کد خبر: ۷۸۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲ 18 August 2015

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: امسال یک‌ میلیارد و 470 میلیون متر مکعب برای تامین آب کشاورزی 170 هزار هکتار اراضی گیلان از سد سفیدرود رهاسازی شده است.

خبرگزاری فارس: رهاسازی یک‌ میلیارد و 470 میلیون متر مکعب آب از سد سفیدرود / کاهش 100 میلی‌متر بارندگی در گیلان

سیف‌الله آقابیگی ظهر امروز در جلسه تجلیل از خبرنگاران نقش خبرنگاران را در ارتقای جایگاه آب منطقه‌ای تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: خبرنگار با قلم خود در جامعه نقش ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه در هر جایگاهی خبرنگاران را سهیم می‌دانیم، افزود: اطلاع‌رسانی درست یکی از الزامات اساسی در جامعه است و باید از ظرفیت رسانه‌ها به‌موقع استفاده کرد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان در ادامه گزارشی از وضعیت آب سد سفیدرود ارائه کرد و گفت: بر اساس آمار یک‌ میلیارد و 470 میلیون مترمکعب آب برای 170 هزار هکتار اراضی کشاورزی گیلان از سد سفیدرود تامین شد.

وی با اشاره به اینکه در حالت عادی باید یک‌ میلیارد و 750 میلیون مترمکعب آب از سد سفیدرود برای مقدار مذکور اراضی کشاورزی تامین شود، افزود: از قزل‌اوزن یک‌ میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب وارد سد سفیدرود شد که یک‌ میلیارد و 60 میلیون متر مکعب آب در اختیار کشاورزی قرار گرفت.

آقابیگی با اشاره به کاهش بارندگی در گیلان، ادامه داد: 100 میلیون مترمکعب از آب باران برای آبیاری مزارع استفاده شد.

وی گفت: پیش‌بینی ما افزایش 1.4 درجه دما بود اما 2.4 درجه افزایش دما اتفاق افتاد و برای تامین مابقی شالیزارهای گیلان از رودخانه‌ها، آب‌ چاه‌ها، و... استفاده شد ضمن اینکه کشاورزان نیز از دیگر منابع آبی اراضی خود را آبیاری کردند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تاکید بر اینکه در مجموع یک‌میلیارد و 470 میلیون متر مکعب برای شالیزارهای استان استفاده شد، خاطرنشان کرد: امسال 850 میلیون متر مکعب خارج از شبکه سد سفیدرود تامین شد.

وی از صرفه‌جویی 300 میلیون متر مکعب آب در فصل آبیاری کشاورزی خبر داد و یادآور شد: به دلیل بارندگی خوب در 24 تیر ماه مصرف حدود 300 میلیون مترمکعب آب مدیریت شد و سال کشاورزی خوبی را پشت سر گذاشتیم.

آقابیگی با بیان اینکه 65 درصد مزارع برداشت برنج انجام شده است، خاطرنشان کرد: مابقی شالیزارهای گیلان در حال برداشت برنج تا 17 شهریور هستند.

وی بهترین فصل بارندگی را در دوره چهار ماهه کشت برنج یعنی اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد عنوان کرد و متذکر شد: در این دوره چهار ماهه باید 220 میلی‌متر بارندگی داشته باشیم اما امسال تنها 122 میلی‌متر بارندگی اتفاق افتاد که 100 میلی‌متر کاهش داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار