گفت و گوی تابناک یزد با موضوع شهرک های صنعتی
صنايع با مشكل تامین منابع مالی و سرمایه در گردش، عدم دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز، توانایی اندک برای رقابت در بازارو بازاریابی محصولات و فروش، دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۷۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 18 August 2015
به گزارش تابناک یزد، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد در گفت و گو با تابناک یزد؛ در جواب اینکه دولت تدبير براي حل مشكلات اين بخش از صنعت در سياستگذاري خود چه نوع خدمات حمايتي و تسهيلاتي را مدنظر قرار داده است؟ گفت: بطور کلی، در دولت یازدهم در وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای رفع موانع تولید که بخشی از آن ضوابط و آیین نامه‌های دست و پاگیر است، گام های اساسی برداشته شده است.
سید مسعود عظیمی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش کرده است حتی الامکان فرآیندهای کاری در بدنه وزارت را ساده تر کند و قوانین مخل سرمایه گذاری و تولید که بعضا مشابه یا متضاد هستند را تعدیل نماید.
وی در ادامه افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی، علاوه بر برنامه‌های ذکر شده در پاسخ به سوال قبلی، تخفیفات مناسبی برای استقرار و بهره برداری واحد تولیدی در شهرکها و نواحی صنعتی در نظر گرفته است. از بعد نرم افزاری، توسعه شبکه ها و خوشه های صنعتی و کمک به بازاریابی صادراتی، از سیاستهای اصلی سازمان می‌باشند.  این مقام مسؤل ادامه داد: خوشبختانه سه خوشه صنعتی (کاشی سرامیکی، نساجی، محصولات کنجدی) که تاکنون در استان یزد توسعه یافته اند در زمره خوشه های پیشرو و نمونه کشوری بوده اند و خوشه‌های جدید (در زمینه سنگ و طلا) در مرحله آغازین قرار دارند.

سید مسعود عظیمی به تعداد دوره ها و كارگاه هاي آموزشي براي واحدهاي زيرمجموعه خود اشاره و توضیح داد: تاكنون تعداد 314 دوره آموزشي براي 9032 نفر در زمينه‌ آموزش‌هاي كارآفريني، مديريتي-كارشناسي و مهارتي برگزار شده است.
 وی مهمترين توليدات استان در بخش صنايع كوچك را اینگونه برشمرد: در مجموعه صنایع کوچک، واحدهای نساجی، قطعات پلاستیکی و محصولات غذایی استان یزد پیشرفت خوبی داشته اند.البته صنایع بزرگ استان نظیر کاشی و فولاد جایگاه مناسبی در اقتصاد ملی دارند.
 این کارشناس در پاسخ با اینک چند درصد توليدات صنایع کوچک صادرات محور هستند؟ و مشكلات اصلي واحدهاي صادرات محور چيست؟ با ابراز نگرانی از نبود آمارهای دقیق گفت:
متاسفانه نظام آماری گمرک به شکلی نیست که بتوانیم برآوردی از صادرات صنایع کوچک داشته باشیم، ولی برآورد می‌شود، کمتر از 10 درصد ارزش صادرات استان متعلق به واحدهای صنعتي کوچک باشد.
وی در ادامه سخن خود با ابراز امیدواری از رفع مشکلات ناشی از تحریم، به شرح نمونه هایی دیگر از مشکلات این حوزه اشاره و بیان کرد: در واقع واحدهای صنعتی کوچک توانایی تشکیلاتی لازم برای بازاریابی صادراتی را ندارند. در دوران تحریم، مشکلات ناشی از انتقال ارز نیز مشکل صادرات را مضاعف نمود. برنامه هایی وجود دارد که با تشکیل کنسرسیوم صادراتی ویژه صنایع کوچک، به این مساله بهتر پرداخته شود، مخصوصا اینکه مشکلات ناشی از تحریم انشاءا... رفع خواهد شد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی در پاسخ به اینکه بحث احداث راههاي ارتباطي بين شهركهاي صنعتي به كجا رسيد و در چه مرحله اي قرار دارد؟ گفت:
شهركها و نواحي صنعتي داراي راه ارتباطي هستند چنانچه مطلع هستید،ايجاد راه دسترسي به شهركها و نواحي در خارج از شهركها و نواحي بر عهده اداره كل راه و شهرسازي و دستگاههاي ذيربط و داخل شهرك و ناحيه بر عهده شركت شهركهاي صنعتي مي‌باشد.

 سید مسود عظیمی گفت: طي سالهاي اخير 1 شهرك (شهرك تخصصي الكترونيك و فناوري اطلاعات) و 3 ناحيه صنعتي (ندوشن، خاتم و زارچ) مصوب شده است.

وی در خصوص وضعيت شهركهاي صنعتي شهرستانهاي استان خاطرنشان کرد: 31 شهرك و ناحيه شامل 14 شهرك و 17 ناحيه به مساحت 6720 هكتار زيرمجموعه شركت شهركهاي صنعتي قرار دارند.
ابركوه: 1 شهرك و 2 ناحيه ‌به مساحت 233 هكتار
اردكان: 1 شهرك و 1 ناحيه به مساحت 378 هكتار
اشكذر: 2 شهرك و 1 ناحيه به مساحت 1813 هكتار
بافق: 1 شهرك و 1 ناحيه به مساحت 124
بهاباد: 1 ناحيه به مساحت 43 هكتار
تفت: 2 شهرك و 2 ناحيه به مساحت 528 هكتار
خاتم: 3 ناحيه به مساحت 178 هكتار
مهريز: 2 شهرك و 2 ناحيه به مساحت 1026 هكتار
ميبد: 2 شهرك و 3 ناحيه به مساحت 1042 هكتار
يزد: 3 شهرك و 1 ناحيه به مساحت 1355 هكتار
رئیس هیأت مدیره شرکت شهرک های صنعتی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اينكه استان يزد يك استان كم آب و با بحران بي آبي مواجه است، وضعيت آب و هوايي و زيست محيطي استان بر ارائه مجوز براي ايجاد شهركهاي صنعتي تا چه اندازه تاثيرگذار مي باشد؟ گفت:ايجاد شهركها و نواحي صنعتي در راستاي مديريت هر چه بهتر منابع انرژي، آب و رعايت موازين زيست محيطي صورت مي‌گيرد؛ زيرا كليه موازين، مقررات و ضوابط و معيارهاي استقرار واحدها و فعاليت‌هاي صنعتي و توليدي با هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط به ويژه محيط زيست مورد توجه خاص است.  وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه تصفيه خانه، شركت شهركهاي صنعتي در شهركها و نواحي كه خروجي پساب آنها به نرم مي‌رسد، نسبت به ايجاد آنها اقدام مي‌كند و فضاي سبز مورد انتظار در شهركها و نواحي ايجاد مي‌كند و همچنين در مراحلي كه يك شهرك يا ناحيه به نصاب لازم جهت واگذاري مديريت به صاحبان صنايع مي‌رسد، اداره امور شهرك و ناحيه در حوزه صيانت و نگهداري به هيات مديره منتخب واگذار مي‌شود.
سید مسعود عظیمی افزود: ايجاد شهركها بنا به موقعيت قرار گيري در رده‌هاي مختلف محيط زيستي مورد ارزيابي زيست محيطي قرار مي‌گيرد؛ مثلا در شهرك تخصصي الكترونيك و فناوري اطلاعات، تنها واحدهاي فناورانه، صنايع پيشرفته و دانش بر و همچنين موسسات مشاوره اي استقرار خواهند يافت. نتيجه مي‌گيريم كه شهركها و نواحي صنعتي همواره، هميار محيط زيست مي‌تواند باشد.
این کارشناس و متخصص صنعت پيشنهاداتي را براي هر چه بهتر شدن وضعيت صنايع كوچك در استان ارائه و خاطرنشان کرد: صنايع كوچك به دليل عدم برخورداري از شبكه‌هاي بزرگ توزيع و دسترسي به امكانات موجود مي‌بايست در مسير توليد كشور نقش آفريني نمايد. لذا پيشنهاد مي‌گردد صنايع مادر در كشور با صنايع پايين دستي كه مي‌توانند صنايع كوچك و متوسط باشند، داراي همگرايي و هم پوشاني باشند تا ارتباط شبكه‌اي فيمابين تامين كنندگان صنايع مادر را ايفا نمايند. مانند صنايع خودروسازي كه مي‌توانند شبكه‌هاي قطعه سازي مختلفي در سراسر كشور ايجاد نموده و رابطه قراردادي طولاني مدت و مشاركتي منعقد نمايند. همچنين دستگاه‌هاي مرتبط در راستاي تامين زنجيره‌هاي ارزش و پياده‌سازي خوشه‌هاي مختلف كسب و كار اقدامات خود را هماهنگ و منسجم نمايند.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان در پایان گفت: امید است که قوانین حمایتی موجود اجرا شود و توسعه استان بر اساس اسناد بالادستی و بویژه سند آمایش، مورد توجه همه نهادها قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار