انسان بی ایمان با نگرانی های فراوان دست به گریبان است بنابراین دائما در درون خود دچار چالشی بزرگ است و همیشه هم در انتخاب مسیر زندگی دچار سردرگمی است ولی برخلاف آن انسان با ایمان از همه این ها آسوده است و همه افكار و اهداف و اندیشه ها را تحت لوای یك هدف گردآورده است.
کد خبر: ۸۰۵۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳ 22 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از پایگاه خبری پلیس، انسان بی ایمان در دنیا با اندیشه و افكار موهوم و با نگرانی های فراوان دست به گریبان است بنابراین دائما در درون خود دچار چالشی بزرگ است و همیشه هم در انتخاب مسیر زندگی و در تصمیم گیری ها دچار سردرگمی است.

ولی برخلاف آن انسان با ایمان از همه این ها آسوده است و همه افكار و اهداف و اندیشه ها را تحت لوای یك هدف گردآورده است و فقط به خاطر آن تلاش می كند و به سوی آن می شتابد و آن عبارتست از خشنودی خدای متعال.

ذکر

معنای جامع ذكر همان یادآوری به قلب و زبان است كه گاهی در برابر غفلت و گاهی در برابر نسیان به كار می رود.

غفلت به معنی توجه نداشتن به علم و نسیان به معنای زایل شدن معنی از ذهن است.

انس با قرآن

قرآن كه خود یك نسخه شفابخش برای همه درد ها است، خود را به عنوان یك عامل جهت تسكین قلب ها و محكم كردن دل و آرام بخش معرفی می كند و هر كس با این نسخه الهی انس بیشتری داشته باشد و بر خواندن آن مداومت داشته باشد احساس اطمینان و آرامش بیشتری بر وجودش حاكم می شود.

صبر

صبر كه از دیدگاه قرآن به عنوان والاترین و بالاترین درجه دینداری است به عنوان عامل آرامش هم مطرح می شود.

آیات زیادی برای صبر و صابران و لطف الهی برای اهل صبر در قرآن آمده است.

برخی از این آیات به طور مستقیم با بحث ما ارتباط پیدا می كند. به طور مثال در سوره مباركه آل عمران می خوانیم كه:

«.... ان تصبروا وتتّقوا لا یضركم كیدهم شیئا انّ الله بما یعملون محیط»

(اگر استقامت و پرهیزگاری پیشه كنید نقشه های (خائنانه) آنان به شما زیانی نمی رساند، خداوند به آنچه انجام می دهند، احاطه دارد.)

دعا

انسان در امواج زندگی و در كش و قوس رنج ها به تكیه گاهی نیازمند است كه به آن پناه ببرد و درون پراضطراب خود را بدان آرام بخشد.

خواندن دعا و تضرع قرآن به اثر آرامش بخشی دعا اشاره می كند؛ آنجا كه می فرماید:

«اخذ من اموالهم صرقه تطهرهم وتزكیهم بها وصلّ علیهم انّ صلوتك سكن لهم والله سمیع علیم»

(از اموال آن ها صدقه ای (زكات) بگیر تا به وسیله آن آن ها را پاك سازی و پرورش دهی و به آن ها (هنگام گرفتن زكات) دعا كن كه دعای تو مایه آرامش آن هاست و خداوند شنوا و دانا است).

عفت و پاکدامنی

عفت نقطه مقابل شكم پرستی و شهوت پرستی است كه از مهمترین فضائل انسانی محسوب می شود.

حال رابطه عفت و پاكدامنی با آرامش در چیست؟ باید گفت که اولا نتیجه عفت و پاكدامنی دارا شدن طهارت نفس است و طهارت و پاكی نفس یك آرامشی را باخود برای انسان به همراه دارد و ثانیا انسان های عفیف فكرشان كمتر به امور جنسی و شهوی مشغول می شود و وقتی فكر آن ها كنترل شد دل مشغولی آن ها نسبت به این امور كمتر می شود بنابراین تعادل روحی پیدا می كنند.

محبت، نیكوكاری واحسان به دیگران

خداوند برای این كه همه ما را به داشتن روحیه محبت كردن به دیگران تشویق كند پاداش كسانی كه اهل محبت و كمك و احسان به دیگران هستند و اسباب امنیت و آرامش دیگران را فراهم می كنند را رساندن آن ها به مقام امنیت و آرامش در دنیا و آخرت بیان می كند بنابراین به تعبیر قرآن راه رسیدن به آرامش و امنیت در دنیا و آخرت مشروط به دو شرط است ...

1. تسلیم خدا بودن

* عمل نیك انجام دادن. (آن هم به صورت مستمر و سیره عملی و روش دائمی داشتن).

2. اصلاح:

اصلاح به معنی درست كردن و عیوب را برطرف كردن است از این که در قرآن اصلاح گاهی به صورت مطلق استعمال شده می توان برداشت كرد كه منظور هم اصلاح خویشتن است و هم اصلاح جامعه و دیگران.

اگر انسان خودش را اصلاح كند یعنی اخلاق و رفتار درستی پیدا كند ثمره این اصلاح رسیدن به آرامش روحی و روانی است.

اصلاح جامعه هم بر افراد جامعه تأثیر می گذارد یعنی اگر جامعه ای اصلاح شد و آلودگی ها و تخلفات و جنایات در آن جامعه به حداقل رسید ،همه كسانی كه در آن جامعه هستند احساس امنیت و آرامش می كنند و ترس و دلهره و ... از وجودشان بیرون می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار