گزارشی از قیمت میوه، شیرینی و آجیل در کرمان؛
کد خبر: ۸۰۶۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱ 16 December 2019

«تابناک کرمان»؛ پروین میرزاحسینی – یلدا به عنوان یکی از آیین‌های كهن، همیشه با برپایی جشن‌های مردمی در خانواده‌های ایرانی همراه بوده است. شب چلّه از دیرباز تاکنون محفلی برای دورهمی خانواده‌های ایرانی و جمع‌شدن‌های خودمانی با دوست، فامیل و آشنایان است.
طولانی‌ترین شب سال البته همیشه با رسم‌ورسومی هم همراه است. گرفتن فال حافظ، «چهاربیتو» خوانی، فال نخود، خوردن هندوانه و انار و البته آجیل. و حالا بررسی‌های «استقامت» نشان می‌دهد قیمت خوردنی‌های سفره‌ی یلدا با جیب اکثریت جامعه‌ی ایرانی نمی‌خواند.

هندوانه کیلویی ۵ هزار تومان، انار ۱۰ هزار تومان
رصد بازار میوه نشان می‌دهد در حال‌حاضر، قیمت هر کیلوگرم انار در شهر کرمان بین هشت تا ۱۰ هزار تومان، هندوانه سه تا پنج هزار تومان، موز ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان، پرتقال محلی درجه یک سه‌هزار و ۲۰۰ تا چهار هزار تومان، پرتقال واشنگتن شش هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار تومان و لیموشیرین بین چهار تا پنج هزار تومان است.

شیرینی هم گران شد
شیرینی هم که پای ثابت تمام جشن‌ها و میهمانی‌ها است افزایش قیمت داشته و به گفته‌ی رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان قیمت این خوراکی پرطرفدار نسبت به یلدای سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.
حسین معیلی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی قیمت شیرینی از یلدای سال گذشته تاکنون بیان کرد: «قیمت مواد اولیه نسبت به سال گذشته تغییر کرده، همه‌چیز افزایش قیمت داشته و صرفا مربوط به شیرینی نبوده است».
وی توضیح داد: «البته پنج درصد افزایش قیمت مربوط به جریانات چند روز اخیر و افزایش قیمت بنزین است که صداوسیما هم به‌صورت زیرنویس اعلام کرد کسبه می‌توانند تا چهار درصد افزایش قیمت داشته باشند».
معیلی با بیان این‌که کمبودی در بازار قنادی و شیرینی‌پزی وجود ندارد، یادآور شد: «قیمت کلیه‌ی مواد اولیه‌ی صنف قنادان آزاد است و اتحادیه‌ی صنف قناد هیچ سهمیه‌ای ندارد و در چند روز گذشته شکر نیز افزایش قیمت داشته است».
معیلی درباره‌ی قیمت چند نمونه شیرینی در پاسخ به استقامت توضیح داد: «شیرینی‌ها درجه یک، دو و سه دارند و نمی‌توانم قیمت به شما بدهم. به عنوان مثال قیمت شیرینی تَر بستگی به این دارد که چه خامه‌ای استفاده بشود، تولیدکننده‌ی آن کدام مغازه باشد و یا گردو در آن استفاده شده باشد یا نه».
وی با بیان این‌که کیفیت شیرینی‌ها بسیار متفاوت است، بیان کرد: «چند سال است که نرخنامه‌ی اتحادیه برداشته شده است، قیمت شیرینی آزاد است و بر اساس عرضه، تقاضا و کیفیت فروخته می‌شود، مشکلی هم وجود ندارد و مسئولین هم راضی هستند».
رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان افزود: «شیرینی خامه‌ای در برخی نقاط شهر کرمان با قیمت ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان فروخته می‌شود، در حالی که قیمت خامه هر کیلو حدود ۲۸ هزار تومان است که نشان می‌دهد آن‌ها از خامه‌ی ارزان‌تر استفاده می‌کنند».
وی با بیان این‌که تعداد شکایات از صنف قناد بسیار کم است، ادامه داد: «اگر شکایتی مطرح شود در اتحادیه به آن رسیدگی میشود و مشکل را رفع می‌کنیم».
معیلی خاطرنشان کرد: «قیمت شیرینی بستگی به نوع روغن، خامه و سایر مواد اولیه که در پخت آن استفاده میشود دارد؛ کسی که قیمت شیرینی را بالاتر اعلام می‌کند جنس مرغوب‌تری استفاده می‌کند».
وی تاکید کرد: «مردم در حال حاضر شناخت خوبی پیدا کردند و آگاهی لازم را دارند».
رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان درباره‌ی توان خرید مردم نیز گفت: «قدرت خرید نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است، که این مربوط به اتحادیه‌ی ما نیست و در تمام اصناف مشاهده می‌شود».
مشاهدات خبرنگار استقامت نشان می‌دهد در حال حاضر، در شهر کرمان، قیمت هر کیلو شیرینی تَر ۲۶ تا ۳۲ هزار تومان و شیرینی دانمارکی نیز ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان است.

هر کیلو آجیل ممتاز شب یلدا ۱۰۸ هزار تومان!
سال گذشته به‌دلیل افزایش قیمت بسیاری از اقلام آجیل و خشکبار، خانواده‌های زیادی یا قید آجیل شب یلدا را زدند و یا به خرید میزان اندکی از این خوراکی که پای ثابت سفره‌های یلدایی بود بسنده کردند. امسال اما به گفته‌ی رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان، قیمت‌ها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته، کاهش قیمتی که با توجه به شرایط فعلی اقتصادی به‌نظر نمی‌رسد چندان در میزان و قدرت خرید مردم تاثیرگذار باشد.
مهدی کیوانی‌مقدم در گفت‌وگو با استقامت بیان کرد: «به‌طور متوسط قیمت تمام اقلام آجیل و خشکبار ۲۰ درصد کاهش داشته است».
وی یکی از دلایل کاهش این قیمت را افزایش تولید محصول پسته دانست و افزود: «سال گذشته قیمت پسته فندقی ۱۴۰ هزار تومان بود که در حال حاضر حداکثر ۱۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود».
رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان ادامه داد: «قیمت برخی اقلام تغییر نکرده و برخی نیز تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌اند».
وی با اشاره به برخی قیمت‌ها توضیح داد: «قیمت بادام هندی سال گذشته هر کیلو ۱۶۰ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۱۴۰ هزار تومان رسیده و قیمت نوع درجه‌ی یک آن حدود ۱۰ روز پیش به ۱۲۵ هزار تومان هم رسید».
کیوانی‌مقدم گفت: «قیمت تخمه هندوانه محبوبی سال گذشته ۴۵ هزار تومان بود که امسال ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد».
وی ادامه داد: «قیمت پسته اکبری درجه یک که سال گذشته ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر به حداکثر ۱۴۰ هزار تومان رسیده و بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود».
رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان با بیان این‌که قیمت آجیل شب یلدا از ۴۰ هزار تومان تا ۱۱۰ هزار تومان متغیر است، بیان کرد: «قیمت آجیل مخصوص درجه یک ۷۶ هزار تومان و قیمت آجیل ممتاز ۱۰۸ هزار تومان است که بسته به مرغوبیت و نوع مغز و پسته‌ای که در آجیل وجود دارد متفاوت است».
وی با بیان این‌که خرید مردم معمولی است، افزود: «هنوز تا شب یلدا فاصله داریم، الان وضعیت خرید معمولی است ضمن این‌که انتظار می‌رود امسال نسبت به سال گذشته، قدرت خرید مردم بیشتر و بهتر باشد».
کیوانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که چه اقلامی از آجیل وارداتی است، گفت: «بادام هندی، مقداری از بادام درختی و مغز بادام وارداتی است که نسبت به سال گذشته واردات آن کمتر است».
وی با بیان این‌که قیمت اقلام وارداتی بر اساس نرخ دلار تغییر می‌کند اضافه کرد: «بادام هندی چند روز پیش هر کیلو ۱۱۰ هزار تومان بوده که الان مغازه‌داران باید آن را هر کیلو ۱۳۰ هزار تومان بخرند».
رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان افزود: «زمانی که اقلام وارداتی افزایش قیمت داشته باشند، قیمت اقلام آجیل ایرانی نیز مقداری افزایش خواهد یافت».
وی با بیان این‌که امکان افزایش قیمت آجیل تا شب یلدا بسیار کم است، بیان کرد: «ممکن است بسیار کم افزایش پیدا کند که آن هم بستگی به قیمت دلار دارد».
کیوانی‌مقدم یادآور شد: «قیمت آجیل تا عید نوروز هم زیاد افزایش نخواهد داشت و شاید پنج تا ۱۰ درصد افزایش یابد».
وی گفت: «به دلیل این‌که سال گذشته از نظر کشاورزی وضعیت خوبی حاکم بوده احتمال کمی وجود دارد که افزایش قیمت داشته باشیم و قیمت اقلام وارداتی نیز بین پنج تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد».
رئیس صنف آجیل و خشکبار کرمان با اشاره به فعالیت ۷۰ واحد صنفی آجیل‌فروشی در کرمان افزود: «از مردم تقاضا داریم مایحتاج خود را از کسانی که مجوز آجیل و خشکبار دارند خرید کنند، زیرا هم کیفیت اجناس بالاتر است و هم قیمت آن‌ها مناسب‌تر است، ضمن اینک‌ه اتحادیه، اتاق اصناف و بازرسان صمت نیز از این واحدها بازرسی می‌کنند».

منتشر شده در هفته‌نامه استقامت / شماره ۶۷۷

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار