پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر موجب شده تا مردم از خواندن کتاب‌ها و مطالب مکتوب دور شده و به سمت استفاده از تکنولوژی‌های امروزی بروند که در این عصر حال نزار کتابخانه‌ها در جست‌‌وجوی کتابخوان دل انسان‌های فرهنگ‌دوست را به درد می‌آورد.
کد خبر: ۷۳۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ 08 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وقتی در سه دهه گذشته نظری می‌افکنیم انبوه کتابخوانان را سراغ خواهیم گرفت که در تنها کتابخانه عمومی نمین در پی کتاب هستند تا معلومات خود را افزایش دهند و از رویدادهای تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دنیای اطراف خود با خبر شوند.

شرایط زمان و تغییر و تحولاتی که آن روزها در ایران حاکم شده بود کتاب در فقدان دنیای دیجیتال و رسانه‌های گوناگون حریفی برای خود نمی‌دید و تنها سرگرمی فرهنگی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان بود.

نمین یکی از شهرهایی بود که به دلیل وجود خیرین و کتاب‌دوستان فراوان خود می‌توانست همان جنب و جوش مطالعه را تا سال‌های اخیر نیز ادامه دهد اما گویا ظهور دنیای دیجیتال این فرصت را از این شهر هم گرفت و فضا را به سمت خلوت شدن کتابخانه‌ها پیش برد.

بعد از احداث کتابخانه مرکزی در نمین در سال‌های اخیر که یکی از ساختمان‌های با شکوه در حوزه کتابخوانی است و همچنین سالن مطالعه و گنجینه کتاب کتابخانه عمومی دیگر شهر در محیطی آرام حالا دیگر کتابخانه‌های نمین به دنبال کتابخوان هستند تا سرانه مطالعه را حتی به بالاتر از استاندارد جهانی نیز برسانند.

طبق صحبت‌های یکی از کتابخوانان کتابخانه عمومی فرهنگ نمین محیط آرام، دسترسی رایگان به رایانه، نشریات و اینترنت کم بها و همچنین همکاری بی‌نظیر کتابداران این کتابخانه وی را چنان دلبسته کرده است که ساعت‌ها حضور در کتابخانه را به اندازه کمتر از یک ساعت می‌پندارد.

نوید شفیقی یکی دیگر از اعضای کتابخانه‌های عمومی نمین است که مطالعه‌اش در دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد را در این کتابخانه‌ها به سرانجام رسانده و حالا هم در حال آماده شدن برای امتحان دکتری است.

وی به خبرنگار فارس در اردبیل می‌گوید: کتابخانه‌های مرکزی و فرهنگ نمین در ادامه تحصیل بنده تأثیر بسزایی داشته است چراکه در محیط‌های آرام این کتابخانه‌ها از منابع درسی و پژوهشی استفاده کردم تا خودم را به مدارج عالی دانشگاهی برسانم.

این فارغ‌التحصیل مهندسی رشته برق در گرایش قدرت امیدوار است که منابع و مآخذ درسی و پژوهشی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان نمین غنی‌تر شود تا دانشجویان و داوطلبان کنکور همه منابع مورد نیاز را از این کتابخانه‌ها تهیه کنند.

شفیقی بیان می‌کند: مسئولان کتابخانه‌های عمومی نمین همواره در تلاش بوده‌اند تا دانشجویان حتی در مقطع دکتری از نظر تهیه منابع درسی مشکلی نداشته باشند اما با این توصیف هنوز هم فقدان برخی منابع در کتابخانه‌ها مشهود است.

کتابخانه عمومی فرهنگ نمین که در مقابل اداره آموزش و پرورش و جنب شهرداری قرار گرفته است اولین کتابخانه عمومی شهرستان محسوب می‌شود و دانشجویان بسیاری از پشت میزهای مطالعه این کتابخانه به دانشگاه‌ها راه یافته‌اند.

این کتابخانه از کتابخانه مرکزی نمین حدود 1.5 کیلومتر فاصله دارد و در غرب شهر قرار گرفته ولی کتابخانه مرکزی در موقعیت جنوب شرقی نمین احداث شده است.

حسن حیدری یکی از کتابداران کتابخانه عمومی فرهنگ بوده که فارغ التحصیل کارشناسی رشته کتابداری از دانشگاه تبریز است و از حدود 5 سال پیش در این کتابخانه خدمت می‌کند.

این کتابدار رونق هر چه بیشتر کتابخانه‌ها را در افزایش منابع درسی و پژوهشی و همچنین دسترسی مراجعان به اینترنت رایگان عنوان می‌کند.

با نگاهی به هیاهویی که قرار است در مردادماه جاری در اتفاق بیفتد و اولین جشنواره انجمن خیرین کتابخانه در بخش غیراستانی برای اولین بار در شهرستان نمین در ایران برپا شود، می‌توان این اتفاق را به فال نیک گرفت و افزایش سرانه مطالعه و حضور کتابخوانان در کتابخانه‌ها و امانت‌‌برندگان کتاب‌ها را امیدوار بود.

رئیس اداره کتابخانه عمومی شهرستان نمین در این باره به خبرنگار فارس در اردبیل اظهار می‌کند:‌ شهرستان نمین تنها هفت مرکز استان دارای کتابخانه مرکزی هستند و نمین اولین شهرستان بوده که دارای کتابخانه مرکزی است همچنین نمین اولین شهرستان بوده که انجمن خیرین کتابخانه‌ساز شهرستان را دایر کرده است.

محمد فتحی می‌افزاید: تا به حال 9 قطعه زمین در شهرستان از طرف خیرین کتابخانه‌ساز برای ساخت کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

وی ادامه می‌دهد: در انجمن خیرین کتابخانه‌ساز نمین علاوه بر اهالی ساکن در منطقه نمینی‌های مقیم تهران و همچنین نمینی‌های مقیم خارج از کشور نیز مشارکت دارند.

رئیس اداره کتابخانه عمومی شهرستان نمین یادآور می‌شود: کتابخانه مرکزی دارای امکاناتی از قبیل اینترنت، سالن کنفرانس، سالن مطالعه، بخش‌های نشریات، بخش کودک و مرکز نمین‌شناسی به منظور جمع‌آوری آثار خطی مکتوب و اصلی شهرستان نمین و فرهنگ مکتوب این شهرستان است.

فتحی بیان می‌کند: حدود 13 درصد از اهالی شهر و روستاهای شهرستان نمین عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که این سرانه نسبت به شهرستان‌های دیگر خوب ارزیابی می‌شود اما با استاندارد جهانی فاصله داریم.

این مسئول که خود نیز از هنرمندان و بازیگران مشهور استان اردبیل بوده، مصمم است که برنامه‌های مختلفی را اجرایی کند تا میزان عضویت در کتابخانه‌ها بسیار بیشتر از 13 درصد باشد.

رئیس اداره کتابخانه عمومی شهرستان نمین به ابتکاراتی نیز دست زده تا میزان اعضای کتابخانه‌ها افزایش یابد به عنوان نمونه در کتابخانه‌های نمین بعد از اینکه یکی از اعضای خانواده عضو کتابخانه شود عضویت بقیه اعضای خانواده به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

فتحی ادامه می‌دهد: نمونه دیگر عضوگیری از طریق دهیاری‌ها از راه دور است که به منظور افزایش سرانه مطالعه در روستاها با همکاری دهیاری‌ها انجام می‌شود و به نوعی دهیارها رابط اداره کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌آید.

به گزارش فارس، جمعاً 4 کتابخانه عمومی در شهرستان نمین فعال است و ماهانه در حدود 5 هزار نسخه از 2 کتابخانه شهر نمین و 2 کتابخانه دیگر آبی‌بیگلو و عنبران کتاب امانت گرفته می‌شود.

کتاب موجود در کتابخانه‌های شهرستان 54 هزار نسخه بوده که نسبت به جمعیت کمتر از استاندارد 2.5 کتاب در دنیا است.

راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در ادارات با همکاری شهرداری‌ها و سایر ادارات مانند جهاد کشاورزی و بانک ملی در شهر نمین محقق شده و در مرکز بخش‌های آبی‌بیگلو و عنبران در حال ساخت است و از این طریق نیز انتظار می‌رود که کتابخوانی در بین کارمندان ادارات گسترش یابد.

کانون‌های ادبی که هر ماه جلسات نقد کتاب و شعرخوانی را در کتابخانه مرکزی برگزار می‌کنند و رونمایی از کتب نویسندگان در این کتابخانه دنباله اقداماتی است که رونق مطالعه کتاب و انس با فرهنگ مکتوب افزایش یابد.

برپایی کلاس‌های اوقات فراغت، نقاشی، قصه‌گویی، قرآن و نهج البلاغه، داستان‌نویسی و ادبیات خلاقانه در کتابخانه‌های عمومی نمین را باید در راستای اهدافی ارزیابی کرد که سرانه مطالعه را در بین نسل آینده پی بگیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار