مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان خواستار شد:
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، امیر محمدپور عصر امروز و در حاشیه بازدید های سرزده خود از کتابخانه های عمومی شهرستان آستارا با فرماندار این شهرستان دیدار کرد.
کد خبر: ۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱ 28 February 2015
ایجاد کتابخانه استاندارد در شهرستان آستارا احترام به فرهنگ دیرین آستارایی هاست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان گفت: امسال با بهره برداری از هفت کتابخانه عمومی در گیلان یکهزار و 722 متر مربع به سرانه فضای مطالعه این استان اضافه شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، امیر محمدپور عصر امروز و در حاشیه بازدید های سرزده خود از کتابخانه های عمومی شهرستان آستارا با فرماندار این شهرستان دیدار کرد.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در نشست با فرماندار آستارا گفت: بر اساس شرایط امروز به ازای هر 100 گیلانی 2/1 دهم متر مربع فضای مطالعه داریم که تا چشم انداز 1404 باید این سرانه به هشت متر مربع ارتقا یابد که بدون کمک خیران و مسوولان میسر نخواهد شد.

وی اضافه کرد: امسال با افتتاح هفت کتابخانه عمومی به مناسبت دهه فجر در شهرستان های سیاهکل ، انزلی ، لاهیجان و شهر رستم آباد یکهزار و 722 متر مربع به فضای مطالعه اضافه شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان گیلان رتبه سی ام را بین استان های کشور از لحاظ سرانه فضای مطالعه دارد، اظهار کرد: 12 کتابخانه در شهرستان هایی نظیر رشت ، تالش ، لنگرود و رودسر در حال احداث است که با افتتاح این کتابخانه ها سرانه فضای مطالعه سامان پیدا خواهد کرد.

هم افزایی تمام دستگاه های دولتی و غیردولتی

وی افزود: در این میان کتابخانه مرکزی رشت با تاکید استاندار گیلان در اولویت پروژه ها قرار دارد که در سال 95 به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه کتابخانه چوبر تالش نیز در سال 94 به بهره برداری می رسد، گفت: روزی اولین کتابخانه های کشور در سال 1302 در آستارا و در سال 1306 در شهرستان رشت ساخته شد ولی به دلیل نگاه نه چندان مطلوب مسوولان در دوره های قبل در حال حاضر استان گیلان از لحاظ سرانه فضای مطالعه در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
به گفته محمدپور 110 باب کتابخانه نهادی و مشارکتی با 900 هزار نسخه کتاب در استان گیلان فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان هم افزایی تمامی نهادها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی را در توسعه کتابخانه های استان گیلان اثر بخش دانست و افزود: با توسعه کتابخانه ها می توانیم به اعتلای فرهنگ کشور کمک کنیم تا جامعه ما به دور از هر گونه آسیب های اجتماعی به پیش برود.

محمدپور با اشاره به پیشینه فرهنگی شهرستان آستارا گفت: باید از ظرفیت ورود میلیونی گردشگر به این شهرستان مرزی در راستای توسعه فرهنگ مطالعه استفاده شایسته ای شود.
وی افزود: اگر با همکاری فرماندار و شهردار آستارا یک دستگاه اتوبوس در اختیار کتابخانه های عمومی آستارا قرار بگیرد ، اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان تا آغاز فصل تابستان در سال آتی این اتوبوس را با صرف هزینه ای بالغ بر 600 میلیون ریال تبدیل به کتابخانه سیار می کند.

هم افزایی تمام دستگاه های دولتی و غیردولتی

وی بیان کرد: امکان ساخت کتابخانه استاندارد در آستارا با توجه به قابلیت های بیشمار فرهنگی این شهرستان وجود دارد که نیازمند توجه مسوولان و احترام به فرهنگ دیرین آستارایی هاست.

فرماندار آستارا نیز در این نشست گفت: توجه به مسایل فرهنگی باید از سوی نهادهای دولتی جدی گرفته شود.

سیروس شفقی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه های مرتبط با امور فرهنگی در ارتقای سطح کتابخوانی و مطالعه مفید نقش دارند ، اضافه کرد: شهرستان آستارا ، شهرستانی با سابقه غنی فرهنگی است که این شاخصه برجسته جدیت متولیان امر را می طلبد.
وی در ادامه بودجه در نظر گرفته شده برای کتابخانه های عمومی آستارا را از سوی دولت مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بودجه کتابخانه های شهرستان از 35 میلیون ریال در سال گذشته به 350 میلیون ریال در سال جاری ارتقا یافته که این نشانگر توجه ویژه دولت به مقوله فرهنگ است.

چهار کتابخانه شهرستان آستارا یکهزار و 500 مترمربع مساحت و دو هزار نفر عضو فعال دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار