کد خبر: ۷۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶ 12 August 2015
انزلی - ایرنا - همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق ششمین امام شیعیان و رییس فقه جعفری، مردم مومن شهر ساحلی انزلی در قالب دسته های عزاداری به سوگواری پرداختند.

سوگواران امام ششم در شرجی اواسط تابستان این شهر ساحلی از مسجد گلشن به سمت میدان امام و گلزار شهدا را سینه زنان و نوحه خوان پیمودند.
مادران سیاهپوش اطفال کوچک خود در آغوش همراه کودکان خردسال به یاد این امام بزرگوار زیر اشعه داغ افتاب در کنار سالخوردگان با ایمان این شهر قهرمان پرور سوگواران را همراهی کردند.
مداحان اهل بیت به یاد آن امام این نوحه را سرودند که آمد عزای امام صادق/ماه شوّال و موسم غم شد/جانش فدا شد از زهر کینه/دارالعزا شد شهر مدینه/سوز دل داغ بی کران او/مادرش زهرا نوحه خوان او./
سوگواران در آرامستان این شهر ساحلی در کنار مزار408 شهید شهرستان ، رهروان آن امام بزرگوار سوگواری و سینه زنی کردند.
جعفر بن محمد الصادق معروف به جعفر صادق، امام ششم شیعیان فرزند محمد باقر و ام فروه است. ایشان 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. در سن 31 سالگی پس از درگذشت پدر به امامت رسیدند . امامت وی همزمان با سال های پایانی حکومت بنی امیه و سال های آغازین حکومت بنی عباس بود. به علت ضعف و عدم استقرار نظام سیاسی، امام فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت فرهنگی و مذهبی به دست آورد. از سوی دیگر نیز عصر ایشان زمان جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون در جهان اسلام بود. زمینه فعالیت به گونه ای برای وی فراهم بود، که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینه ها از جعفر صادق نقل شده و مذهب تشیع به نام مذهب جعفری خوانده می شود. فقه شیعه نیز عمدتاً بر روایات به جای مانده از ایشان مبتنی است .
امام جعفر صادق توسط منصور دوانیقی، خلیفه عباسی مسموم و در 25 شوال 148 هجری قمری در سن 65 سالگی در مدینه به شهادت رسید و کنار مدفن پدر بزرگوارش در قبرستان بقیع شهر مدینه به خاک سپرده شد.
شیخ فرید الدین عطار نیشابوری در کتاب تذکره الاولیا در شرح حال امام جعفر صادق آورده است :اگر تنها صفت او گویم، به زبان و عبارت من راست نیاید که در جمله علوم و اشارات و عبارات بی تکلف به کمال بود، و قدوه جمله مشایخ بود، و اعتماد همه بر وی بود و مقتدای مطلق بود.
شهرستان ساحلی انزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار