کد خبر: ۸۳۸۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷ 13 April 2020

احتمال مثبت شدن تست آزمایشگاهی در کشورهای پیشرفته ، حدود ۷۰ درصد هست. با توجه به ارزش تشخیصی ۷۰ درصدی تست، WHO و CDC از این تست به عنوان گلد استاندارد (معیار تشخیص طلایی) تشخیص موارد قطعی کووید-۱۹ استفاده می‌کنند.

احتمال مثبت شدن تست آزمایشگاهی براساس مطالعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در میان بیماران بستری شده در بیمارستان با تشخیص کووید-۱۹، ۲۵% تخمین زده شده است ( تست ۶۵۷ مورد از ۱۶۶۷ مبتلا به کووید-۱۹ بستری شده در بیمارستان مثبت بوده است).
در مطالعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با توجه به قدرت تشخیصی بسیار غیرقابل‌قبول تست‌های آزمایشی در ایران، بسیار عالمانه توصیه شده که نیاز به تجدیدنظر و باز تعریف بیماران قطعی و مشکوک وجود دارد.

پاسخ وزارت بهداشت به توصیه متخصصین توانمند ایرانی که با توجه به دقت بسیار پایین و غیرقابل قبول تست‌های تشخیصی موجود و پتانسیل‌ بسیار عالی تصویربرداری و سایر تست‌های تشخیصی بالینی تهیه شده است، کپی-پیست توصیه‌های سایت WHO و CDC بدون در نظر گرفتن پیش‌فرض این توصیه‌ها بوده است.

در تمام مدت نوشتن متن بالا، حکایت عبرت آموز استاد سخن سعدی در ذهنم مرور می‌شد.
سعدی در گلستان، باب چهارم در فواید خاموشی می‌فرماید:

«ناخوش آوازی به بانگ بلند قرآن همی‌خواند. صاحبدلی بر او بگذشت. گفت: تو را مشاهره چند است؟ گفت: هیچ. گفت: پس این زحمت خود چندین چرا همی‌دهی؟ گفت: از بهر خدا می‌خوانم. گفت: از بهر خدا مخوان.
گر تو قرآن بر این نمط خوانی
ببری رونق مسلمانی»

شاید اکنون باید گفت:
«گر تو گایدلاین WHO و CDC بر این نمط خوانی
ببری رونق علم و آبروی طبیبی»

توضیح بسیار ضروری: صحت تحلیل بالا بر فرض صحت آمار و اطلاعات چاپ‌شده توسط دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان استوار است.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار