مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ابلاغ ثبت ملی آبشار رزداب خواف خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰ 26 May 2020

به گزارش تابناک رضوی ابوالفضل مکرمی فر با اعلام این خبر افزود: منطقه گردشگری روستای زرداب در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال خواف واقع شده‌ ، این روستا در منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار دارد و دارای پوشش متنوع گیاهی در فصول باران است.

او ادامه داد:  در این ییلاق آبشاری جاری است که به آبشار رزداب مشهور شده‌است. این آبشار در ناحیه رزداب مناظر چشم‌انداز و بدیعی را به وجود آورده است.

وی تصریح کرد:  از انتهای روستای رزداب بعد از طی حدود 3 کیلومتر مسیر خاکی و ماشین رو به سمت آبشار می رویم. از این فاصله حدود 200 متر مسیر خاکی داریم که باید پیاده طی شود. در سرتاسر تنگل و دو طرف آن درختان بنه خودنمایی می کنند 

هم چنین محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره اهمیت این اثر طبیعی اظهار کرد: براساس اقلیم شناسی  شهرستان خواف داراي آب و هواي خشك با زمستان هاي نسبتاَ سرد و كم بارش و تابستان هاي گرم و خشك است. بارندگي در اين شهرستان به صورت باران و تا حدودي برف است و ميزان آن از غرب به جنوب كاهش مي‌يابد.

او  درباره  سيمای ظاهری ای اثر طبیعی اظهار کرد: آبشار رزداب در حدود 3 کیلومتری شمال روستای رزداب قرار دارد. بعد از عبور انتهای روستای رزداب و طی مسافت یک کیلومتر، به تنگل منتهی به آبشار می رسیم. در دو طرف تنگل با فواصلی کم درختان بنه رشد کرده است. ابن مسیر تا نزدیکی آبشار ماشین رو است. از این مسیر به بعد به فاصله حدود 200 متر پیاده به پله های آبشار و بعد از پیمودن پله ها به حوضچه آبشار می رسیم. طول حوضچه آبشار حدود 12 متر و عرض آن بین 7 تا 11 متر متغیر است. در سمت راست حوضچه ابشار اصلی وجود دارد و به فاصله 2 تا 3 متر از آن به سمت غرب خروجی آب دیگری دیده می شود که به موازات آبشار اصلی می تواند آبشار فرعی به حساب آید. طول هر دو آبشار در حدود 15 متر است.

طغرایی ادامه داد: آبشار رزداب در منطقه رویشی ایرانی- تورانی قرار دارد  و اين منطقه بر اساس شرايط توپوگرافي و ارتفاع به دو منطقه كوهستاني با آب و هواي سرد و منطقه جلگهاي با آب و هواي بياباني و گرم و خشك تقسيم ميشود. هر چند كه شرايط جوي منطقه موجب پراكندگي و فاصله زياد درختان شده اما بدليل وسعت زياد داراي گونههاي گياهي متنوع است به نحوي كه 69 درصد فلور ايران در اين ناحيه قرار گرفته است. گونههای اصلی منطقه کوهستانی بنه، بادام و ارس و گونههای اصلی منطقه جلگه‌‌اي گز، تاغ، قیچ و اسکنبیل است.

او یادآور شد:  ناحیه ایران و تورانی در واقع وسیع ترین ناحیه رویشی کشوراست و شامل شیب های جنوبی البرز، ارتفاعات شمال شرقی کشور و مناطق کویری و مرکزی است، بری بودن منطقه، پایین بودن میزان بارش سالانه و خشکی بیش از حد در فصل رویش جزء ویژگیهای اکولوژیک منطقه ایران تورانی محسوب می شود.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره وضعيت زيستي اثر  و  ارزش گونه¬اي منطقه اظهار کرد:  دشت خواف تیپهای مختلف گیاهی درختی، درخچه ای و بوته ای با تنوع بسیار عالی از گونه های مناطق خشک و نیمه خشک رادر خود جای داده است. به دلیل وجود ارتفاعات دشت خواف که در دو طرف منطقه واقع شده و تأثیر عناصر اقلیمی بخصوص باد، گونه های منحصر به فرد در منطقه روییده است. ولی تیپ غالب در دامنه ها و ارتفاعات پایکوهی، بوته های گون و درمنه، در دشت ها تاق و در تنگل‌های مرتفع درختان بنه یا پسته وحشی به چشم می خورد.

او ادامه داد: پوشش گیاهی متنوع و متمایل به مناطق خشک خواف باعث شده که جانوران مناطق نیمه خشک و خشک در این منطقه زیست کنند. پستاندارانی مثل پلنگ، قوچ، میش وحشی، بز، آهو، گراز، جبیرو گرگ و پستانداران کوچکتر مثل روباه، شغال، خرگوش، پایکا، تشی، پرندگانی مثل هوبره، عقاب‌ها، بحریري، بالابان، سنقر، دلیجه، باقرقره سیاه،کبک، تیهو، کبوتر وحشی، هدهد و خزندگانی همچون افعی،کفچه مار و بزمجه است.

طغرایی تصریح کرد: در ایام تعطیلات و مراسم خاص از جمله سیزده فروردین، مردم شهرستان و روستاهای همجوار ساعاتی را در کنار عزیزانشان در این طبعیت زیبا سپری می کنند. 

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره ضرورت حفاظت و قابلیت‌های اثر طبیعی اظهار کرد: وجود تنگل و آبشار رزداب در شهرستان گرم و خشک خواف هر گردشگری را برای گذران اوقات فراغت به سوی خود جذب می کند. این آبشار یکی از اهداف مهم گردشگری شهرستان به شمار می رود. حجم گردشگر با توجه به عدم اتخاذ تدابیر مناسب برای پذیرایی از آنها در طولانی مدت ممکن است اثرات مخربی بر اثر داشته باشد. بنابراین مطلوب است اقدامات لازم برای حفظ این اثر طبیعی- ملی صورت گیرد.

در نامه وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار خراسان رضوی در این زمینه آمده است: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ هیات وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، "آبشار رزداب" واقع در استان خراسان رضوی، شهرستان خواف ،بخش سلامی ،دهستان سلامی،روستای رزداب پس از تشریفات قانونی لازم به شماره 601 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید که مراتب ابلاغ می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار