کد خبر: ۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲ 26 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،وحید حقیقی معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در دومین نشست کمیته بیماران خاص آذربایجان غربی افزود: برنامه های خاص و ویژه ای را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های خاص در استان انجام داده ایم تا بتوانیم از هزینه های سرسام آور درمان این بیماری ها بکاهیم.

وی اضافه کرد: در خصوص بیماری های دیابت و فشار خون نیز دانشگاه علوم پزشکی برنامه های پیشگیرانه خوبی را اجرا کرده است و از جمعیت یک میلیون و 100 هزار نفری مناطق روستایی آذربایجان غربی، 600 هزار نفر افراد بالای 30 سال از نظر دیابت و فشار خون غربالگری شده اند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: از این تعداد چهار درصد شیوع دیابت و 16 درصد شیوع فشار خون داشته ایم که اقدامات درمانی و پیشگیرانه برای این افراد در نظر گرفته شده است.همچنین در سال جاری همچنین برای 40 هزار زوج در استان برنامه های غربالگری اجرا کردیم.

وی گفت: در همین راستا با آگاهسازی های صورت گرفته، 33 زوج در آستانه ازدواج به دلیل داشتن تالاسمی مینور و احتمال ابتلای فرزند آنها به تالاسمی ماژور از ازدواج با یکدیگر انصراف دادند.

حقیقی اضافه کرد: کار کردن بر روی اصلاح سبک زندگی شهروندان و تغییر آن به سبک زندگی سالم، کاری زمان بر است که باید مورد توجه جدی مسئولان مرتبط قرار گیرد.

وی اظهار کرد: رویکرد دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بر محور پیشگیری است که در سه مرحله به حداقل رساندن فاکتورهای خطر تهدید سلامت و انجام تست ها و غربالگری، تشخیص و درمان بیماری ها و همچنین بازتوانی و نوتوانی بیماران و به حداقل رساندن عوارض انجام می شود.

بهنام عباسیان مدیرعامل کانون هموفیلی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: 500 نفر هموفیلی در استان در این کانون دارای پرونده بوده و شناسایی شده اند ولی آمار واقعی بیش از این تعداد است.

وی با اشاره به اینکه نظارت جدی بر توزیع فاکتور هشت در بیمارستان های استان وجود ندارد و این دارو قاچاق می شود، اظهار کرد: باید با نظارت جدی بر نحوه توزیع این داروی خاص و مهم از قاچاق آن جلوگیری کنیم.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: مشکل تامین فاکتورهای انعقادی را در سال جاری داشته ایم و فاکتور هفت که 200 هزار ریال به بیمار تحویل داده می شد، با برداشته شدن یارانه قیمتش به 10 میلیون ریال رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار