معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: حمام بزرگ تکیه معاون الملک پس از پایان تعطیلات نوروز مرمت خواهد شد.
کد خبر: ۸۳۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ 11 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،علیرضا برشاهی ، بااشاره به اهمیت بنای تاریخی تکیه معاون الملک، اظهارکرد: قدمت این بنای ارزشمند و قرار داشتن کاشی‌های آن در معرض عوامل جوی باعث شده تا هرساله به منظور حفاظت و استحکام‌بخشی بنا اعتباراتی را برای مرمت آن اختصاص دهیم.

وی بابیان اینکه طی دوسال اخیر اقدامات مرمتی خوبی در این بنا انجام گرفته، عنوان کرد: مرمت گنبدها، حمام اختصاصی خانواده معاون و مستندنگاری کاشی‌ها از جمله این اقدامات است که در این مدت در بنای تاریخی تکیه معاون الملک انجام داده‌ایم.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه افزود: مرمت حمام حسن خان(حمام بزرگ) تکیه معاون الملک را نیز با اختصاص اعتبار مورد نیاز در برنامه قرار داده‌ایم تا پس از ایام نوروز اقدام به مرمت تاق‌های آسیب دیده و بخش‌های تخریب شده آن کنیم.

وی تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار، برنامه نصب دوربین‌های مداربسته و روشنایی بنا را هم در سال آینده اجرایی خواهیم کرد.

برشاهی در ادامه به آخرین روند مطالعات نجات بخشی تکیه معاون الملک از نفوذ آبهای زیرزمینی اشاره کرد و گفت: مسئله نفوذ آب و نم زدگی دیوارهای این بنای تاریخی مسئله تازه و مربوط به چندسال اخیر نیست و از همان ابتدای ساخت بنا باتوجه به وجود سفره‌های زیرزمینی پرآب در زیرِبنا در داخل آن سقاخانه احداث کرده‌اند.

وی بابیان اینکه از سال گذشته طرح مطالعات نجات بخشی این بنا از نفوذ آبهای زیرزمینی با همکاری آب منطقه‌ای استان شروع شد، خاطرنشان کرد: این مطالعات به پایان رسیده، اما اجرایی شدن آن نیاز به تامین اعتبار از سوی آب منطقه‌ای دارد.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: با اختصاص اعتبار مورد نیاز از سوی آب منطقه‌ای، با نظارت میراث فرهنگی مرحله اجرایی طرح نجات بخشی تکیه شروع خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار