کد خبر: ۸۲۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸ 06 March 2020

تابناک رضوی: بعد از انقلاب اسلامی ، عملا در فضای ساده زیستی حاکم ، تبلیغات تلویزیونی و رسانه ای ما به ازای خارجی نداشت تا اینکه در دوران سازندگی ، مجددا با ادعای رونق بازار ، تبلیغات به تلویزیون و روزنامه ها بازگشت.

کسانی که سن و سالی دارند یادشان است که تا مدتها تنها تبلیغ کننده در تلویزیون بانکها بودند و عملا هیچ صنعت و برندی توان یا تمایل حضور تبلیغاتی را در تلویزیون نداشت.

اما روند تبلیغات رسانه ها خصوصا تلویزیون و بعدها رادیو ، روز به روز سرعت و حجم بیشتری پیدا کرد. و به مرور آنقدر حجم این تبلیغات زیاد شده که گاه موجب شده مانند سوهان روح را بیازارد. تبلیغ مکرر و مکرر و دهها باره انواع محصولات امروزه تقریبا جای سریالها و برنامه های اصلی تلویزیون را تنگ کرده است! 

آرام آرام مدل غربی تبلیغات تمام فضای تبلیغات رسانه های همگانی را در بر گرفت. تبلیغات که می توانست بر اساس عقبه فکری نظام انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ، شاکله ای متفاوت با غرب داشته باشد عملا به یکی از مجاری نفوذ سبک زندگی غربی تبدیل شده است.

در جامعه دینی ، خریدار ، بر اساس نیاز واقعی نه احساس کاذب نیاز دست به خرید می زند . و اصولا بازار گردی رفتار مطلوبی در سبک زندگی دینی نیست. کما اینکه رسول مکرم اسلام هم از مراجعه مستمر و زیاد به بازار پرهیز داشت . و نقشی که بازاریان در منظر نبوی دارند نقشی خاص و ویژه است آنجا که می فرمایند: بازرگان راستگو روز قیامت در سایه حمایت خداست.

تاکید رسول مکرم ص بر راستگویی یکی از مهمترین محورهای تبلیغات بازار هم هست. با همین رویکرد انتظار میرفت که تبلیغات با رویکرد آگاهی افزایی مشتری باشد و تکنیکهای تبلیغاتی بجای اغواگری ، دروغگویی ، ترویج اینکه جایزه شدن مترادف خوشبخت شدن! است ، و ترویج فرهنگ مصرفگرایی د رخدمت ترویج فرهنگ مناسب ایران باشند.

و آخرین رویداد تعجب آور ، حضور روز افزون بازیگران و اصطلاحا ستاره های سینمایی و ورزشی در تبلیغات است.  پدیده سلبریتی ها ، امری غربی است. و در رهیافتهای جامعه شناسی منطبق بر فرهنگ ایرانی اسلامی ، عملا جایگاهی ندارد. بماند که ستاره سازی در سینما ، تلویزیون و ورزش بر اساس شایستگی های فکری و دانش پایه  نیست و معمولا این افراد نمی توانند اسوه و الگوی مناسبی برای قشر تاثیر پذیر جامعه باشند. اینکه چهره هایی ، که گاه حتی از پس دو تا سوال معمولی در مصاحبه ها بر نمی آیند به عنوان الگوی من و شما در خرید ، به عنوان بخش مهم اقتصادی سبک زندگی مطرح شوند از اساس زیر سوال است.

حال با همه این نقدها ، شاهد این هستیم که به طرزی ناشیانه ، این به اصطلاح ستاره ها ، در هر تبلیغ بی ربط و حتی خنده داری نقش آفرینی می کنند. مانند حضور بازیگری در تبلیغ فلان سس! یا فلان دمنوش!! که هیچ ارتباطی با دلیل شهرت وی ندارد. چرا من باید به این بازیگر اعتماد کنم و آن سس را بخرم!!!؟ واقعا ربط او به آن محصول غذایی چیست؟  یا بدتر ازآن حضور آدمهای مشهور در تبلیغ محصولی که اساسا خارجی است.

چرا باید من در خرید ماشین لباسشویی به فلان ورزشکار اعتماد کنم؟؟؟؟  و در این وضعیت پیچیده اقتصادی ، و راهبرد کلان کشور در جلب اعتماد مردم به خرید کالای ایرانی ، تیرخلاصی به محصول ایرانی است. صدا و سیما باید بداند هزینه این نوع رفتارها برای نظام ،گاه غیر قابل جبران است.

امید است رسانه ملی ، نسبت به این نوع گسترش حضور ستاره ها در تبلیغات ، موضع مناسب و مقتدرانه ای  اتخاذ کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار