کد خبر: ۷۴۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 07 May 2019
اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار کرد: به مناسبت حلول این ماه عزیز دو توصیه حقوقی و قضایی در باب رعایت حرمت این ماه شریف دارم.

وی افزود: توصیه اول به شهروندان این است که حرمت ماه رمضان را نگه دارند؛ به ویژه کسانی که قادر به گرفتن روزه نیستند و از تظاهر به روزه خواری خودداری کنند.

اسماعیلی گفت: واحد‌های صنفی که مواد خوراکی ارائه می‌دهند از توزیع و فروش مواد خوراکی از اذان صبح تا اذان مغرب خودداری کنند، زیرا تظاهر به روزه خواری طبق ماده ۶۳۸ آیین دادرسی کیفری جرم است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: به مردم توصیه می‌کنم که حجاب را در این ماه رعایت کنند، زیرا براساس ماده ۶۳۸ رعایت نکردن حجاب در اماکن عمومی جرم است.

وی گفت: آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه در سال ۸۳ آیین نامه حقوق شهروندی را ابلاغ کردند و این آیین نامه به مجلس رفت و تصویب شد.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: قوه قضائیه متولی اجرای قانون حقوق شهروندی است و این افتخار را دارد که بدون هیچ جنجال سیاسی و حقوقی این قانون را اجرا کند.

اسماعیلی با بیان اینکه در این راستا از ۷ هزار و ۱۶ واحد متولی اجرای قانون حقوق شهروندی بازرسی انجام شد، افزود: از این تعداد  ۲ هزار و ۵۶۰ واحد قضایی، ۱۳۹۰ بازداشتگاه و زندان و ۳ هزار ۶۶ کلانتری مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع با ۱۰ مورد نقض حقوق شهروندی مواجه شدیم.

وی گفت: ۳۹ مورد تردید در نقض حقوق شهروندی داشتیم و از ۱۶۸ نفر نیز تقدیر و به ۳۰۰ مورد تذکر داده شد.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: مردم گرانی کالا‌ها و ارزاق عمومی را شاهد هستند و جلوگیری از گران شدن ارزاق عمومی از درخواست‌های مردم روزه دار است.

اسماعیلی بیان کرد: در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی، رئیس قوه قضائیه درباره جلوگیری از گران شدن کالا‌ها نکاتی را مطرح کردند و کنترل قیمت وظیفه دولت است.

وی تاکید کرد: نظارت بر قیمت گذاری و برخورد با گران فروشی نیز وظیفه دولت و سازمان تعزیرات است و همه باید دست به دست هم دهند تا از حقوق مردم دفاع کنند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: اگر امروز صحبت از کوپنی شدن ارزاق می‌شود، بهتر آن است که از گران شدن کالا جلوگیری کنند و نظارت داشته باشند؛ کسانی که در این امر کم کاری کند از ناحیه قوه قضائیه بازخواست خواهد شد، زیرا این وظیفه دستگاه قضا است.

اسماعیلی ادامه داد: هفته گذشته رئیس قوه قضاییه اولین سفر استانی خود را به استان سیستان و بلوچستان داشتند. در این سفر ۸۰ میلیارد تومان برای آبادانی استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد.

وی گفت: امروز دو انتصاب جدید در قوه قضاییه داشتیم؛ اولی انتصاب دکتر مسجدی در سازمان پزشکی قانونی و دومی انتصاب دکتر بهادری در امور وکلا و کارشناسان دادگستری است که هر دو نفر از نیرو‌های جوان هستند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص یکی از سلبریتی‌ها که در ماجرای شهادت طلبه همدانی نقش داشته گفت: به همه توصیه می‌کنم در صحبت‌های خود سنجیده و با تفکر عمل کنند.

وی با بیان اینکه افرادی که مخاطب دارند نسجیده صحبت نکنند و در میدان دشمن بازی نکنند، اظهار کرد: دستگاه قضایی هر جا جرمی رخ دهد ورود پیدا می‌کند و در مواری هم که شکایت خصوصی نباشد، مدعی العموم وارد می‌شود.

اسماعیلی گفت: در این مورد یکی از شهروندان شکایت کرده که پرونده تشکیل شده است؛ مدعی العموم هم به دلیل انتشار محتویات خلاف واقع ورود پیدا کرده و این فرد در حال حاضر در خارج از کشور است و گفته به زودی به کشور می‌آید.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: حکم ممنوع الخروجی و جلب وی صادر نشده و فقط احضارنامه صادر شده و در حکم احضار آمده اگر فرد خود را در موعد مقرر معرفی نکند، جلب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :