وعده سحری می تواند ویژگی یک صبحانه معمولی یا ناهار متوسط را داشته باشد؛ افرادی که غذای سرد می خورند می توانند وعده ای مشابه صبحانه و کسانی که به غذای گرم عادت دارند می توانند وعده ای مانند ناهار میل کنند.
کد خبر: ۷۴۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱ 08 May 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: بسیاری از افراد معتقدند هنگام سحری باید از مواد غذایی که انرژی بالایی دارند استفاده کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند، به همین دلیل خوردن غذاهای چرب را ترجیح می دهند، اما باید بدانیم که به دنبال مصرف مواد غذایی خیلی چرب، تشنگی شدید و مشکلات بسیاری ایجاد می شود.

عاطفه کهنسال ادامه داد: عده ای نیز مواد قندی را ترجیح می دهند که باید این نکته را یادآوری کرد که مصرف مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد و در یک وعده، باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون می شود، با توجه به اینکه این هورمون قند خون را کاهش می دهد، ممکن است عوارضی چون سرگیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی برای فرد به وجود آید.

او بهترین سحری را انواعی مواد غذایی معرفی کرد که بتواند هم انرژی روزانه را تامین و هم از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند و مهم تر از همه اینکه باعث ایجاد تشنگی شدید نشود.

این کارشناس تغذیه برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در طول روز پیشنهاد داد: از تمام گروه های غذایی در وعده سحری استفاده شود که بتواند هم انرژی روزانه را تامین و هم از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند و مهم تر از همه اینکه باعث ایجاد تشنگی شدید نشود.

کهنسال گفت: مصرف میوه و سبزی تازه، علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد مغذی، مقدار فیبر بالایی را نیز به بدن می رساند که هم از یبوست جلوگیری می کند و هم قسمتی از آب موردنیاز بدن را تامین می کند.

او توصیه کرد: در وعده سحر از مواد دارای کلسیم مثل پنیر و شیر استفاده کنیم، نان های سبوس دار نیز گزینه بسیار مناسبی برای وعده سحری هستند.

به گفته این کارشناس تغذیه، در وعده سحری می توان سالادی متشکل از سبزی های برگ سبز مانند کاهو، خیار و سبزی های معطر، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، لیموترش و همچنین هویج رنده شده یا جوانه گندم همراه با مواد غذایی دارای ویتامین C به همراه یک یا دو عدد گردو یا اندکی روغن زیتون استفاده کرد.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی یادآور شد: نوشیدن مقدار زیاد چای در وعده سحری برای رفع تشنگی به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا افزایش دفع ادرار و از دست رفتن املاح معدنی بدن را به همراه دارد، برای جلوگیری از بروز تشنگی، مصرف آب، چای کمرنگ، آبمیوه، میوه ها و سبزی های آبدار و به ویژه شیر کم چرب در افراد مسن، بسیار اهمیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار