دهمین همایش بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی با تجلیل از نویسنده ادبیات معاصر اردبیل «محمد رضا بایرامی» به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۸۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰ 28 August 2015

به گزارش خبرنگار مهر،دبیر علمی این همایش ظهر جمعه در مراسم اختتامیه همایش ترویج زبان و ادب فارسی با یادآوری ارسال دو هزار و ۱۱ مقاله به دبیرخانه همایش تصریح کرد: از این تعداد ۱۱۵ مقاله در طول این همایش تخصصی ارائه شد.

خدابخش اسداللهی با بیان اینکه در قالب دهمین همایش ترویج زبان و ادب فارسی در سه روز، دو نشست عمومی و ۲۰ نشست تخصصی برگزار شد، ادامه داد: در طول ۲۰ نشست تخصصی از ظرفیت اساتید دانشگاه، نخبگان و پژوهشگران حوزه زبان و ادبیات فارسی به صورت مجمل استفاده شد.

وی به حضور نمایندگانی از کشورهای بنگلادش، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان در این همایش اشاره کرد و افزود: از جمله اهداف این همایش ترویج زبان و ادب فارسی فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور است.

برگزاری همایش بررسی کتب درسی در مهر ماه

در این مراسم دبیر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز با بیان اینکه این انجمن سالانه همایش بین المللی با هدف معرفی پتانسیل و قابلیت های زبان و ادبیات فارسی برگزار می کند، در تشریح عملکرد انجمن طی یک سال گذشته به چاپ ترجمه اسپانیایی شاهنامه فردوسی و برگزاری دو بزرگداشت بزرگ ادبی اشاره کرد.

عبدالرضا مدرس زاده با بیان اینکه برگزاری همایش بررسی کتاب های درسی در مهر ماه برنامه ریزی شده است، متذکر شد: معرفی هر چه بیشتر توانمندی های ادب و زبان فارسی به دلیل اینکه بازگویی فرهنگ و تمدن ایرانی است ضرورت دارد.

وی در خصوص انتخابات هیئت مدیره انجمن نیز تاکید کرد: این انتخابات تابستان سال آینده برگزار می شود و تا فرصت باقی مانده اساتید دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های زبان و ادبیات فارسی می توانند عضو انجمن شده و یا عضویت خود را تمدید کنند.

مدرس زاده افزایش تعداد اعضای این انجمن را فرصتی دانست که به پاس آن برخی کم مهری ها رفع شده و توجه ویژه به حوزه ادب و زبان فارسی شود.

به گفته قائم مقام انجمن ترویج زبان و ادب فارسی همایش یازدهم ترویح زبان و ادب فارسی در دانشگاه گیلان برگزار خواهد شد و این دانشگاه میزبانی همایش را پذیرفته است.

بی توجهی به ادبیات معاصر جبران شود

در این مراسم همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در تشریح خدمات شایان توجه نویسنده اردبیلی محمد رضا بایرامی به ادبیات معاصر تصریح کرد: داستان از قدیمی ترین قالب های هنری است و حتی اگر حاصل تجربه فردی باشد وقتی به تلاش نویسنده آمیخته می شود به داستان تبدیل خواهد شد.

مسروره مختاری ویژگی برجسته آثار بایرامی را بومی نویسی دانست و بیان داشت: واژه های بومی محلی در آثار این نویسنده به وفور مشاهده می شود و می توان حس و حال قصه گویی را در آثار وی مشاهده کرد.

وی با تاکید به بروز و ظهور مصادیق نوستالژیک در آثار بایرامی افزود: نقد پیام های تمدن جدید، بازگشت به دوران کودکی، بازگشت به طبیعت و پرداختن به فضای روستا از جمله مظاهر نوستالژی آثار این نویسنده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی توجه به چنین ارکانی در داستان نویسی را برای نویسندگان جوان ضروری دانست و افزود: چنین دیدگاه و بینش داستان نویسی باید ترویج شود.

در عین حال نویسنده معاصر اردبیلی محمد رضا بایرامی نیز در این مراسم پرداختن به ادبیات معاصر در همایشی تحت عنوان ترویج زبان و ادب فارسی را اقدامی نو و قابل توجه توصیف کرد.

وی با بیان اینکه در اغلب مواقع ادبیات معاصر مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار کرد: در ترویج زبان فارسی داستان نویسان به ویژه گروهی که در حوزه ادبیات معاصر فعالند اقدامات درخوری داشته اند.

بایرامی توجه به ادبیات معاصر و داستان معاصر و نقد و بررسی تولیدات را ضروری دانست و تاکید کرد: هر چند در این خصوص اقدامات کافی نیست اما باید با جدیت کار شود.

در پایان این مراسم پیام وزیر ارشاد به این همایش که به دلیل حضور نیافتن مدیر کل ارشاد اسلامی استان در مراسم افتتاحیه قرائت نشده بود در مراسم اختتامیه قرائت شد.

در این مراسم نویسنده معاصر اردبیلی با اهدای تابلوی نفیس معرق و هدیه معنوی مورد تجلیل قرار گرفت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار