استاندار يزد: فلسفه حج تعالي جان و جهان زائرين و فهم بيشتر پديده هاي الهي است.
کد خبر: ۷۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷ 20 August 2015
به گزارش تابناک یزداستاندار يزد گفت: آنان كه به حج مشرف مي شوند، در واقع بايد دريابند كه به سرزميني قدم نهاده اند كه روزگاري رسول خدا و ائمه اطهار(س) در آن گام زده اند و اين احساس بايد در جان آنها ايجاد شود كه چه نعمت بزرگ و موقعيت ارزنده اي نصيبشان شده كه از مسير آن مي توانند به تعالي معنوي رسيده و مراتب اخلاقي و انساني را در وجود خود تقويت كنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، صبح سه شنبه 27 مرداد ماه رييس و كارگزاران سازمان حج و زيارت استان در سالن زنده ياد حميديا با استاندار يزد ديدار كردند.

 استاندار يزد در اين ديدار كه به مناسبت هفته حج و زيارت برگزار شد، ضمن تبريك دهه كرامت و هفته حج و زيارت، برپايي مراسم حج را مرتبط با دو مفهوم شكلي و ماهوي دانست و گفت : در بحث شكلي، دستورالعملها و قواعدي است كه بايد از سوي حجاج در اجراي مناسك حج رعايت شود تا اعمال حج درست به جا آورده شود و اما در بحث ماهوي، بايد جان و جهان زائرين تحت تأثير حضور در سرزمين وحي قرار گيرد.

 "سيدمحمد ميرمحمدي" افزود: آنان كه به حج مشرف مي شوند، در واقع بايد دريابند كه به سرزميني قدم نهاده اند كه روزگاري رسول خدا و ائمه اطهار(س) در آن گام زده اند و اين احساس بايد در جان آنها ايجاد شود كه چه نعمت بزرگ و موقعيت ارزنده اي نصيبشان شده كه از مسير آن مي توانند به تعالي معنوي رسيده و مراتب اخلاقي و انساني را در وجود خود تقويت كنند.

وي يادآور شد: زائرين بايد از خود بپرسند كه هدف از حضور در سرزمين وحي و گشتن گرد خانه خدا و به جاي آوردن مناسك حج چيست و با تفكر در اين عرصه، اعمال حج را به جاي آورند.

عالي ترين مقام اجرايي استان آنگاه خاطرنشان كرد: آميختگي باطن و وجود زائران به پيام متعالي وحي الهي در سرزمين وحي و بهره گيري از اين فضاي معنوي براي تعالي جان و جهان زائران، از مباحثي است كه بايد در آموزشهاي سازمان حج و زيارت نيز لحاظ شود به گونه اي كه احساس حضور در سرزمين وحي حتي پس از بازگشت از آنجا نيز در وجود زائران زنده و پابرجا باشد.
 
استاندار يزد تأكيد كرد: اين امر قطعاً مي تواند روحيه خود كنترلي را در زائرين ما ايجاد كند و به اين موضوع باور داشته باشند كه همواره در محضر حق تعالي هستند.

 وي آنگاه از مديران حج و زيارت استان خواست تا همه تمهيدات لازم را براي حفظ سلامتي و رعايت مباحث بهداشتي زائرين به مانند گذشته بكار گيرند.

 "ميرمحمدي" در ادامه با اشاره به اينكه" سنت خريد سوغاتي توسط زائرين درست و مناسب است اما اين سنت بايد ساماندهي شود" خاطرنشان نمود: درخصوص خريد سوغاتي بايد رعايت شود كه كالاهايي تهيه شود كه هم از منظر فرهنگي با ارزشها و فرهنگ ايراني – اسلامي ما تطابق داشته باشد و هم از منظر ارزبري به اقتصاد ما ضربه نزند.

وي افزود: در اين رابطه پيشنهاد ايجاد فروشگاههاي تهيه سوغات از سوي كشورمان جهت خدمات دهي به زائرين بايد بررسي شود چرا كه زائرين نبايد وقت گرانبهاي خود در سرزمين وحي را كه بايد صرف خودسازي و ارتباط با خالق و بهره مندي از فضاي معنوي آنجا شود، به خريد سوغاتي و گشت و گذار در بازار بگذرانند.

 استاندار يزد آنگاه به فلسفه اعمال و مناسك حج اشاره كرد و خاطرنشان نمود: تمامي اين مناسك و اعمال سرشار از مفاهيم پربار و انسان ساز است و به عنوان مثال مشعر، جايي است براي تكميل شعور و فهم آدمي و حضور در صحراي عرفه فضايي است براي افزايش معرفت و شناخت انسان نسبت به خود، جامعه و خالق هستي.

 وي ادامه داد: در حج تمامي اعمال و حركات و سكنات عاملي است براي فهم و تدبر بيشتر و تفكر در فلسفه خلقت و نقش انسان در پيمودن مسير زندگي و اگر اين فضا بر جان زائرين ما حاكم شود، ثمرات و بركات آن در جامعه نيز گسترش مي يابد و مي تواند بسياري از مشكلات را حل وفصل كند.

 "ميرمحمدي" فلسفه ديدار با زائرين را، كسب فيض از روحيات مثبت و بركات سفر معنوي آنها به حج و عتبات عاليات ذكر كرد و از مديران كاروانهاي زيارتي خواست تا در آموزشهاي خود به زائرين بر اهميت توجه زائرين به فلسفه حج و زيارت و عمل به قرآن تأكيد كنند.

وي در پايان ضمن تشكر از همه مديران حج و زيارت استان، خدمات رساني به زائرين استان را مطلوب ارزيابي كرد و توفيق روزافزون همه خدمتگزاران به زوار را خواستار شد.
گفتني است بيش از سخنان استاندار يزد "حجت الاسلام والمسلمين ميررحيمي" مسئول بعثه مقام معظم رهبري در حج و زيارت استان و "شريفي" رئيس سازمان حج و زيارت استان، گزارشي از وضعيت حج و زيارت در استان يزد را ارائه نمودند.

 در اين گزارش عنوان شد كه استان يزد رتبه اول اعزام زائرين به حج و عتبات عاليات را در كشور داراست.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار