در این بین برخی دستگاه ها چه دولتی و چه غیر دولتی نقش بسیار موثری در شیوه برگزاری این انتخابات در طول فرایند چند ماه ی آن دارند که در ادامه مطلب سعی می شود به صورت مختصر به بیان آن ها پرداخت.
کد خبر: ۸۰۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴ 28 December 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این روزها عمده مطالب انتشاری در رسانه ها ، فضای مجازی و محافل سیاسی حول محور انتخابات مجلس شورای اسلامی است . اما در این بین برخی دستگاه ها چه دولتی و چه غیر دولتی نقش بسیار موثری در شیوه برگزاری این انتخابات در طول فرایند چند ماه ی آن دارند که در ادامه مطلب سعی می شود به صورت مختصر به بیان آن ها پرداخت.
هیئت اجرایی و دولت
بی شک بار اصلی برگزاری انتخابات بر عهده دولت است که در استان ها هم این وظیفه دولت با مشارکت کلیه دستگاه ها و مدیریت استانداری برگزار خواهد شد.
در خصوص عملکرد قانونی و اجرایی ، طبق برنامه زمانبندی شده اقدامات صورت گرفته است و تاکنون آنچه که مشخص است مسیر به نحو مطلوبی در حال طی شدن است.
در این بین مهمترین عامل موثر در سلامت انتخابات از طرف دولت به عنوان مجریان قانون ، میزان پایبندی است به "عدم حمایت از کاندیدی خاص " و یا اینکه مدیران از امکانات دولتی به نفع یا ضرر کاندیدایی استفاده نکنند . در این خصوص می توان گفت : سخنان و عملکرد دولت با نمایندگی استاندار بسیار خوب و موثر بوده است. و می توان امیدوار بود که حداقل مدیران جرات استفاده از امکانات دولتی را به نفع یا ضرر کاندیداها ندارند . برگزاری جلسات متعدد و هم قسم شدن با مدیران ، احضار برخی مدیران متخلف و تذکر جدی به آن ها و برخی اقدامات دیگر در این راستا از جمله مواردی است که می توان به اجرای سالم انتخابات از طرف مجریان امیدوار بود.
نگاهی به عملکرد ارکان موثر در برگزاری انتخابات
 
داوطلبین نمایندگی و رعایت قانون
یکی دیگر از ارکان موثر در سلامت ، جذابیت ، مشارکت بالا و آرامش در فرایند انتخابات داوطلبین کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی هستند که این افراد می توانند با عملکرد خود به هرچه بهتر برگزار شدن انتخابات کمک شایانی کنند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه حساسیت های انتخاباتی بسیار بالا است که در این بین گاها مسائل قومیتی بسیار پررنگ می شود . آنچه که در این زمینه بسیار مهم است نوع تبلیغات داوطلبین است که هر چه بر موارد واقعی و بدور از تنش تاکید داشته باشند مطمئنا آرامش بیشتری بر جامعه حاکم خواهد بود اما گاها هم اتفاق می افتد که داوطلبین نمایندگی مجلس وارد خصوصی ترین موارد می شوند که باعث واکنش های تند پی در پی طرفین می شود(آنچه که این روزها در گچساران رخ می دهد) که می توان گفت بداخلاقی انتخاباتی است و حتما باید مورد توجه ناظرین قرار گیرد.
دستگاه قضایی و تخلفات انتخاباتی
یکی دیگر از ارکان کمک کننده به سلامت انتخابات می تواند دستگاه قضایی باشد که در این زمینه هم از طرف رئیس کل و روسای دادگستری ها  ، هم دادستان مرکز استان و دادستانهای حوزه های قضایی و هم معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.
یکی از مواردی که شاید برای مخاطبین و مردم سوال باشد این است که اگر تخلفاتی از طرف داوطلبین مانند آنچه این روزها در گچساران رخ می دهد ، صورت گیرد وظیفه ی دستگاه قضایی چیست؟
تا جایی که اطلاعات از قانون وجود دارد ، برای متخلفین اگر از داوطلبین باشد پرونده تشکیل می شود اما پیگیری قضایی به بعد از انتخابات موکول می شود . در مورد متخلفین اعم از  هواداران  کاندیداها و یا مدیران و کارکنان دولت پرونده های قضایی به جریان می افتد و بر علیه آنان اقدام قضایی صورت می گیرد. مانند آنچه مربوط به حمل اسلحه در برخی متینگ های انتخاباتی رخ داد و متخلفین مورد اقدام قضایی قرار گرفتند.
یا مداخلات دادستان مرکز استان و دادستانهای شهرستانهای استان در انتخاب عادلانه و قانونی افراد هیات معتمد اجرایی در روزهای گذشته که بسیار موثر در روند صحیح برگزاری انتخابات بوده است.
ضمن اینکه باید توجه داشت ، شرایط جامعه در روزهای انتخابات با توجه به حساسیت های موجود ، نوعی شرایط ویژه است که برخی اقدامات تنبیهی یا تعدیل کننده تنش ها و حساسیت ها نیازمند همکاری برخی دیگر دستگاه ها یا نهادهای مسئول در این شرایط است.
شورای نگهبان و رد صلاحیت ها
شورای نگهبان همانگونه که از نامش پیداست ، وظیفه نگهبانی دارد ، نگهبانی از آنچه که در قانون برای آن تعیین شده است . یکی از مهمترین کارکردهای شورای نگهبان به زمان انتخابات برمی گردد .
شاید با شنیدن نام شورای نگهبان اولین چیزی که به نظر می رسد ، بحث رد صلاحیت ها باشد و اینکه همیشه انتقاداتی از طرف برخی گروه ها و اشخاص از این شورا می شود . اینکه انتقادات این افراد خصوصا در حوزه های سیاسی به حق باشد یا نه منظور این نوشته نیست اما برخی مواقع و برخی اتفاقات رخ داده از طرف تعدادی از داوطلبین به اهمیت قاطعیت این شورا در بحث رد صلاحیت افراد صحه می گذارد.
یکی از نهادهایی که در چنین شرایطی می تواند مکمل اقدامات هیئت های اجرایی و دستگاه قضایی باشد بی شک شورای نگهبان است.
در کهگیلویه و بویراحمد این روزها مصادیق زیادی برای نشان دادن عملکرد شورای نگهبان در مجاب کردن داوطلبین به طی طریق در راه قانون وجود دارد!
وضعیت اسف بار این روزهای تبلیغات با حملات تند و افشاگرانه داوطلبین گچساران و باشت که گاهی ترس بروز رخ دادی خشونت بار را بر مردم می اندازد جایی است که می توان به عملکرد این شورا نمره مناسب داد .
بی شک قدرترین افراد حاضر در میان داوطلبین هم این توانایی را ندارد که فراتر از قانون باشند مگر اینکه از پشتوانه ای دیگر برخوردار باشد که بعید است اما مماشات با این همه تخلف در این حوزه بیم آن را دارد که اگر در این دوره جدیتی نباشد در دوره های بعد به یک رویه تبدیل شود!
وضعیت عملکردی شورای نگهبان در دیگر حوزه ها هم به انحاء دیگر می تواند مورد بررسی قرار گیرد .
به هر جهت فعلا چشم های زیادی به اعلام نظر شورای نگهبان است چرا که تنها مرجعی که اکنون می تواند چنین تخلفاتی را با پاسخ قاطع مواجه کند ، شورای نگهبان است.
اثرگذاری رسانه ها بر انتخابات
یکی دیگر از ارکان موثر در وضعیت فرایند انتخابات رسانه ها هستند که می توانند کارایی زیادی داشته باشند. گزارشات ، تحلیل ها و تیترها می توانند بر آرامش فضا یا برعکس بر جنجالی شدن فضا تاثیر زیادی داشته باشند.
یکی از مباحث مطرح در مورد رسانه ها رقابتی شدن آنان در پوشش اخبار است که گاها متن خبرها یکی است اما با تغییرات ایجاد شده در تیتر جهت دهی خاصی به خبر داده می شود. متاسفانه بیشتر رسانه های استان درگیر تخلفات انتخاباتی کاندیداها هستند و گاهی آنگونه که آشنایان به امور حقوقی و قضایی می گویند ، رسانه ها می توانند متهم به معاونت در جرم ناشی از اتهامات کاندیداها به یکدیگر شوند . چرا که از لحاظ حقوقی منتشر کننده یک تهمت در صورت شکایت طرفی دیگر می تواند در جرم شریک محسوب شود!
اما نکته مثبتی که در عملکرد رسانه ها می تواند بروز کند ، بحث نقد و مطالبه گری و تبیین مواضع داوطلبان است که اگر به نحو مطلوب و بدون از غرض یا بدون از جانبداری باشد ، می تواند در روشنگری برای انتخاب اصلح عموم تاثیرگذار باشد.
مردم و انتخاب اصلح یا احساسی!
و اما مهمترین و تعیین کننده ترین بخش در سلامت انتخابات خود مردم و ذائقه آنان در خصوص انتخاب اصلح ترین ها است! وقتی مردم بتوانند و بخواهند که بر یک مدار منطقی وارد عرصه انتخابات شوند بی شک داوطلبین هم مجبورند خود را مطابق با ذائقه انان دربیاورند .
متاسفانه این روزها در برخی مناطق حمایت های نه چندان منطقی مردمی از برخی داوطلبین می شود و به جای درخواست های منطقی عموما فضایی احساسی با بزرگنمایی از کاندیدای مورد نظر خود صورت می گیرد و در طرف دیگر حملات نچندان منطقی بر علیه کاندیداهای دیگر می شود.
نکته بسیار تامل برانگیز در انتخاب مردمی این است که با غلبه فضای احساسی بر فضای منطقی در نهایت انتخابی صورت می گیرد که عموما پس از مدتی به نارضایتی می انجامد و تبعات ناخوشایند دیگری را در پی دارد!
در کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه ملاک انتخاب به مسائل قومیتی ، تعصبی و اینگونه ملاک ها ارتباط مستقیم دارد و چندان بر مدار عقلانی نیست که همین عامل هم باعث شده است استان به دلیل نداشتن نیروهای موثر طی 40 سال انقلاب همچنان نام محرومیت را یدک بکشد.
هم اکنون هم اگر نگاهی به داوطلبین برجسته در برخی مناطق استان بیاندازید ، اکثرا افرادی هستند که دارای شاخص های یک نماینده قانونگذار و ناظر بر قانون نیست بلکه افرادی هستند با سابقه های بسیار مسئله دار!
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار