از آغاز شیوع ویروس کرونا در چین و در ادامه با ورود آن به ایران برخی از افراد نظراتی درباره بیوتروریستی بودن این ویروس مطرح کرده‌اند. برخی تولد و انتشار این ویروس را از جانب آمریکا دانسته‌اند. افراد اندکی هم آن را به چین و روسیه نسبت می‌دهد و اعتقاد دارند چین و روسیه برای ضربه‌زدن به اروپا و آمریکا این ویروس را شایع کرده‌اند.

در این زمینه ابتدائا باید گفت بیوتروریسم و جنگ بیولوژیک یک واقعیت است و باید آن را پذیرفت. قدرت‌های سیاسی برای گسترش دایره قدرتشان از پیشرفت‌های علمی در جهت اهداف خود استفاده می‌کنند. مثال مشهور این ماجرا، استفاده آمریکا از دستاورد علمی شکافت هسته‌ای در ساخت بمب اتمی بود.

به همین شیوه قدرت‌ها در علوم دیگر مانند زیست‌شناسی هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از دستاوردهایشان برای ضربه به دشمنانشان می‌توانند استفاده کنند.

اما آیا کرونا جنگ بیولوژیک یک قدرت جهانی است؟ به نظر می‌رسد در این زمینه قضاوت نهایی آسان نباشد. اولین و مهم‌ترین دلیل این است که ادعای جنگ بیولوژیک باید همراه با شواهد غیرقابل انکار تجربی باشد. یعنی  افرادی که این ادعا را مطرح می‌کنند باید اثبات کنند که اولین مورد این ویروس در چه آزمایشگاهی و با چه فرایندی ساخته شده است.

یا درباره اینکه ویروسی که در ایران شایع شده متفاوت از ویروسی است که در چین شایع شده دانشمندان باید بتوانند تفاوت رفتار این ویروس را نشان دهند. در همین قضیه مثلا دکتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده عملیات کرونا در تهران در جمع هنرمندان درباره اینکه آیا این ویروس تغییر بیولوژیکی است؟ گفته است: این یک ویروس کاملا سیاسی است و در این تردید نکنید.

این درحالی است که دکتر حمیدرضا ادراکی فوق تخصص رادیولوژی و رادیولوژیست برتر سال گذشته که عکس‌های ریه بیماران مختلف ایرانی، چینی و اروپایی را دیده است در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس که «آیا درست است که می‌گویند وضعیت بیماران ایرانی با دیگر بیماران در کشورها متفاوت است؟» گفته است:

«اصلاً این‌طور نیست همه موارد مشابه هستند اگر تفاوتی وجود داشته باشد در تفاوت فردبه‌فرد بیماران است آن‌هم به دلیل سیستم ایمنی بدن هر بیمار. آنچه من تابه‌حال در عکس‌های رادیولوژی دیده‌ام رفتار این ویروس در ریه‌ها تقریباً یکسان است. این‌ها که می‌گویند پایه علمی ندارد و همه شایعه است و بهتر است کمتر به آن‌ها پرداخته شود.»

چنانکه می‌بینیم اثبات فرضیه جنگ بیولوژیک و برعکس آن انکار جنگ بیولوژیک به‌راحتی امکانپذیر نیست. بررسی این فرضیه نیازمند فعالیت طولانی و متمرکز محققین است و در شرایط کنونی و با گذشت دو ماه از کشف ویروس امکانپذیر نیست.باید اندکی زمان بگذرد تا کشور از این شرایط نجات پیدا کند و بر شیوع ویروس غلبه کند تا پژوهشگران بتوانند با فراغ بال در این زمینه تحقیق کنند.

بنابراین در این زمینه باید با احتیاط سخن گفت و به‌سادگی حکم قطعی صادر نکرد. چه‌اینکه رهبری هم در فرمانی که برای رئیس ستادکل نیروهای مسلح در زمینه مقابله با کرونا صادر کردند از احتمال حمله بیولوژیک سخن گفتند و فعالیت نیروهای مسلح در مقابله با کرونا را به‌عنوان رزمایش و نه جنگ تعبیر کردند. پس بهتر است صاحب‌نظران و اصحاب رسانه با تامل بیشتری در این زمینه صحبت کنند و حکم قطعی در این زمینه صادر نکنند.