رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی:
رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: ایران از نظر بیماری تالاسمی وضعیت بهتری نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه دارد که این عامل مدیون اجتهادی پویا است.
کد خبر: ۷۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۳ 19 August 2015
علی‌اکبر شمسیان در کارگاه ‌آموزشی ارتقاء مهارت تشخیص ژنتیک با مدل بیماری تالاسمی که در تالار فردوسی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهارکرد: اجتهاد پویا موجب شده که در خصوص سقط درمانی مجوز شرعی و قانونی را داشته باشیم که شاید در سایر کشورهای منطقه به این صورت نباشد.

وی ادامه داد: طی 10سال گذشته، 137 مورد سقط درمانی جنین صورت گرفته که اگر اتفاق نمی‌افتاد، امروز مشکلات زیادی را با خود به دنبال داشت.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخورداری از سلامت یکی از حقوق اصلی مردم بوده که برای تامین ‌آن عوامل مختلفی نقش دارند، تصریح کرد: عوامل اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و از همه مهم‌تر ژنتیک که در سال‌های اخیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، در سلامت مردم نقش دارند که دولت موظف است آن‌ها را تامین کند.

18 هزار و 600 نفر در ایران مبتلا به تالاسمی هستند

شمسیان عنوان کرد: استان مازندران با 2500 بیمار تالاسمی، بیش‌ترین آمار و استان زنجان با 58 مورد تالاسمی کمترین آمار ابتلا به تالاسمی را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه بخش عمده هزینه بیماری تالاسمی تاثیر در وضعیت روحی و روانی خانواده مبتلایان است، خاطرنشان کرد: برای درمان هر بیمار مبتلا به تالاسمی حدود 10 میلیون تومان هزینه می‌شود که دولت بیش از 90 درصد آن را پرداخت می‌کند که می‌توان با انجام یک آزمایش ساده قبل از بارداری این هزینه‌ها را کاهش داد.

شمسیان با اشاره به اینکه در سال 70 طرح پیشگیری از تالاسمی توسط انجمن تالاسمی و وزارت بهداشت مطرح و در سال 75 این طرح ابلاغ شد و به اجرا در آمد، گفت: در سال 75، 846 نفر در کشور مبتلا به تالاسمی بودند که اگر پیشگیری‌ها صورت نمی‌گرفت، تاکنون 1500 نوزاد مبتلا به تالاسمی وجود داشت، ولی با اقدامی که انجمن تالاسمی و وزارت بهداشت انجام داد این آمار کاهش یافته است.

وی با تاکید براینکه بخش عمده مبتلایان به تالاسمی مربوط به استان‌های جنوبی کشور هستند، اضافه کرد: در سال 83 تعداد کودکان مبتلا به تالاسمی 312 نفر بود که در سال گذشته این آمار به 200 کودک کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه اقداماتی که در زمینه بیماری‌های ژنتیکی در کشور بعد از جنگ انجام شد، نمونه‌ی بارزی بر این است که پیشگیری بر درمان ارجحیت دارد، ادامه داد: اگر در بخش پیشگیری و آگاهی مردم هزینه‌ شود، بازخورد آن در برابر هزینه‌های درمان قابل مقایسه نیست.

شمسیان با اعلام اینکه کارگاه ‌آموزشی ارتقاء مهارت تشخیص ژنتیک با مدل بیماری تالاسمی در سه روز 27، 28 و 29مردادماه در مشهد برگزار می‌شود، اظهار کرد: این کارگاه با همکاری جهاددانشگاهی مشهد و اداره ژنتیک وزارت بهداشت به میزبانی مشهد برگزار شده که امیدواریم مجموعه مقالات علمی که در این کارگاه ارائه می‌شود در کاهش تعداد بیماران تالاسمی موثر باشد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی مشهد دارای یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های پزشکی کشور است، یادآورشد: این سازمان دارای مراکز آزمایشگاهی زیادی بوده که سالانه نیم میلیون نفر مراجعه‌کننده دارد.

برچسب ها: بیماری تالاسمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار