مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:
به گزارش خبرنگار ما ، فرزین حق پرست مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در جلسه هماهنگی برگزاری همایش " از زادگاه تا بارگاه شمس تبریزی" با اعلام این خبر ، گفت : خانه سرخه ای تبریز که در نزدیکی مقبره العرفا قرار گرفته است ، می تواند محل مناسبی برای تاسیس بنیاد شمس پژوهی در تبریز و همچنین موزه شمس تبریزی باشد.
کد خبر: ۷۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲ 12 August 2015

حق پرست ادامه داد: این خانه تاریخی که در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و چند سال است که توسط این سازمان مرمت می شود.

وی یاد آور شد: مرمت این ساختمان حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی این اداره کل برای به پایان رساندن مرمت حدودا به حدود 400 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و در صورت تامین اعتبار و اتمام مرمت ، با توجه به محل جایگیری و هویت تاریخی اش این ساختمان می تواند به عنوان موزه شمس تبریزی و بنیاد شمس پژوهی در تبریز مورد استفاده قرار گیرد.

در این جلسه فرماندار تبریز خواستار همکاری ارگان های متولی و شهرداری تبریز با این اداره کل شد.

رحیم شهرتی فر اظهار کرد: امیدواریم با همکاری سازمان های متولی به ویژه شهرداری تبریز این ساختمان تا زمان برگزاری همایش " از زادگاه تا بارگاه شمس " در تبریز آماده افتتاح شود.

گفتنی است ، همایش " از زادگاه تا بارگاه شمس " هفتم مهر ماه در شهرستان خوی و همزمان با سالگرد دیدار شمس و مولانا ( هشتم آذر ماه ) در تبریز برگزار می شود.

همچنین ، خانه سرخه ای در دو طبقه ساخته شده و متعلق به میرزامهدی فراشباشی داماد مظفرالدین شاه بوده است.

خانه سرخه ‌ای دارای اندرونی و بیرونی است و هشتی اصلی آن در ضلع جنوبی قرار دارد و دسترسی به بخش اندرونی و حیاط آن از طریق حیاط بیرونی امکان پذیر است.

در ضلع شمالی ساختمان حمام میرزامهدی قرار دارد و مهمترین عوامل تزیین در این خانه گچبری‌های متنوع در داخل و خارج ساختمان و انواع تزئینات چوبی و آیینه‌کاری‌های سقفی است.

خانه سرخه ‌ای در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 2779 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار