مالی با یادآوری اینکه بحران انسانی در یمن از سوی سازمان ملل متحد بدترین بحران بشری لقب گرفته نوشته دو سوم جمعیت این کشور به نوعی نیازمند کمک هستند و ۱۰ میلیون نفر گرفتار سوءتغذیه هستند. نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت این کشور هم در آستانه مرگ از گرسنگی قرار دارند. 

رابرت مالی که مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا در امور غرب آسیا بود در یادداشت خود در روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته دو هفته پیش همراه عده‌ای از همکارانش به صنعا سفر کرده است. او می‌نویسد: «احساس اولیه ما حس انزوای این شهر از جهان بیرونی بود.»

همانطور  که گفته شد ایالات متحده تا چندی پیش جایگاه و نقش سیاسی انصارالله در یمن را به رسمیت نمی شناخت. با این حال هم اکنون به دنبال مذاکره با آنهاست. در رابطه با اینکه چرا آمریکا خواستار مذاکره با انصارالله شده است، گمانه زنی های متعددی وجود دارد.

برخی ناظران، تلاش ترامپ برای کسب دستاورد سیاست خارجی پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سال 2020 را عامل اصلی تمایل به مذاکره با حوثی ها و حل بحران یمن می دانند. برخی دیگر، فشارهای حقوق بشری در آمریکا را یک عامل اساسی می دانند. گروهی دیگر نیز، افزایش قدرت موشکی و پهپادی انصارالله را یک عامل مهمی می دانند که آمریکا و ائتلاف سعودی را ناچار به پذیرش مذاکره کرده است.