کد خبر: ۸۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱ 01 September 2015
آگاهی سریع و راحت از رویدادها به مدد فناوری های نوین رسانه ای رهاورد عصر معاصر است اما ضعف مدیریت در هدف گذاری و شفاف سازی خبر، نه تنها چهره اصلی واقعه را مخدوش بلکه بلندگوهای بیگانه را به فرصت طلبی از نقص اطلاع رسانی بر علیه نظام اسلامی ترغیب می کند.

دشمن به رغم تجهیز و تسلیح به قدرتمندترین ابزار رسانه ای، به بی دقتی در هدایت اخبار و ضعف سیاست گذاری رسانه ای مخصوصا در مورد وقایعی با بازتاب های سیاسی فراملی، گوش دراز کرده و با شیطنت خاص خود، به انحراف در محتوا و هدف اخبار می پردازد.

گمانه زنی های بی اساس، شتاب زدگی در انتشار اخبار، عطش اولیه افکار عمومی به سیراب شدن از چگونگی وقایع و کم توجهی رسانه ای به بازتاب های منفی و مثبت اخبار، فرصت بازیگوشی و گندکاری دشمن را فراهم می آورد تا با گستاخی تمام، واقعه ای را به توپخانه ای علیه جمهوری اسلامی تبدیل کند.
آیت اله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اخیرا در خطبه های نماز جمعه این شهرستان به این نارسایی اشاره کرده و ضعف اطلاع رسانی متولیان را در بازخوردهای منفی اخبار خاطرنشان شد.
از منظر ایشان سطح تحریک پذیری اجتماعی در جامعه ایرانی در حد بالایی قرار دارد و دشمن با پی بردن به این موضوع و ایجاد انحراف و هدفگذاری در مسموم ساختن اخبار، اقدام به سیاه نمایی و لطمه زدن به سیمای روشن نظام اسلامی می کند.
دکتر عاملی هیاهوی نابجا و سیاسی وهابیت به بهانه تخریب مسجد سنی ها به دنبال اصلاح بنای مسجد اهل سنت پونک بر اساس مقررات شهرداری را نمونه بارزی از سوژه گردی و عیب جویی شبکه های معاند دانست و در مقابل، بی اعتنایی همان بلندگوها به انفجار حرمین شریفین عسگریین و هتک حرمت چندین مکان مقدس دیگر را که صرفا با هدف وهن مقدسات صورت گرفته و می گیرد دور از رسالت و حرفه خبری عنوان کرد.
لازم است در خصوص خبرهایی که بازخورهای مثبت و منفی آن می تواند مورد توجه دشمن قرار گیرد با پیشدستی به موقع در شفاف سازی و گستره اطلاع رسانی، فرصت کژتابی و انحراف وقایع از بیگانگان ربوده شود تا با اقناع جامع و مانع افکار عمومی، منفذ خرابکاری رسانه ای دشمن مسدود گردد.
در استان دارالارشاد اردبیل که شکوه سبلانش به فراخور مفاخر ادبی،علمی،سیاسی،هنری و ورزشی سر به آسمان می ساید گاه انتشار زاویه دار و غیراصولی برخی اخبار، چهره ای خشونت طلب و غیرواقعی را از این دیار زیبا به نمایش گذاشته که رنگ پاشی هایی این چنین به راحتی از بوم اذهان زدوده نمی شود.
گهگاه ضعف اطلاع رسانی، مظلومیت دولت ها را نیزسبب می شود و چه بسا خدمات و اقدامات ماندگاری که بزرگی و عظمت آنها در دوربین و سایت رسانه ها نگنجیده و اثرات مثبت و بازتاب های مفید آن همچون سرمایه های فکری و معنوی از دست رفته است.
اگرچه بخشی از ضعف اطلاع رسانی را می توان متوجه خبرنگاران و اصحاب رسانه دانست که برخی مواقع اقدام غیرحرفه ای و نسنجیده یک سایت یا پایگاه خبری آشوبی فکری را در شهر رقم می زند اما به نظر می رسد بخش دیگر ضعف اطلاع رسانی از ناحیه مسوولان ناشی می شود که در اشاره امام جمعه محترم اردبیل نیز تبیین شد.
هرچند خبرنگاران نخستین افرادی هستند که معمولا قبل یا بعد از مسوولان از وقایع و رویدادها مطلع می شوند اما تعامل مدیران و مسوولان به عنوان منابع و مصادر اخبار با اصحاب رسانه می تواند در سیاست گذاری رسانه ای و هدفگذاری اطلاع رسانی موثر بوده و فرصت انحراف اصل ماوقع را از دشمن سلب کند.
در این راستا نه تنها کارحرفه ای خبرنگاران ضرورت دارد بلکه آموزش مسوولان و مدیران به حساسیت ها، بایسته های خبری و قواعد اطلاع رسانی نیز ضروری می نماید.
واضح است که اختفای خبر همواره به معصومیت و حقانیت منبع و مصدر آن نمی انجامد بلکه تلاش های بعدی برای روشنگری مخاطبان نیز به مثابه نوشداروی بعد از مرگ سهراب بر داغ واقعه می افزاید . از این رو در دنیای معاصر که هیچ خبری از سمع و نظر مخاطب پنهان نمی ماند اصل صحت و شفاف سازی خبر می تواند برداشت ها و قضاوت های سطحی، شتابزده و نامربوط افکار عمومی را مانع شود.
بر این اساس اگر دولتمردان دانش و مهارت حوزه خبر و اطلاع رسانی را در حد لازم فرابگیرند می توانند قبل از انتشار اخبار با پیش بینی بازتاب های منفی و مثبت آن و با تعامل نزدیک با خبرنگاران، بازخوردهای خبری را هدف گذاری کرده و دست دشمن را در انحراف اصل خبر و هدایت مسموم وقایع برای نیل به مقاصد شوم و شیطانی ببندند.
lنتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار