مدیرمرکز حرکات اصلاحی دانشگاه رازی، میزان شیوع ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی بین دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان و دندانپزشکان را بسیار بالا دانست.
کد خبر: ۸۲۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰ 03 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،فرزانه گندمی ، بااشاره به افتتاح اولین مرکز حرکات اصلاحی آکادمیک کشور در دانشگاه رازی، اظهارکرد: آمار بالای برخی ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی بین دانشجویان و برخی اقشار همچون دانش آموزان، کارمندان و داندانپزشکان زمینه‌ای شد تا تصمیم به راه اندازی این مرکز بگیریم.

وی تصریح کرد: براساس مطالعاتی که اخیرا روی قشر کارمند در یکی از استان‌های کشور انجام گرفته، از هر100 کارمند 60 نفر دارای ناهنجاری گودی کمر و انحراف ستون فقرات و 50 نفر نیز دارای ناهنجاری سر به جلو و گردن درد بوده‌اند.

مدیر مرکز حرکات اصلاحی دانشگاه رازی اضافه کرد: هرچند مطالعات زیادی در این زمینه بین قشر دانش آموزان و دانشجویان انجام شده و درصدهای متفاوتی نیز عنوان شده، اما در مجموع طبق این مطالعات میزان شیوع ناهنجاری‌های اسکلتی در بین این قشر هم بسیار بالاست.

وی جلو آمدن سر را از جمله ناهنجاری های شایع بین سه قشر دندانپزشک، کارمند و دانشجو دانست و گفت: به ازاء هر 2.54 سانتی متری که سر افراد جلو بیاید، به اندازه هفت تا هشت کیلوگرم وزن روی مهره‌های گردن اضافه می‌شود.

گندمی تاکید کرد: جلو آمدن سر و افزایش گردی پُشت(قوز پُشت) می‌تواند باعث کاهش حجم ریه افراد شده و عملکرد تنفسی آنها را از حالت نرمال خارج کند و از سوی دیگر فعالیت قلب نیز اُفت پیدا خواهد کرد.

وی انحراف ستون فقرات را از ناهنجاری‌های شایع بین دانش آموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی عنوان کرد و گفت: این انحراف باعث چرخش مهره‌ها شده و حجم قفسه سینه را کاهش می‌دهد.

مدیر مرکز حرکات اصلاحی دانشگاه رازی در ادامه بابیان اینکه دراین مرکز تلاش می‌شود تا به رفع برخی از ناهنجاری‌های اسکلتی و قامتی این اقشار کمک شود، عنوان کرد: در مرکز حرکات اصلاحی دانشگاه رازی با استفاده از دستگاه‌هایی به ارزیابی قامتی و ساختار بدنی مراجعین پرداخته و به آنها پروتکل تمرینات ورزشی اصلاحی می‌دهیم.

وی طول درمان ناهنجاری‌های اسکلتی افراد مختلف را متفاوت دانست و گفت: درصورتی که ناهنجاری اسکلتی در فردی کم باشدT دوره درمانش حداقل دو ماه طول می‌کشد، اما اگر ناهنجاری شدید باشد، مدت زمان زیادی برای درمان باید وقت بگذارد.

گندمی در پایان عنوان کرد: دانشجویان و کارکنان دانشگاه رازی می‌توانند از تخفیف 30 درصدی در ارائه خدمات این مرکز بهره ببرند، اما برای سایر شهروندان بصورت آزاد محاسبه می‌شود و معمولا هزینه ارائه خدمات به آنها بین 150 تا 250 هزار تومان تمام می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار