هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری، شکایت سازمان بازرسی کل کشور از آئین‌نامه اعزام ماموران و هیئت‌های شهرداری تهران به خارج از کشور که در جلسه مورخ ۱۹ آبان ماه سال ۸۷ به تصویب شورای شهر تهران رسیده است را رد کرد.
کد خبر: ۷۳۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳ 07 August 2015
در گردشکار این پرونده که رای آن بر روی سایت دیوان عدالت اداری قرار گرفته آمده است: سازمان بازرسی کل کشور طی لایحه شماره 48224 مورخ 20 خرداد ماه سال 92 خطاب به ریاست محترم دیوان عدالت اداری اعلام نمود آئین نامه اعزام ماموران و هیئت های شهرداری تهران به خارج از کشور ( مصوبه ش 142 مورخ 19 آبان سال 87 شورای اسلامی شهر تهران ) در کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاه های اداری با قانون این سازمان مورد بررسی قرار گرفت.

در این مصوبه به تصریح بیان شده شهرداری تهران مکلف است در چارچوب بودجه و اعتبارات مصوب و طبق مفاد آن دستور العمل نسبت به اعزام ماموران و هیئت های خود به خارج از کشور اقدام نمابد آنچه د ر این مصوبه حائز اهمیت است این که درماده 8 دستورالعمل موافقت با ماموریت‌های خارجی کارکنان به عهده کمیته نظارت بر سفرهای خارجی شهرداری تهران گذاشته شده که پس از موافقت و ابلاغ نظر آن کمیته انجام سفر و اقدامات مربوط با توجه به مواد 11و12 بلامانع خواهد بود حال آنکه مطابق قانون نظارت برسفرهای خارجی کارکنان دولت و اصلاحیه آن ( مصوب 20 شهریور سال 73 و 5 دی ماه سال 75 ) مسافرت‌ها وماموریت‌های غیر ثابت خارجی کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرائی از جمله موسسات و نهادهای غیردولتی هم چون شهرداری‌ها و شرکت‌های تابع آنها توسط هیئت ، موضوع ماده 1 آن قانون تصمیم‌گیری و کلیه مشمولان این قانون مکلفند با ارسال تقاضای ماموریت و مسافرت به آن هیئت برای افراد مورد نظر مجوز دریافت کنند به نحوی که صدور گذرنامه و بلیط و نیز کلیه مخارج مربوطه ، منوط به صدور مجوز مذکور است، به علاوه متخلفین از قانون به حکم مراجع قضائی ، مجازات می شوند.

از آنجاکه بخش هائی از آئین نامه مورد اشاره، از جمله مواد 11-12-18 آن مغایر با قانون فوق است و باتوجه به ماده 80 قانون تشکیلات وظائف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران ( که مصوبات شوراها نباید مغایر قوانین و مقررات کشور یا خارج از حدود و اختیارات شورا باشد ) و در اجرای حکم مقرر در تبصره 2 بند د ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور ، مراتب اعلام تا دستور فرمایند خارج از نوبت ، موضوع در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رسیدگی و در مورد آن اتخاذ تصمیم کنند.

خلاصه دفاعیات شورای شهر

بر اساس این گزارش، طرف شکایت در لایحه دفاعیه خود اعلام کرده است:

 احتراماً عطف به پرونده کلاسه 92/257 موضوع مکاتبه مورخ 27 مرداد ماه سال 92 مدیریت محترم دفتر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ثبت شده به شماره 11603 /160 مورخ نهم شهریور ماه سال 92 در دبیرخانه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ارسال نسخه دوم شکایت سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اعلام مغایرت مصوبه شماره 2/142/3/87 یکصد و چهل و دومین جلسه مورخه 19 آبان سال 87 شورای اسلامی شهر تهران ابلاغی با شماره 14302 /1170/160 مورخ 29 آبان سال 87 و درخواست رسیدگی و اتخاذ تصمیم مراتب ذیل را در رد شکایت مطروحه به استحضار می رساند:

1- مصوبه موضوع شکایت سازمان محترم بازرسی کل کشور با عنوان « آیین نامه اعزام مأموران و هیات های شهرداری تهران به خارج از کشور » در یکصدو چهل و دومین جلسه رسمی – علنی – فوق العاده شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 19 آبان سال 87 با شماره 2/142/3/87 به تصویب رسیده است .

2- در ذیل بند « هـ » از ماده واحده موضوع این مصوبه صریحاً ضرورت « رعایت کلیه ضوابط و مقررات موضوعه » تصریح شده است . بنابراین ضرورت رعایت قانون نظارت بر مسافرت های خارجی کارکنان دولت و اصلاحیه آن ( مصوب 20/6/1373 و 5/10/1375 ) در متن فوق تأکید شده است .

3- مواد 8،11و 12 دستورالعمل پیوست مصوبه فوق الذکر جزءلاینفک این مصوبه می باشد در ذیل بند « هـ » ماده واحده صدرالذکر مراتب اخیر مورد تأکید قرارگرفته است .

4- مصوبه موضوع شکایت و دستورالعمل پیوست آن بیانگر سازوکار داخلی شهرداری تهران است و حسب مندرجات بند 2 لایحه تقدیمی حاضر ، ضرورت رعایت قوانین ومقررات جاری از جمله مقررات قانون نظارت برمسافرت های خارجی کارکنان دولت و اصلاحیه آن ( مصوب 20/6/1373 و 5/10/1375 ) پیش فرض آن است .

5- در ماده بیست و سوم دستورالعمل پیوست مصوبه موضوع شکایت نیز ، ضرورت هماهنگی دبیرخانه کمیته با وزارت خارجه تصریح شده است . همانگونه که مستحضرید حسب مندرجات ذیل ماده 1 اصلاحی قانون اصلاح قانون نظارت بر مسافرتهای خارجی کارکنان دولت مصوب19/10/75 مجلس شورای اسلامی ، هیئت موضوع قانون در وزارت امور خارجه یا محل مورد نظر هیئت وزیران تشکیل میگردد . بنابراین اجرای ماده 23 دستورالعمل پیوست ماده واحده مورد شکایت ، نکات مورد نظر قانون نظارت بر مسافرتهای خارجی کارکنان دولت و اصلاحیه آن ( مصوب 20/6/1373 و 5/10/1375 ) را تأمین کرده است.

6- علاوه بر مراتب معروضه ، در متن مصوبه شماره 3/154 /3/87 مصوب یکصدو پنجاه و چهارمین جلسه رسمی – علنی - عادی شورای اسلامی شهرداری تهران در تاریخ 3/10/1387 ( تصاویر پیوست 2 ) در ذیل بند « هـ » این عبارت اضافه شده است:

« با رعایت کلیه ضوابط و مقررات موضوعه از جمله قانون اصلاحیه قانون نظارت بر مسافرت های خارجی کارکنان دولت مصوب 19/10/1375 مجلس شورای اسلامی » ملاحظه می فرمایند دغدغه ذهنی سازمان محترم بازرسی کل کشور در متن اصلاحیه ماده واحده مربوطه برطرف شده است .

باتوجه به مراتب معروضه ، مخصوصاً مصوبه شماره 3/154/3/87 مورخ سوم دی ماه سال 87 مبنی بر اصلاح مصوبه موضوع شکایت سازمان محترم بازرسی کل کشور و تأکید بر رعایت کلیه قوانین و مقررات از جمله قانون نظارت بر مسافرت های خارجی کارکنان دولت مصوب 19 دی ماه سال 75 مجلس شورای اسلامی ، رد شکایت بلاوجه صدرالذکر از آن هیئت محترم مورد استدعاست).

رأی هیئت تخصصی

طبق بندهای 8 و 9 ماده 71 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر های کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 واصلاحات بعدی نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارائیهای نقدی ، جنسی و اموال منقول و غیر منقول شهرداری ، نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها و همچنین تصویب آیین نامه های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورا لعملهای وزارت کشور از جمله وظایف و مسئولیتهای شورای اسلامی شهرها بوده و مصوبه شماره 2/142 – مورخ 19 آبان سال 87  شورای اسلامی شهر تهران باتوجه به تاکید آن در بندهای 8، 11 و 12 دستور العمل پیوست به رعایت قانون اصلاح قانون نظارت بر مسافرتهای خارجی کارکنان دولت مصوب 1375 مغایر قانون و خارج از اختیار نبوده و به استناد مواد 12 و84 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی به رد شکایت صادر می شود . این رأی ظرف 20 روز از تاریخ صدور از سوی رئیس محترم دیوان عدالت اداری و یا 10 نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار