واقعا پذیرفتن این نکته که شورای نگهبان هم وارد معامله گری های مرسوم این روزهای سیاسیون شده باشد بسار سخت است و از طرف دیگر نمی توان امام جمعه ای مانند امام جمعه گچساران را به بی اطلاعی از آنچه در کشور می گذرد متهم کرد ! این وسط باید شورای نگهبان بتواند از عملکرد خود در مقابل این اتهامات دفاع کند!
کد خبر: ۸۰۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷ 22 December 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، همه ساله با نزدیک شدن به موسم انتخابات ، یکی از موضوعاتی که مورد توجه زیادی قرار می گیرد بحث نظارت شورای نگهبان است . در این گونه مواقع یکی از کارکردهای شورای نگهبان بیشتر به چشم می خورد و آن هم چکونگی مواجهه این شورا با کاندیداها است.
سه واژه پرکاربرد عملکرد این شورا " تایید صلاحیت ، رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت "بوده است . تفسیر این واژه ها کاملا مشخص است اما مصداق آن ها در جامعه سیاسی ایران و در مناطق مختلف کمی متفاوت است ، به عنوان مثال اینگونه به نظر می رسد که برخورد این شورا با کاندیداهای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی در سطح ملی با استانی کمی گیج کننده است! به این معنی که وقتی صحبت از اثرگذاری ملی کاندیداها است شاخص تایید صلاحیت ها متفاوت تر از کاندیداهایی است که عملکردشان بیشتر حوزه استانی است و چندان با حاکمیت زاویه ندارند.
در خصوص عملکرد شورای نگهبان مباحث طولانی و مختلف است و البته وجود چنین شورایی در هر جامعه سیاسی و یا هر گونه حاکمیتی وجود دارد به شکل های مختلف اما هدف این بحث عملکرد این شورا در کهگیلویه و بویراحمد است . در واقع این سوال مطرح است که در استان محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد ، شاخص های شورای نگهبان در بروز سه واژه تایید ، عدم تایید و عدم احراز صلاحیت ها چیست؟!
برخی چهره های سیاسی عمدتا در طیف اصلاح طلب رفوزه همیشگی این شورا بوده اند که کاملا مشخص است بر اثر مواضع و اقدامات غیر حرفه ای و احساسی آنان در مقابل ارکان نظام بود و به نظر نگارنده این متن علیرغم غیر ضرور بودن اقدامات و مواضع آنان حکایت از نوعی جوگیری های بی منطق و احساسی آنان بوده است.اما نکته همیشه مغفول در عملکرد این شورا در کهگیلویه و بویراحمد ، باز گذاشتن دست افرادی بوده است که زیر پوشش اصولگرایی و یا نداشتن مواضع انتقادی به راحتی از این فیلتر عبور کرده اند و به راحتی توانسته اند چهره ای کریه از انتخابات نمایان کنند که تنها راه موفقیت در آن داشتن ، پول و نیروهای متقلب حرفه ای همراه با شگردهای خاص است!
عملکرد نامشخص و بی برنامه شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد به گونه ای بوده است که داد برخی از مدافعان همیشگی این شورا را درآورده است !
هفته گذشته بود که امام جمعه گچساران در خطبه های نماز جمعه این شهر حملات تندی را متوجه شورای نگهبان کرد و عملا این شورا را به معامله گری متهم کرد!
حجت الاسلام امین الله حجازی به خطاب به شورای نگهبان گفت: برادران شورای نگهبان تمامش کنید؛  چنین افرادی دیگر معلوم  و واضح و روشن هستند و انتظار داریم شورای نگهبان قرص و محکم و انقلابی عمل کند و معامله هم ممنوع ؛ والله موارد روشن است و اعضای محترم شورای نگهبان باید قیامت جواب بدهند.
بی شک این یکی از تندترین حملاتی است که به عملکرد شورای نگهبان از تریبون نماز جمعه صورت می گیرد. حمله به شورای نگهبان با واژه هایی مانند معامله گری نکته ای است که بسیار مهم و قابل تامل است ! واقعا پذیرفتن این نکته که شورای نگهبان هم وارد معامله گری های مرسوم این روزهای سیاسیون شده باشد بسار سخت است و از طرف دیگر نمی توان امام جمعه ای مانند امام جمعه گچساران را به بی اطلاعی از آنچه در کشور می گذرد متهم کرد ! این وسط باید شورای نگهبان بتواند از عملکرد خود در مقابل این اتهامات دفاع کند!
کار انتقاد از عملکرد شورای نگهبان به هفته دوم در این شهرستان هم کشیده شد !
امام جمعه موقت گچساران در خطبه های روز گذشته این شهر با اشاره به پیام امام جمعه گچساران گفت:ایشان بیان داشتند، فقهای بزرگی که عمر خود در راه دین گذاشتند فقط با خدا معامله می‌کنند و می‌گویم معامله ممنوع و به شورای نگهبان می‌گویم معامله ممنوع و از ورود افراد معامله‌گر و حیله گر جلوگیری نمایند.
صفایی خطاب به شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان وظیفه سنگینی بر دوش دارید و آنها بدانند بیشتر از مردم پاسخگو خواهند بود.
شاید این سوال پیش آید که آیا انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد مختص به حوزه انتخابیه گچساران و باشت است ؟! 
به نظر می رسد عملکرد این شورا در دیگر مناطق هم چندان دست کمی از حوزه انتخابیه گچساران و باشت ندارد و می بینیم نیروهای علمی و موثر عملا زیر دست و پای نیروهای قوم و قیبله گرا و معامله گر له می شوند و آنچه شورای نگهبان برای مردم خروجی داشته است ، گسترش اعمال خلاف قانون و نهادینه شدن آن در سطح وسیع است !
با قبول این نکته که این خود مردم هستند که باید تشخیص دهند اصلح از غیر اصلح را اما در خصوص وظایف شورای نگهبان هم این سوال پیش می آید " شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد از چه نگهبانی می کند؟"
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار