شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی به بررسی پیام‌های رزمایش سه‌جانبه تهران، مسکو و پکن برای آمریکا و متحدان عرب منطقه‌ای آن پرداخت.
کد خبر: ۸۰۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰ 28 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی اعلام کرد ایران با حضور در رزمایش مشترک با روسیه و چین تأکید کرد اگر آمریکا و برخی کشور‌های عربی درصدد تشکیل ائتلاف نظامی برای مقابله با ایران باشند، امکان تشکیل ائتلافی با حضور تهران، مسکو و پکن در مقابله با آن وجود دارد.

ملحم ریا، مدیر دفتر المیادین گفت: «در دومین روز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین، یگان‌های دریایی از بندر چابهار در جنوب غربی ایران به اقیانوس هند و دریای عمان منتقل شدند و بر اساس آنچه اعلام شده، حمله به اهداف فرضی را دنبال می‌کنند. تاکنون به جز این موضوع، هیچ خبری درباره دومین روز رزمایش اعلام نشده است.

اهمیت این رزمایش در این است که این سه کشور برای نخستین بار در رزمایشی مشترک، آن هم در منطقه راهبردی و بسیار مهم و همچنین در منطقه تنگه هرمز شرکت می‌کنند؛ منطقه‌ای که عرصه همه تحولات جهانی به ویژه تحولاتی بود که تا حد درگیری بین ایران و آمریکا رسید. افزون بر آن، بحران نفتکش‌ها و تهدیدات آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران هم از دیگر مسائلی است که موجب اهمیت این رزمایش می‌شود.

چین می‌خواهد خطر آمریکا را از منطقه دریای چین دور کند. همچنین می‌خواهد از رقابت اقتصادی به نقش مهم تری منتقل شود و به دنبال حفظ صادرات نفتی است و نمی‌خواهد در برابر تهدید‌های آمریکا مبنی بر خریداری نکردن نفت از ایران، تسلیم شود. از سوی دیگر، روسیه هم به دنبال ایستادن در مقابل اقدامات آمریکا و ایفای نقش در منطقه است.

ایران هم بر این باور است که این رزمایش ابعاد مختلفی دارد و همه پیام‌های این رزمایش خطاب به آمریکا و متحدان آن ارسال می‌شود. اولا ایران بر این موضوع تأکید می‌کند که انزوایی که دولت آمریکا به دنبال تحمیل آن بر ایران بود، با شکست مواجه شد. از سوی دیگر، ایران با شرکت در این رزمایش می‌گوید هر تلاشی برای تشکیل ائتلاف بین المللی نظامی در منطقه بدون ایران ناکام خواهد بود، حتی در صورتی که آمریکا بتواند چنین ائتلافی تشکیل دهد. ایران همچنین می‌گوید گزینه‌های مختلف و متحدانی دارد و این امکان وجود دارد که ائتلافی با حضور این سه کشور برای مقابله با ائتلاف آمریکا شکل بگیرد.

 

ایران همواره بر این موضوع تأکید می‌کند که امنیت این منطقه فقط با حضور کشور‌های منطقه بدون مداخلات خارجی محقق خواهد شد. تهران با این اقدام تأکید می‌کند که اگر برخی کشور‌های عربی منطقه از آمریکا تبعیت کنند، گزینه‌های بین المللی دیگری برای مقابله با ائتلاف نظامی آمریکا وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار