کد خبر: ۸۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳ 01 September 2015

رشت - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر لزوم توجه امنیت خاطر هنرمندان صنایع دستی استان، از حمایت و پیگیری برای بیمه این صنعتگران خبر داد.
[مدیرکل میراث فرهنگی: پیگیر بیمه هنرمندان صنایع دستی گیلان هستیم]

رضا علیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آهنگ بیمه هنرمندان صنایع دستی کندتر شده، بر لزوم حمایت جدی از بیمه شدن آنان در استان تاکید کرد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشتر در مصاحبه با ایرنا در رشت بیان داشت: تنها هنرمندان واقعی صنایع دستی، زیر پوشش بیمه قرار می گیرند.
به گفته بهمن نامور مطلق؛ با ساماندهی و راستی آزمایی، افرادی که محق نبوده و به اشتباه بیمه شده اند، حذف و هنرمندان واقعی در این بخش بیمه می شوند.
وی یادآور شد: هم اکنون از 90 رشته صنایع دستی گیلان، 64 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 200هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
در زمان حاضر 365 هزار هنرمند در سامانه صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد، 70هزار نفر از بیمه بهره مند هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در ادامه گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه 41شرکت تعاونی و 220فروشگاه صنایع دستی در گیلان فعال است، گفت: ساماندهی بازارچه های دایمی صنایع دستی از موارد در حال پیگیری در استان است و تاکنون چهار بازارچه صنایع دستی در استان فعال است.
وی برندسازی را یکی از راه های توسعه صنایع دستی در گیلان دانست و گفت: برند هر شهرستان در استان بر اساس صنایع دستی بارز آن تعریف می شود.
وی همچنین توسعه صنایع دستی در استان را مستلزم تعامل همه دستگاه های اجرایی ذکر و اضافه کرد: تاکنون تفاهمنامه های متعددی با نهادها و سازمان های مختلف همچون فنی و حرفه ای، اداره کل امور زندان ها، تعاون، صنعت ، معدن ، تجارت و ... منعقد شده است.
علیزاده همچنین از افتتاح دو کارگاه سفال و سرامیک خبر داد و گفت: دو کارگاه یادشده بمناسبت هفته دولت و با اعتباری معادل سه میلیارد و 200میلیون ریال افتتاح شد.
وی با بیان اینکه گیلان در نوروز 94 رتبه برتر کشور را در زمینه برپایی ایستگاه های صنایع دستی و هنرهای سنتی به دست آورد، خواستار حمایت بیش از همیشه مسوولان از فعالان فرهنگ و هنر در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی شد.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، کدوی منقوش ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و ... برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار