و گفت: بانك‌های استان 98درصد از منابع خود را به پرداخت تسهیلات اختصاص داده‌اند به نحوی كه تفاوت سپرده‌ها و تسهیلات تنها هزار میلیارد ریال است.
دبیر شورای هماهنگی بانك‌های استان در بخش دیگری از سخنانش از همكاری شبكه بانكی با دولت تدبیر و امید در راستای تدبیر در كارها و ایجاد آرامش و امیدواری در جامعه خبر داد و گفت: خوشبختانه شبكه بانكی در این مدت كمك حال خوبی برای دولت و برنامه‌هایش بوده است.
وی مهم‌ترین اهداف طراحی شده در شبكه بانكی استان را در این رابطه توجه ویژه به طرح‌های نیمه تمام و نیز تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی استان ذكر كرد.
رضایی همچنین اعطای تسهیلات تعمیر مسكن كه تولیت آن را بانك مسكن برعهده دارد و نیز امهال و تقسیط تسهیلات مهلت گذشته واحدهای صنعتی و اقتصادی كه به دنبال تحریم‌ها دچار مشكل بازپرداخت تسهیلات شده‌اند و نیز فراهم شدن امكان پرداخت بدهی‌های تسهیلات ارزی با نرخ ارز گشایش در مدت 3ماه را از دیگر سیاست‌ها برشمرد.

یزد؛ رتبه چهارم در ضریب نفوذ بیمه
دبیر شورای هماهنگی بیمه‌های دولتی استان نیز گفت: ضریب نفوذ بیمه در کشور طبق آخرین آمار 1/73درصد بوده اما در استان یزد 2/7درصد است که رتبه چهارم در کشور دارد.
«حسنعلی طالعی» اظهار کرد: در بخش حق بیمه، سرانه استان در بیمه‌های بازرگانی 340 هزار تومان است و جایگاه دوم کشور را دارد، در حالی که میانگین کشوری آن 270هزار تومان است. وی با بیان اینکه بیمه‌های بازرگانی به صورت اختیاری و اجباری انجام می‌شود، گفت: بیشترین حق بیمه ای مربوط به اتومبیل و به خصوص بیمه شخص ثالث است.
وی افزود: بیمه‌های دولتی یزد در 4 ماه نخست امسال، ۲۹۰ میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده‌اند که نسبت به سال قبل 18درصد رشد یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار