کد خبر: ۸۲۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱ 08 March 2020

یک حقوق‌دان هرمزگانی گفت: یکی از اصلی‌ترین علل ایجاد کرونا هراسی بیش از حد در جامعه، برخی شایعه‌های بی پایه و اساس در جامعه است.

شایعه و رفتار برخی مسؤولان علل ایجاد کرونا هراسی بیش از حد در جامعه است

جلیل نمازی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: یکی علل ایجاد کرونا هراسی بیش از حد در جامعه، بروز شایعات بی پایه و اساسی است که نبض جامعه را تند کرده و سبب ایجاد دلهره و هراس در اجتماع می‌شود.

شایعه و رفتار برخی مسؤولان علل ایجاد کرونا هراسی بیش از حد در جامعه است

وی افزود: حدود دو هفته ای است که از اعلام شیوع کرونا ویروس در کشور ما می گذرد و در این میان عواملی منجر به تشدید نگرانی مردم از شیوع روز افزون این بیماری شده است.

این حقوقدان هرمزگانی ادامه داد: انتشار اخبار کذب و نادرست در فضای مجازی، دوگانگی رفتار مدیران سطح کلان کشور و رفتار غیر انسانی محتکرین مهم‌ترین عواملی هستند که التهاب در جامعه را به دنبال داشته و مسیر آگاهی‌بخشی منطقی به جامعه در جهت جلوگیری شیوع از کرونا را منحرف می‌کند.

نمازی در بیان آسیب‌های ناشی از انتشار اخبار کذب و نادرست در فضای مجازی عنوان کرد: متاسفانه در پی شیوع کرونا ویروس علیرغم تاکیدات پزشکان و صاحب نظران حوزه بهداشت مبنی بر پرهیز از استرس و فشار روانی بی مورد، موجی گسترده‌ای از مطالب ضد و نقیض منتشره در فضای مجازی آرامش روانی جامعه و حتی کودکان و نوجوانان را سلب کرده است.

وی ادامه داد: فضای مجازی فضای رها شده‌ای است که اجازه نمی‌دهد مردم در انبوه اخبار درست و نادرست واقعیت‌ها را پیدا کنند.کاربران فضای مجازی و راویان فضای حقیقی باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که هیچ متن و مطلب غیر موثقی در فضای جامعه منتشر نکنند زیرا انتشار اکاذیب موجب تشویش اذهان عمومی می شود و قانونگذار برای مرتکبین، در بخش تعزیرات ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه ی و بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات، مجازات سنگینی در نظر گرفته است.

این فعال حوزه فضای مجازی با بیان تأثیر مخرب عوامل استرس‌زا بر روند مقابله با ویروس کرونا در جامعه نیز بیان داشت: دوگانگی در رفتار مدیران سطح کلان کشور از جمله عوامل استرس‌زایی است که متأسفانه در این روزها بسیار دیده می‌شود و ضرورت دارد تا مسؤولانی که حرف و کلام آنها تأثیر مستقیم در جامعه دارد، ملاحظه عواقب کلام خود را داشته باشند.

خاطرنشان کرد: مثلا دکتر حریرچی در مصاحبه ای در کنار دکتر ربیعی قرار دارد، عطسه می‌کند و همان دستمال را به صورتش می‌کشد. دکتر حریرچی که خود متصدی معاونت وزارت بهداشت و درمان کشور است چطور نمیدانست بعنوان یک فرد بیمار نباید در نشست‌های عمومی شرکت کند یا نباید دستمالی که آغشته به ویروس کروناست مجددا به صورتش بمالد و یا دکتر محمود صادقی خطاب به رئیس قوه قضائیه وصیت سیاسی می‌کند. وصیت دکتر محمود صادقی موجب می‌شود که هراسی مضاعف و نامعقول در جامعه تزریق گردد و یک پیام مخرب منفی اینگونه به مردم القا می گردد که وقتی مسئولین عالی رتبه علی‌رغم دسترسی به امکانات عالی بهداشتی مبتلا به کرونا گشته‌اند، پس تکلیف دیگر مردم در مواجهه با این بیماری کاملا روشن است.

نمازی تصریح کرد: سومین عامل ایجاد کروناهراسی در جامعه، موجی است که از ناحیه محتکرین به جامعه القاء شده است. عده‌ای بی وجدان در این شرایط سخت و دشوار صرفا به فکر ثروت اندوزی و منفعت شخصی خویشند و آنان مایحتاج و ملزومات مورد نیاز مردم را می خرند و انبار می‌کنند تا به چندین برابر قیمت بفروشند. آن هم در شرایطی که شهروندان برای تهیه مثلا ماسک و لوازم مورد نیاز بهداشتی به فروشگاه ها یا داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و مدام با پاسخ منفی متصدی فروش مواجه می‌شوند.

این حقوق دان هرمزگانی گفت: رفتار محتکران نیز می تواند به افزایش نگرانی و تشویش در جامعه منجر شود و محتکرین اعم از خرد و کلان باید واقف باشند که با صدور دستور ریاست قوه قضائیه خطاب به دادستان‌های سراسر کشور برخورد قضایی شدیدی در انتظار آنان خواهد بود و دست قانون برای برخورد شدید با چنین عناصری بیش از هر زمان دیگری باز است و قضات هرگز نباید به چنین سودجویانی رحم کنند.
منبع: فارس
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار