رییس سازمان انرژی اتمی:
سایت فردو به یک مرکز عمده تحقیقاتی در فن‌آوری هسته‌ای و علوم مختلف فیزیک تبدیل می‌شود و نماد علمی در عرصه‌ بین‌المللی خواهد بود. در بخش سلامت به‌دنبال ایجاد بیمارستان تخصصی هسته‌ای هستیم.
کد خبر: ۸۶۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 31 August 2015
به گزارش تابناک قم، علی اکبر صالحی در مراسم افتتاح جاده اختصاصی ورودی مجتمع شهید علیمحمدی که در سایت هسته‌ای فردو برگزار شد با اشاره به اینکه رهبری سکان‌دار انقلاب هستند، اظهار کرد: ایران امروز در شرایط حساسی به سر می‌برد.

وی افزود: با افتتاح این پروژه مهم که به دستور مقام معظم رهبری کلید خورد و متاسفانه مدتی طول کشید تا به پایان برسد ما بهتر و بیش‌تر می‌توانیم قدر فرزندان خود را که در این سایت فعالیت می‌کنند دانسته و از آن‌ها حفاظت کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با تاکید براینکه سایت هسته‌ای فردو ضامن بقاء و اصل غنی‌سازی است، افزود: هسته‌ای همچنان رو به‌جلو می‌رود، اما وارد فازی جدید به نام فاز تجاری‌سازی فناوری هسته‌ای خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه دشمنان از روز نخست می‌خواستند سایت هسته‌ای فردو را تعطیل کنند گفت: فعالیت سایت هسته‌ای فردو با سرعت ادامه خواهد یافت. این سایت به یک مرکز عمده تحقیقاتی در فن‌آوری هسته‌ای و علوم مختلف فیزیک تبدیل می‌شود و نماد علمی در عرصه‌ بین‌المللی خواهد بود.

صالحی خاطرنشان کرد: یک بار در مذاکرات هسته‌ای سخن از این به میان آمد که طرف‌های مذاکره کننده ایران پایگاه‌های هسته‌ای ایران را می‌شناختند ولی برخی از پایگاه‌های کشورهای خود را نمی‌شناختند و این نشان دهنده قدرت و اهمیت پایگاه‌های هسته‌ای ایران است.

وی با اشاره به اینکه سایت هسته‌ای فردو به یک الگو تبدیل شده است اظهار کرد: سایت هسته‌ای فردو برگرفته شده از نام روستای شهید پرور فردو است. این امر نشان دهنده این است که این سایت نماد شهادت و پایبندی به اصول انقلاب است.

وی با بیان این که امروز برخی می‌گویند طرف مقابل در مذاکرات وین دست بالا را داشته است گفت: این چه حرفی است که برخی می‌گویند آن‌ها به هر چه می‌خواستند رسیدند؛ اگر این طور است چرا برسر برجام در آمریکا یک جدال جدی سیاسی در گرفته است. 

صالحی با بیان اینکه برخی می‌گفتند این جدال صحنه‌سازی است، ادامه داد: اما هر چه زمان پیش می‌رود بیش‌تر متوجه می‌شویم که این جدال سیاسی واقعی است و لابی صهیونیستی در برخی از کشورهای همسایه میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند تا فضای افکار عمومی در آمریکا و جهان را نسبت به توافق هسته‌ای متاثر سازد.
 
وی با تاکید براینکه معتقدم حتما ایران دستاوردی داشته است که آن‌ها این طور به چالش افتادند، افزود:‌ ما غنی‌سازی، تحقیق و توسعه، آب سنگین و فردو را حفظ کردیم و هم‌چنین آن‌ها متعهد شدند در بالا بردن سطح فن‌آوری هسته‌ای به ما کمک کنند

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما بر این عقیده‌ایم که مذاکرات هسته‌ای برد – برد بوده است و در آینده نتایج درخشان مذاکرات به همگان نشان داده خواهد شد.

وی گفت: ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است و هر مسیری که به سمت سلاح هسته‌ای باشد قطعا از سوی ایران بسته خواهد بود.

صالحی با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت سلاح‌های هسته‌ای این فتوا را تاریخ‌ساز عنوان کرد و اظهار داشت: فتوای مقام معظم رهبری برای خلع سلاح کشتار جمعی در آینده جهان سرنوشت ساز خواهد بود و به‌زودی آثار این فتوا بیش از پیش نمایان خواهد شد. طرفین ما به‌زعم خود راه‌هایی که هیچگاه ما نمی‌خواستیم برویم را بستند و مسدود کردند، در حالی‌که ما نیز دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه 15 ساله سازمان انرژی اتمی ایران در حال تدوین است، بیان داشت: این برنامه طوری طراحی شده است که هر پنج سال یکبار می توانیم در آن بازنگری داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به چشم انداز صنعت هسته ای کشور، اظهار داشت: دو نیروگاه جدید در بوشهر احداث خواهد شد که قرارداد اولیه آنها را با روسها بسته ایم که حتی آنها در تامین مالی پروژه هم کمک کنند و این دو نیروگاه هر کدام یک هزار مگاوات برق همراه با 250 تا 350 هزار مترمکعب آب شیرین برای استان بوشهر تولید می کند.

وی افزود: با چینی ها صحبت کرده ایم که در ساخت نیروگاه های کوچک 100 مگاواتی وارد همکاری با ایران شوند، چرا که نیروگاه های کوچک مطلوب کشورهای در حال توسعه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در بخش سلامت به‌دنبال ایجاد بیمارستان تخصصی هسته‌ای هستیم عنوان کرد: در شرایط بد مالی دولت برای احداث این بیمارستان حمایت‌های رئیس‌جمهور را نیز دنبال خود داریم و تاکید ایشان بر آن است که فناوری هسته‌ای فقط در غنی‌سازی و آب سنگین خلاصه نشود.

وی یادآور شد: یکی از برنامه‌های ما این است که در مسیر تجاری‌سازی هسته‌ای حرکت کرده و امیدواریم که در این عرصه نیز به موفقیت برسیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار