مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: آرامگاه بیهقی در سبزوار نیازمند مرمت فوری است.
کد خبر: ۸۵۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲ 21 May 2020

به گزارش تابناک رضوی محسن برآبادی با اعلام این خبر افزود: آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی، حکیم و ادیب مشهور ایران در قرن ششم هجری در شهر ششتمد شهرستان سبزوار که به دلیل بارش‌های شدید باران در ۲ سال گذشته آسیب دیده نیازمند مرمت فوری و اضطراری است.

او ادامه داد: بارش‌های شدید سبب نشست بخش شرقی آرامگاه این حکیم مشهور ایرانی شده که عملیات مرمت و استحکام آن نیازمند ۲ میلیارد ریال است.

برآبادی تصریح کرد: آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی بالاتر از سطح خیابان بنا شده و در گذشته از فضاهای زیرین این بنا برای نگهداری دام استفاده می‌شده است که اکنون در پی بارندگی‌های شدید به بخش های شرقی آرامگاه آسیب وارد شده است.

آرامگاه ابوالحسن علی بن زید بیهقی توسط انجمن آثار ملی با طرح و نقشه مهندس جودت در سال 1353 ساخته شده است، فرید الدین ابوالحسن علی بن زید بیهقی معروف به «ابن فندق» از دانشمندان و مولفان قرن ششم هجری است . وی در بیهق متولد شد و در شهرهای بزرگ آن روزگار از جمله ری، نیشابور، سرخس و مرو نزد ناموران علم و دانش زانوی شاگردی بر زمین زد تا اینكه خود سرآمد در فنون ادب، حدیث، فقه، كلام، ریاضیات، حكمت و طب شد.

گفتنی است: از شهرستان سبزوار 103 اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این شهرستان با مركزيت شهر سبزوار در فاصله 240 کیلومتری از مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار