بحران آب جدیست!
آبياري فضاي سبز مشهد با آب شرب موضوع مهمیست که در شرایط بحران بی آبی جدی تر هم می‌شود هرچند که شهرداري تکذيب مي کند و آب و فاضلاب تأييد ...
کد خبر: ۸۲۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 25 August 2015




«جداسازي آب شرب از آب خام» عنوان پروژه اي بود که 8 روز قبل با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي در مشهد به بهره برداري رسيد تا درفاز اول اين طرح براي آبياري فضاي سبز بخش هايي از شهر مشهد، از آب غير شرب استفاده شود اما هنوز هم دغدغه هايي جدي درباره استفاده از آب شرب براي بخش هايي از فضاي سبز مشهد وجود دارد. هر چند شهرداري مشهد استفاده از آب شرب را براي فضاي سبز تکذيب مي کند اما آب و فاضلاب برداشت از آب شرب را براي آبياري فضاي سبز تاييد مي کند.

3200 هکتار فضاي سبز، 22 ميليون ليتر مصرف آب

«خليل ا... کاظمي» معاون خدمات شهري شهردار مشهد،درباره نياز روزانه فضاي سبز مشهد براي آبياري مي گويد: فضاي سبز موجود مشهد حدود 3 هزار و 200 هکتار است که روزانه به 22 ميليون ليترآب نياز دارد.

وي يادآور مي شود: علاوه بر اين حدود 8 هزار هکتار فضاي سبز ديگر نيز در مشهد وجود دارد که مالکيت آنها مربوط به آستان قدس و بخش خصوصي است.وي مي افزايد: در حال حاضر مهم ترين پروژه در دست اقدام معاونت خدمات شهري شهرداري ، جداسازي آب شرب از آب خام است که فاز اول اين طرح با مساحت 30 کيلومتر و اعتباري بالغ بر 20 ميليارد تومان در کمربند سبز شهرمشهد به بهره برداري رسيد.

وي با بيان اينکه برخي گونه هاي گياهي مصرف آب زيادي دارد، اظهار مي کند: براي فضاي سبز مشهد کاشت سرو و چنار را که آب زيادي مصرف مي کرد متوقف کرده ايم و قرار است بيشتر درختان توت، اقاقي و زبان گنجشک و در ارتفاعات نيز درختان کم آب کاشته شود.

کاظمي اضافه مي کند: در حال حاضر چمن هاي فضاي سبز هر روز آبياري مي شود اما اقداماتي را براي توليد نوعي چمن کم آب آغاز کرده ايم که در طول هفته تنها به دو بار آبياري نياز دارد. اين طرح سه ساله بايد به نتيجه برسد تا بتوانيم چمن هاي کم آب را جايگزين چمن هاي پر مصرف کنيم.

وي با بيان اينکه طي چند سال اخير توسعه فضاي سبز در مشهد تنها با استفاده از آبياري مکانيزه بوده است، مي گويد: طي 5 سال گذشته براي جلوگيري از هدررفت آب، اقدام به اصلاح و ايجاد آبياري مکانيزه در بخش هايي از فضاي سبز مشهد کرده ايم، به گونه اي که در حال حاضر 70 درصد از فضاي سبز مشهد به شيوه مکانيزه آبياري مي شود و علاوه بر آن در پايان امسال نيز نتيجه تحقيقات مرتبط با چمن کم آب مشخص مي شود.

از آب شرب استفاده نمي کنيم

وي استفاده از آب شرب را براي آبياري فضاي سبز مشهد رد مي کند و مي افزايد: فقط از آب چاه و آب تصفيه شده استفاده مي کنيم، به گونه‌اي که از آب سد کارده قبل از ورود به شبکه تصفيه و نيز از پساب رقيق شده با آب شهري براي آبياري فضاي سبز استفاده مي کنيم.کاظمي با بيان اينکه براي تبديل سيستم آبياري تمام فضاي سبز موجود مشهد، به اعتباري بالغ بر 35 ميليارد تومان نياز داريم، تصريح مي‌کند: آب تمام بوستان هاي موجود در مشهد نيز از طريق آب چاه تأمين مي شود.

برخي پيمانکاران از آب شرب استفاده مي کنند

اگر چه پيگيري هاي ما براي گفت وگو با مديرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد به نتيجه نرسيد ولي «طباطبايي» مديرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در نهايت به سوالات ما در اين باره به صورت ايميل پاسخ داد.او مي گويد: بخش عمده اي از آب مورد نياز براي فضاي سبز مشهد از چاه هايي که متعلق به شهرداري است برداشت مي شود.

وي بدون اشاره به ميزان برداشت از آب شرب مشهد براي آبياري فضاي سبز اظهار مي کند: براي آبياري فضاي سبز مشهد از مقداري آب خام با کيفيت پايين نيز استفاده مي شود، ضمن اينکه مقداري از آب شرب شهري نيز براي آبياري فضاي سبز در مشهد برداشت مي شود.

وي با اذعان به اينکه برخي پيمانکاران فضاي سبز شهرداري مشهد به صورت غير مجاز از آب شرب برداشت و از آن براي آبياري فضاي سبز استفاده مي کنند، بيان مي کند: متاسفانه اين رفتار در برخي پيمانکاران شهرداري مشاهده مي شود البته با پيگيري شرکت آب و فاضلاب، دستگاه قضايي و شهرداري مشهد، اين تخلفات رو به کاهش است

با اين حال مدير مطالعات پايه منابع آب شرکت آب منطقه اي خراسان رضوي، با صراحت بيشتري در اين باره صحبت مي کند. «احمد قندهاري» با بيان اينکه حتي از يک درصد آب شرب مشهد نيز نبايد براي آبياري فضاي سبز استفاده شود، مي گويد: براي جايگزيني کاشت چمن در فضاي سبز مشهد، از 8 سال قبل مطالعات پژوهشي در زمينه استفاده از گياهان کم مصرف آغاز شده و شهرداري مشهد نيز براي تحقق اين مهم فعاليت هايي را آغاز کرده است اما اقدامات در اين زمينه بسيار ضعيف بوده است و بايد بازنگري جدي در اين خصوص صورت گيرد.

وي مي گويد: بسياري از بولوارهاي مشهد هر روز يا روز در ميان آبياري مي شود؛ اين در حالي است که با وجود کاشت چمن، اگر دچار کم آبي شديد شويم، حجم عظيم سرمايه گذاري در فضاي سبز مشهد مورد تهديد قرار مي گيرد، بنابراين انتظاري که از خروجي اين کار وجود دارد، بسيار بيشتر از رويه فعلي است.مدير مطالعات پايه منابع آب منطقه اي خراسان رضوي اظهار مي کند: ميزان مصرف آب شرب براي آبياري فضاي سبز در مشهد بيشتر از اندازه اي است که معمولا اعلام مي شود.

وي مي گويد: با وجود ممنوعيت استفاده از آب شرب براي آبياري فضاي سبز، از اين آب براي آبياري فضاي سبز مشهد استفاده مي شود.

وي با بيان اينکه در حال حاضر در مشهد 6 هزار و 700 حلقه چاه وجود دارد، اظهار مي کند: شهرداري مشهد براي آبياري فضاي سبز مشهد از 27 حلقه چاه استفاده مي کند و با مجوز آب منطقه اي در حال حفر 9 حلقه چاه ديگر براي استفاده موقت از محل بالاآمدگي آب در مشهد هستند.

گزارش : مهدی عسکري /  عکس:دهقاني - خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار